Ekspert om ny personvernlov: – Tror mange selskaper velger å ta det som en skriveøvelse

I mai får forbrukere en rekke nye rettigheter knyttet til kontrollen over egen informasjon digitalt. Men undersøkelser viser at hverken virksomheter eller forbrukere er klare.

BESKYTTELSE: De nye personvernreglene skal beskytte forbrukerne. Eksperter håper Facebook-skandalen gjør at flere skjønner hvor viktig digitalt personvern er.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
  • Sigrid Moe
Publisert:

– Jeg tror mange selskaper vil velge å ta GDPR som en skriveøvelse, og ikke ta en skikkelig gjennomgang av hvordan de forvalter informasjon om folk, sier Evrys ekspert på stordata, Nicolay Moulin.

Det er under to måneder igjen til EUs forordning for personvern (GDPR) blir lov. Flere undersøkelser har vist at norske virksomheter fremdeles ikke er klar for norsk lov.

– Vi ser at modenheten i norske virksomheter for bruk og utnyttelse av informasjon er ganske lav. Jeg håper norske virksomheter velger å gjøre en skikkelig god vårrengjøring, og bedrer dialogen med kundene, og ikke skriver seg ut av GDPR, sier Moulin.

Les også

Fire av ti selskaper ikke klare for ny lov: – Konsekvensen kan bli erstatningssøksmål og gebyr i millionklassen

Investering

Han tror det vil være en god investering for fremtiden.

– Eksisterende lovgivning på dette i Norge er fra 2000, så her er sjansen for at denne lovgivningen vil vare lenge stor.

General Data Protection Regulation (GDPR) skal gi forbrukeren mer makt og kontroll over informasjonen om seg selv, gjennom en rekke nye plikter for virksomheter.

De skal varsle om brudd på sikkerheten innen 72 timer, forbrukerne har rett til å bli glemt, og virksomheten plikter å bruke et språk forbrukerne forstår.

Overtredelsesgebyrene heves også, til 20 millioner euro, eller fire prosent av selskapets globale omsetning, avhengig av hvilket beløp som er størst.

Les mer om hva den nye lovgivningen betyr for norske virksomheter nederst i saken.

HÅPER: Personvernekspert Nicolay Moulin i Evry håper at både virksomheter og forbrukere vier informasjonssikkerheten mer oppmerksomhet.

Foto: Evry

Ingen vet

En undersøkelse gjort av BDO viser at 41 prosent av spurte virksomheter ikke har oversikt over personopplysningene de behandler. En ny undersøkelse gjort av Evry viser at 60 prosent av de spurte virksomheter vurderer det slik at de har kommet kort i arbeidet med ny lov, og at forbrukerne ikke har oversikt over informasjonen de har delt heller.

Seks av ti svarer at de ikke har oversikt over hvilke personopplysninger som er lagret om seg hos offentlige myndigheter og norske virksomheter.

– Vi ser at folk har et klart og tydelig forhold til hva sensitiv persondata er, men det er ikke alltid folk skjønner hvordan denne informasjonen skapes via atferd, sier Moulin.

Og bruker som eksempel at om det blir invitert til sommerfest på jobben, og så spørres det om noen ikke spiser noen typer kjøtt. Om du da svarer at du ikke spiser visse typer kjøtt, som ofte er knyttet til religion, og i tillegg har utenlandskklingende navn, så kan personsensitiv informasjon være skapt.

Les også

Datatilsynet om Facebook-skandalen: – Vi følger absolutt med

Tidsspørsmål

– Det er en del som sier at apoteker vet mer om norske kvinner enn kvinnene vet om seg selv, gjennom registrering i kundeklubber, der de kan loggføre kjøp. Det er et tidsspørsmål før norske selskaper også kan utnytte informasjon på en mer effektiv måte, med algoritmer som sier noe om atferdsmønstre, sier Moulin.

I det ekstreme tilfellet kan man finne Facebook-saken, der analyseselskapet Cambridge Analytica skal ha brukt informasjon om 50 millioner Facebook-brukere til å blant annet hjelpe Trumps presidentkampanje og brexit-valgkampen i Storbritannia.

– Jeg håper at vi som privatpersoner må begynne å skjønne hva vi driver med. Når du laster ned filteret som gir rød nese på bildene til jul, så kan det hende du gir mer enn du er klar over, sier Moulin.

Han mener at nordmenn burde få opplæring i personinformasjonsvett, slik barn i dag blir opplært i nettvett.

– Jeg tror Datatilsynet har en større oppgave her enn de noen gang har hatt tidligere. De må informere innbyggerne om rettighetene vi har, og forklare konsekvensene av å gi dem fra seg, slik at folk er mer kritisk når den nye appen ber om tilgang til informasjon om deg, sier Moulin.

Les også

Ekspert: – Vi gir Facebook for mye

Les også

Eksperter enige om bankenes fremtid: Tror bankene vil tilby helt nye tjenester

Les også

Hackerangrep i Norge kan ta strupetak på kalde briter

Her kan du lese mer om

  1. Personvern
  2. Evry
  3. Teknologi
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Ny personvernlov forsinkes av folkeavstemning i Liechtenstein

  2. Sikkerhetsekspert advarer: Ikke bruk privat datautstyr på jobb

  3. Fire av ti selskaper ikke klare for ny lov

  4. Annonsørinnhold

  5. Datatilsynet om British Airways bot: Kan også skje i Norge

  6. – Det skal være lett å forstå, kort og med forståelig språk