Porsche tar ladbare hybrider til et nytt nivå

Porsche er først ute med en ladbar hybrid blant luksus-SUVene, og det lønner seg.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

I de aller fleste Porsche-modellene forventer man, og får man, kraftfulle ytelser. Selv en Cayenne med den minste dieselmotoren på 211 hestekrefter er relativt sterk.

I tyngre motoriserte utgaver av Cayenne, som for eksempel S Diesel med 385, er det temmelig voldsomt. Det blir også prisen og man kan heller ikke regne med et særlig fornuftig drivstofforbruk. Det oppgitte snittet på S Diesel, som man for øvrig aldri er i nærheten av i virkeligheten, er på 0,83 liter på mila.

Hvordan vil det da være i en Cayenne med samlet effekt 416 hestekrefter? Det høres kanskje ut som en helt elendig løgn, men der er det en god del lavere enn i en Volkswagen Polo med 60 hestekrefter.

Mer bilstoff på E24 BIL

For her snakker vi om en Porsche Cayenne S E-Hybrid, Porsches helt nye ladbare hybrid. Den har et snittforbruk på nærmest latterlig lave 0,34 liter per mil. Og det fra en bil som veier 2350 kilo og gjør null til hundre 5,9 sekunder, noe som for øvrig er ti sekunder raskere enn Polo-en.

Tre elektriske mil

Det må være for godt til å være sant. Og på en måte er det jo det. Man klarer aldri et så snaut forbruk på lengre turer, men man klarer så definitivt å holde seg veldig langt under det man ville trodd var realistisk når man tar effekttallene i betraktning.

Realistisk rekkevidde rent elektrisk ligger opp mot tre mil, og bilen kan lades. Dette gjør at mange vil kunne gjøre unna de daglige gjøremålene så å si rent elektrisk. I by, der biler gjerne bruker mest drivstoff, kan man med andre ord kjøre denne helt uten utslipp.

(Saken fortsetter under bildet)

LADBAR: Elmotoren kan lades, og det ser litt snodig ut med en Porsche Cayenne på en elbilplass.

Jeg må også si at jeg hadde en morbid glede av å sette den på ladepunkter rundt i byen ved siden av biler som Buddy og Peugeot iOn.

Kjøremessig byr den også på en litt annen opplevelse enn andre kraft-Cayenner. Der er det gjerne et voldsomt, nærmest forvirrende, skyv, bilstørrelsen tatt i betraktning. Ser man på akselerasjonen er det for så vidt slik i en E-Hybrid også, men det oppleves annerledes.

Sømløs

Man kan stille bilen i tre forskjellige kjøreprogrammer. Ett hvor den vil prioritere elektrisk drift, ett hvor den går for sportslig kjøring hvor bensinmotoren er sjef og får hjelp av elmotoren til å øke effekten. I tillegg er det en variant hvor bensinmotoren vil lade opp den elektriske enheten. I elektrisk modus slår bensinmotoren inn om man tråkker gasspedalen forbi et visst punkt.

Bilen er kjapp ut av startblokkene, men den gir ikke den samme følelsen av brutal kraft som i mange andre bilen med så mye effekt. Lyden er ikke like dominerende, og i motsetning til tidligere versjoner av biler med stor motor og en elenhet, så er ikke elmotoren her utelukkende for å gi bedre effekt, slik det i praksis var, selv om produsentene prøvde å påstå noe annet.

Motorstyringen mellom de to enhetene er sømløs og de veksler på å jobbe, også i høye motorveihastigheter. Elmotoren kan være den som gir litt ekstra om man øker farten på motorvei, den kan og ta helt over, og de kan mer eller mindre gi seg helt begge to, slik at man glir av gårde, såkalt «coasting.»

Krever tilvenning

Det har rett og slett blitt en annen kjøreopplevelse enn det man ville forventet i en Cayenne. Dette er ikke negativt ment, men bilen krever tilvenning for at man skal få maksimalt ut av all teknologien.

Vektpåslaget er 240 kilo i forhold til en Diesel med 262 hestekrefter. Det merkes i svinger, hvor den er noe mer understyrt, hvilket ikke er lett å komme seg unna med en dødvekt 2350 kilo og et høyt tyngdepunkt. Denne hybriden er nok den minst sportslige av sine søsken.

Samtidig er det ikke til å komme ifra at dette er den desidert beste Cayenne-kjøpet per i dag, med en pris som kun ligger litt over diesel med 262 hestekrefter og 350.000 under en S Diesel med 385. Grunnen er at hybriden har lavere avgifter på grunn av beskjedene utslipp og fravær av dette på el-enheten i Norge.

Det faktisk er innafor å si at dette er det beste kjøpet av alle luksus-SUVer på markedet i dag og den bilen med den mest imponerende hybride drivlinjen per i dag.

Les også

Billettmerk: Ikke anonym

Les også

Porsche har passert salgsrekorden fra i fjor

Les også

Porsche-forhandleren i Bergen bytter eier

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Lav avgift - høyt forbruk

  2. Lavt forbruk, men ingen elfordeler

  3. Kompromisser i luksusklassen

  4. Stor oversikt: Disse ladbare hybridene tar deg lengst

  5. Med denne bilen tar hybridsalget av