Gigantfond investerer 135 millioner kroner i norske Remarkable

De norske skrivebrett-skaperne har hentet 15 millioner dollar fra risikokapital-fondet Spark Capital, som tidligere har investert i Twitter, Tumblr og Slack. Selskapet verdsettes nå til rundt en milliard norske kroner.

Remarkable-teamet forteller om sin ferske finansiering på hovedkontoret på Grünerløkka i Oslo. Fra venstre: kommunikasjonsdirektør Henrik Faller, finansdirektør Jeremy Gerst, jurist Benedicte Venemyr Fidje, designdirektør Mats Herding Solberg og PR-rådgiver Christina Andersen.

Eirik Elvevold / E24
Publisert:,

Spark Capital seiler dermed opp som tredje største eier i Remarkable med 13,6 prosent av aksjene.

Remarkables finansdirektør, Jeremy Gerst, forklarer at pengene skal brukes til å få organisasjonen til å vokse videre, styrke selskapets produktutvikling og skalere salget ytterligere internasjonalt.

I fjor leverte selskapet et negativt årsresultat på minus 9,7 millioner kroner.

– Strategien vår, som også Spark Capital tror på, er å fokusere sterkt på topplinjevekst og kundebase, så kommer lønnsomheten etter hvert, sier Gerst.

Selskapet er fornøyd med verdsettelsen på rundt en milliard kroner, men ikke overrasket.

– Vi kan alltids ønske at tallet var høyere, men må alltid ha i bakhodet at vi skal fortsette å vokse og ikke kan ta all gevinst nå. Det er mulig at vi trenger å hente inn mer penger etter hvert, sier Gerst.

Pengene fra Spark har også gitt muligheten til å betale tilbake et litt trøblete DNB-lån på 40 millioner kroner, som hovedsakelig ble brukt til å finansiere varelager.

– Vi gikk i brudd med forpliktelsene i fjor, men fikk en waiver av DNB i forbindelse med årsoppgjøret i 2018. Når vi nå har hentet inn penger fra Spark Capital, har vi tilbakebetalt dette lånet, sier Gerst.

– Med verdsettelsen fra Spark og høy forventet vekst, gir det ikke mening å gå på børs?

– Det er absolutt en tanke. Når og hvorvidt vi børsnoterer oss er vanskelig å spå. Vi vil ikke utelukke muligheten, men jeg tror ikke det blir med det første.

Spark ble en «skikkelig syretest»

Spark Capital, som forvalter rundt 30 milliarder kroner til sammen, er et av de ledende risikokapital-fondene i USA.

Remarkable ble kontaktet av Spark for to år siden. Flere i Spark hadde tidlig kjøpt seg et skrivebrett, skriver fondet, under «en av de mest vellykkede forhåndsbestillingskampanjene for en hardware-startup i historien».

Spark var ikke det første risikokapital-fondet som tok kontakt, men tonen var god og tilliten ble gradvis større. Ikke minst gjorde betingelsene i aksjonær- og investeringsavtalene det mulig å beholde makten til å ta egne beslutninger.

E24 møter Remarkable-teamet på hovedkontoret på Grünerløkka i Oslo, der Spark kom på et svært viktig besøk i fjor.

– Det gikk ikke plutselig fra null til hundre. Men et vendepunkt var da Spark besøkte våre kontorer i oktober 2018. Det var da vi virkelig ble kjent og komfortable med å gå videre med planene, selv om vi ikke formaliserte det før nå, sier finansdirektør Gerst.

– Spark gjennomførte selvfølgelig en due diligence av oss, men vi gjorde også en due diligence av dem. Vi har blant annet snakket med Twitter og Oculus, for å få innsikt i deres erfaring med Spark. Det kom tydelig frem at Spark er kjent for å investere i trendsettere, sier han.

Remarkables jurist, Benedicte Venemyr Fidje, kaller investeringen «et partnerskap som lar oss være oss».

– Vi er opptatt av å bygge oss på en solid måte og investeringen fra Spark var en skikkelig syretest og et deilig klapp på skulderen, som viser at det vi gjør holder mål og at vi har ting på stell, sier Fidje.

Remarkable hevder at det ikke finnes sterke konkurrenter innen digitale skrivebrett. Selv ikke giganten Sonys digitale skrivebrett er noen trussel, ifølge ledelsen.

Stein Jarle Olsen / Tek.no

Satser «beinhardt» i USA

Remarkable har solgt skrivebrett for en halv milliard kroner – både via egen nettside og Amazon – siden lanseringen i 2017. Skrivebrettene produseres i Kina før de sendes ut fra et asiatisk sentrallager til hele verden.

Selskapet er til stede i snaue 40 markeder, opplyser ledelsen. USA er det desidert største, etterfulgt av Europa, Hongkong, Australia og New Zealand.

– Vi er allerede veldig globale. USA er vårt største marked, som står for omtrent halvparten av omsetningen, så der kommer vi til å fortsette å satse beinhardt, sier finansdirektøren.

Nesten alt salget kommer i dag fra egen nettside, men pengene fra Spark skal åpne nye salgskanaler.

– Vi tror sterkt på å kunne vise frem skriveopplevelsen i fysiske butikker, sier Gerst.

Med produksjon i Kina og store deler av salget i USA, følger ledelsen nøye med på handelskrigen, som ennå ikke har fått konsekvenser. Ledelsen har også sørget for at kontrakter med både amerikanske kunder og kinesiske leverandører står i amerikanske dollar for å sikre seg en «naturlig hedge» mot valutasvingninger.

– Med så mye omsetning i USA, er det faktisk positivt for Remarkable med en svak krone, sier Gerst.

Finansdirektør Jeremy Gerst kaller veien frem til Spark-investeringen «en lang reise». – Det tar tid å bygge tillit. Det må skje ansikt til ansikt, ikke bare over telefon eller e-post. Dette handler om hvordan vi skal jobbe sammen om en felles visjon og det handler om mye penger, sier han til E24.

Eirik Elvevold / E24

Har kun skrapet overflaten

En av tingene som forener Remarkable og Spark er at selve produktet står i sentrum. Maskinvaren i det fysiske skrivebrettet blir likevel ikke fokuset fremover.

– Det er viktig å se litt utenfor selve produktet. Det vi prøver å eie er dette med bedre tenkning, sier designdirektør Mats Herding Solberg.

– Det at folk trenger å tenke, blir ikke erstattet av teknologi. Det skjer en del spennende ting på AI og maskinlæring, men vår evne til å tenke er noe som i større og større grad må beskyttes, også mot teknologien som finnes der ute i dag, sier Solberg.

– Vi er en motreaksjon på et beist de store aktørene ikke lenger har kontroll på.

Les Dine Penger-portrettet med Remarkable-gründeren: Magnus gjorde det tech-gigantene mente var umulig

Tilbakemeldingen fra kundene er at maskinvaren fungerer bra, men at programvaren kan forbedres. Remarkable har allerede publisert åtte programvare-oppdateringer på to år for å forbedre brukeropplevelsen. I tillegg har de lansert nye funksjoner, blant annet konvertering av håndskrift til digital tekst.

Likevel har selskapet bare «skrapet toppen av det reelle potensialet».

– Vi har skapt digitalt papir, men jobber mye med å gi papir digitale superkrefter. Det handler om å vise hvordan produktet er bedre enn en notatblokk, sier kommunikasjonsdirektør Henrik Faller.

For å klare det, skal Remarkable prøve å ansette én person i uken de neste to årene i et bredt spekter av jobber. Da blir kulturen i selskapet, som bevisst bygges rundt ideen om bedre tenkning, helt avgjørende, ifølge ledelsen.

– Vi tar ut dette med bedre tenkning i kulturen vår gjennom mange små ting. Vi prøver å leve opp til vår egen merkevare, kan du si. Vi er opptatt av at folk skal få tid og fred til å tenke dype tanker, sier designdirektør Solberg.

Les på E24+ (for abonnenter)

Her velges det neste Cutters: – Vi skal være djevelens advokat