Dette skal Volkswagen gjøre med juksebilene

Volkswagen mener de har funnet ut hvordan de skal fikse bilene som lurte utslippsmålingene.

LØSNINGEN: På 1,6 liters-motorene, av typen EA 189, skal denne delen, pluss en programvareoppdatering, løse utslippsproblematikken.

Volkswagen
  • Morten Abrahamsen
Publisert:,

Drøyt to måneder etter at dieselskandalen til Volkswagen eksploderte kommer de nå med hva som skal være de tekniske løsningene - altså hva man faktisk skal gjøre når bilene kalles inn.

Meldingen ble lagt ut på Volkswagens internasjonale medieside onsdag.

Tilbakekallingene gjelder dieselmotorer med internkoden EA 189, med 1,6 og 2,0 liters volum, mens de ennå ikke har fått ferdig en løsning for versjonen på 1,2 liter.

  • Når det gjelder motoren på 1,6 liter skal de installere noe de kaller «flow transformer». Denne skal monteres i forkant av sensoren som styrer luftmengden som slippes inn i motoren. Her er det en rist som skal senke farten på luften som virvles opp før sensoren som måler luftmassen, noe som skal gjøre det enklere for sensoren gi korrekte målinger. Dette skal også gjøre at motoren får optimale forhold i forbrenningen. I tillegg skal kommer det en oppdatering på programvaren. Prosessen skal ta mindre enn én time å installere på verksted.
  • Motoren på to liter trenger kun en programvareoppdatering, dette skal ta cirka en halvtime å fikse.

I meldingen sier det at målet er at dette ikke skal påvirke motorenes ytelser eller forbruk, men at de ikke kan si dette sikkert før de har fått testet dette på alle modellvariantene som er berørt.

Siden denne saken ble publisert har også Volkswagen Norge lagt ut en versjon av meldingen - på norsk

Hele neste år

Løsningene er presentert for de tyske trafikkmyndighetene, blir de godkjent, er planen at tilbakekallingene begynner i januar 2016 og vil vedvare hele året.

Les også

Volkswagen forbereder seg på å kjøpe tilbake juksebiler

De sier at det skal gjøres med minst mulig bryderi for kundene, og at alle vil bli tilbudt egnet transportmiddel, gratis, om det er behov for det.

FIKSEN: Ved å styre luftstrømmen som går inn i motoren med dette nye røret, skal motorene få ned utslippene.

Volkswagen

Løsningen for 1,2 liters motoren og motorer med tre sylindre skal være klare innen utgangen av denne måneden.

De andre berørte merkene til Volkswagen-gruppen, Audi, Seat, Skoda og Volkswagen nyttekjøretøy, skal komme med tilsvarende løsninger for sine kjøretøy.

Informasjonen presentert onsdag skal kun gjelde for biler i Europa, ikke modellene som har vært solgt i USA og Canada.

Mer bilstoff på E24 BIL

Jukset går ut på at motorene er programmert slik at den oppdager når den kjøres i de standardiserte testsyklusene og endrer modus, slik at ytelsen går ned, forbruket opp og utslippet av NOx ned (lokalutslipp som forårsaker astma og lungesykdommer).

Ettersom USA i lang tid har hatt langt strengere krav til NOx-utslipp enn Europa, har det frem til for få år siden vært umulig for europeiske produsenter å selge dieselmodellene sine i USA. For snaue ti år siden fikk man derimot i gang salget blant annet ved å bruke rensevæsken AdBlue i eksosen. Dette har først kommet til Europa i senere tid.

Den lille miljøorganisasjonen ICCT og det amerikanske miljødirektoratet avdekket at Volkswagens dieselmotorer klarte å slippe ut mindre enn den lovpålagte NOx-grensen i laboratorietestene, men at utslippene økte til så mye som 40 ganger den lovlige grensen når de ble kjørt ut på vanlig vei igjen.

På verdensbasis er 11 millioner biler fra Volkswagen-gruppen berørt, hvor 147.139 er i Norge. De fordeler seg slik:

  • Volkswagen personbiler: 77.580
  • Audi: 27.649
  • Skoda: 19.947
  • Volkswagen nyttekjøretøy: 21.963

Se oversikten av de forskjellige modellene i Norge i tabellen under:


Les også

Volkswagen kutter i utviklingsbudsjettet

Les også

Audi innrømmer jukseprogramvare i sine motorer

Les også

VW: – Utslippsjuks kan gå tilbake til 2009

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Volkswagen kaller tilbake 147.139 biler i Norge

  2. – Jeg er overbevist om at Volkswagen vil klare seg

  3. «Dieselgate» rammer Volkswagen: Salget falt 20 prosent i Storbritannia

  4. Annonsørinnhold

  5. VW tilbakekaller 8,5 millioner biler i Europa

  6. Volkswagen undersøker om ny motor inneholder jukseprogramvaren