DNB etter nytt nettbanktrøbbel: - Dette har skjedd for ofte

Norges største bank beklager overfor kundene, etter at deres nettbankløsning knelte. Igjen...

LEGGER SEG FLAT: Informasjonssjef i DNB Thomas Midteide, legger seg flat og beklager overfor kundene etter nye runder med nettbanktrøbbel. - Ansvaret er vårt, fastslår han.

Publisert:

Du kan ikke forvente at nettbanken alltid er oppe – men du kan forvente bedre enn det DNB har levert de siste årene.

Det fastslår DNBs konserndirektør for kommunikasjon Thomas Midteide overfor E24, etter at nettbanken fredag var nede for andre dag på rad.

Les også

DNB nede for andre dag på rad

De siste par dagenes problemer føyer seg til en etter hvert lang liste.

E24 har gang på gang omtalt nettbanktrøbbel for Norges største bank (se liste i faktaboks)

Thomas Midteide har ingen komplett oversikt over alle tilfellene.

Når E24 sjekker hvor ofte vi har omtalt nettbanktrøbbelet til storbanken, finner vi minst ett dusin tilfeller fra påsken i fjor og frem til i dag.

- Ja, dette har skjedd for ofte, sier Midteide til E24 fredag.

Han poengterer samtidig at en nedetid på rundt én time, slik som man har hatt de siste to dagene, er uvanlig.

- Disse avbruddene er spesielt uheldige, fordi de har vart relativt lenge. De fleste tilfellene har dreid seg om kortere nedetid på alt fra noen minutter, til 20-25-minutter. Man må regne med at dette skjer innimellom, sier Midteide.

- Hvor ofte må man godta at nettbanken er nede?

- Jeg tror både vi og kundene våre gjerne skulle hatt 100 prosent oppetid, men det er umulig å oppnå. Nettbanken er nok i drift 99 prosent av tiden, men vi har helt klart hatt for mange avbrudd. Det er et problem vi følger opp med Evry og har en god dialog rundt, sier Midteide.

Les også

Nytt nettbank-trøbbel for Evry

Tror de er på riktig vei

BEKLAGER: Ifølge DNB-kommunikasjonssjef Thomas Midteide er det sjelden at de samme kundene rammes gjentatte ganger av nedetid, men han sier han godt kan forstå frustrasjonen når det skjer. - For de som må utsette nettbank-aktiviteten sin i en halvtime eller én time, er det veldig beklagelig.

Foto:

DNB har gjentatte ganger vist til feil hos nettopp Evry, deres tekniske leverandør, som årsaken til nettbank-krøllet.

- Vi er ikke fornøyde med den kvaliteten på tjenestene vi har levert til kundene i det siste, sa Midteide i april i fjor - og pekte på Evry.

I februar forlenget DNB deler av sin avtale med Evry, mens ga resten av anbudet til andre aktører. Noe som betydde at Evry måtte skrive ned en halv milliard kroner.

Også de to siste dagene har feilen som ga DNB, og i torsdagens tilfelle også en rekke andre banker trøbbel, ligget hos Evry.

Midteide avviser at det nå er aktuelt å avslutte samarbeidet, og gir heller litt ros.

- Evry har levert en høyere grad av stabilitet i år enn i fjor. Det er vi fornøyd med. Før de to alvorlige hendelsene i går og i dag, hadde vi ganske god statistikk for året. Vi er på riktig vei, sier Midteide.

- Hvor ofte har feilen ligget hos Evry?

- Det har jeg ikke statistikk for. Men for kundene våre er det rivende likegyldig hvem som har forårsaket feilen. Dette er noe vi må jobbe med. Ansvaret er uansett vårt, fastslår Midteide.

Les også:

Evry lander milliardkontrakt med Sparebank 1Måtte kjøre 40 minutter for å ta ut pengerEvry stokker omEvry skal drifte stormaskinene til DNBEvry utvider med Telenor