Telia samler troppene etter Get-kjøpet: – Mange av kollegaene mine har jobbet knallhardt for å si det forsiktig

Etter storoppkjøpet av Get i fjor har Telia nå sendt flere i mobilavdelingen på et flyttelass opp til kollegaene i Get. Sakte, men sikkert skal selskapet samle IT-systemer og troppene for å slå fra seg i markedet.

Telia Norge-sjef Abraham Foss

Foto: Telia
Publisert:

– Vi har flyttet noen miljøer fra Telia i Sandakerveien opp til Get-kontorene i Maridalsveien og noen andre veien. Det er en del av å sette folk sammen så vi kan gå steg for steg sammen som et nytt selskap, sier Telia Norge-sjef Abraham Foss.

Etter gigantoppkjøpet av Get/TDC i fjor er Telia i full gang med å samle troppene og bygge en sammensveiset telekjempe som skal utfordre Telenor.

Torsdag la selskapet frem resultatene for andre kvartal. For Norges del viser de at veksten i inntekter og mobilkunder i 2019 fortsetter.

Ved å få inn TV- og bredbåndsvirksomheten til Get har Telia blitt en totalleverandør, og konsernet tror de skal oppnå 800 millioner kroner i årlige forbedringer med full effekt fra 2021. Dette er også en forutsetning for å forsvare prislappen for oppkjøpet.

– Vi ligger omtrent der vi skal være i henhold til planen. Det vi har gjort er i hovedsak knyttet til kostnadssiden, for det er det første vi kan gjøre noe med, sier Foss om arbeidet med å oppnå forbedringsmålet.

I tillegg til kostnader tror Telia de skal klare å hente ut 300 av de 800 millionene gjennom økte inntekter – altså at Telia og Get klarer å selge mer produkter og tjenester til kundene sammen enn de klarte hver for seg. Det er ifølge Foss et mer langsiktig arbeid, som først krever at de både får slått sammen avdelinger, IT-systemer, salgssystemer for å fremstå som et integrert selskap.

– Det hjelper ikke bare å gjøre organisatoriske grep i en slik prosess, man må også eksponere de forskjellige miljøene i de to selskapene for hverandre, sier Foss med referanse til flyttingen av ansatte.

Les også

Telia får drahjelp av svak svensk krone og oppkjøp

Vil «se» kunden på tvers av bredbånd, TV og mobil

Telenor har allerede døpt om Canal Digitals kabel-TV-divisjon til Telenor, for at kundene skal møte et Telenor uansett om de har bredbånd, kabel-TV eller mobil.

Telia har foreløpig ikke snakket om noe navnebytte på Get, men planen er at kundene skal oppleve at de møter et mer integrert selskap.

– Når vil Telia- og Get-kundene der ute merke at dere er ett selskap?

– Jeg tror det vil være en gradvis tilnærming, for det er såpass store ting som vi skal gjøre at vi ikke vil kunne sette oss på bakrommet, planlegge noe stort og lansere det med et stort smell, sier Foss.

Telia har allerede lansert et produkt rettet mot små og mellomstore bedrifter som smelter sammen mobil- og bredbåndsnettene – der man får én ruter som gir bredbånd, men som kan koble automatisk over på 4G hvis bredbåndet faller ut eller man trenger ekstra fart.

Foreløpig har det ikke vært så synlig for privatkundene til Get og Telia at de to har blitt et selskap, og Telia Norge-sjefen sier at det jobber med en rekke ting men at utviklingen i privat- og bedriftsmarkedet går i litt ulik takt.

Akkurat hva slags type nye tilbud privatkundene i Telia og Get kan se frem til, vil han ikke røpe før ting blir lansert.

I første omgang handler mye om å bygge opp en felles plattform og systemer, ettersom Get og Telia per i dag har separate IT-systemer og lignende. Målet er at det blir et sømløst felles system.

Det vil både gjøre det enklere for Telia å drive, men også gjøre det mulig å samle hele kundeforholdet under ett.

– Vi vil fortløpende jobbe for å kapitalisere på at vi nå er et selskap, både for å bli mer relevante for kundene når det gjelder tilbud og prising, men også når det kommer til at vi kan se kundene på tvers av plattformene, sier Foss, og fortsetter:

– VI har gjort mye i første halvår og mange av kollegaene mine har jobbet knallhardt for å si det forsiktig.

Les også

Telenor tror ikke lenger på inntektsvekst i 2019

Sliter fortsatt i privatmarkedet, men stormer frem i bedrift

I kvartalsrapporten til Telia kom det frem at selskapet kan vise til inntekts- og resultatvekst fra første til andre kvartal i Norge.

Å sammenligne utviklingen mot andre kvartal i fjor er krevende, fordi Get/TDC kom inn mot slutten av året og bidro til både økt omsetning og flere kunder.

For andre kvartal på rad fortsetter Telia også å vokse i antall mobilkunder, men bak det tallet skjuler det to vidt forskjellige trender.

Selskapet fikk inn 14.000 nye abonnementskunder i andre kvartal (med en nettovekst på 11.000 grunnet en liten nedgang i kontaktkort og maskinkort). Men mobilveksten er takket være en fortsatt vekst i bedriftsmarkedet, for i privatmarkedet mister Telia fortsatt kunder.

– Den største driveren i mobilveksten vår er bedriftsmarkedet. Vi har fortsatt et press på kundeutviklingen i privatmarkedet, men vi jobber kontinuerlig med å finne den rette balansen mellom utvikling i antall kunder og evnen vår til å ta betalt for våre tjenester, sier Foss.

– Konsernsjef Johan Dennelind sier at dere må fortsette å ta grep i andre halvår for å snu utviklingen i privatmarkedet på mobil. Hva skal dere gjøre?

– Vi jobber gjennom hele porteføljen og vi tilpasser tilbudet vårt, utvikler evnene våre til å bli bedre på å nå kundene med relevante tilbud og vi skal gi stadig mer individualiserte verdiforslag, sier Foss og fortsetter:

– Vi tilpasser også salgsaktiviteten vår og vi jobber med å justere konkurransedyktigheten vår både på hvilken verdi vi tilbyr og pris.

Les også

Telenor, Telia og Ice blar opp 735 millioner for mobilfrekvenser: – Et viktig skritt på veien mot 5G

Vil teste 5G mot industri

En rekke mobiloperatører verden over er nå i gang med å teste ut 5G-teknologien og flere har signalisert en kommersiell lansering neste år.

Noen aktører som amerikanske Verizon er allerede ute med noen tidlige lanseringer der de tilbyr hjemmebredbånd i utvalgte byområder over 5G.

Telia opplyser at de er godt i gang med forberedelsene til 5G, og at de planlegger å kjøre «flere piloter i nærmeste fremtid» i Norge. Nylig testet de en 5G-telefon i et testnett selskapet har på hovedkontoret i Nydalen i Oslo.

Abraham Foss vil foreløpig ikke si når Telia vil lansere 5G. Konkurrenten Telenor har snakket om en lansering i 2020.

– Vi skal kjøre piloter på 5G både i Norge og ellers i Norden, men som konsern har vi en samlet tilnærming der vi høster erfaringer på tvers av landene Telia opererer i. 5G handler både om at vi skal lære og høster erfaringer om teknologi, men det handler ikke minst om å forstå hvilke forretningsmodeller som vil være aktuelle, sier Foss.

– Hva slags pilottesting vil dere gjøre i Norge?

– Vi vil teste mot spesifikke kunder og bruksområder i industrien og bedriftsmarkedet. Foreløpig er det ikke massemarkedet vi fokuserer på, sier Foss.

Les også

2.000 har tatt i bruk Telenors kobbererstatning

Tror Telia kan vokse på Telenors «kobberdød»

Samtidig som 5G-teknologien nå begynner å modnes frem og forberedes for lansering, er det også et annet stort skifte som skjer i det norske telemarkedet om dagen. Telenor har nemlig varslet at de skal stenge hele kobbernettet innen 2023.

Den over 100 år gamle teknologien ga oss først fasttelefon og gjorde det etter hvert mulig å levere bredbånd. Det er imidlertid et dyrt nett å drive og teknologien har blitt avleggs.

Telenor skal erstatte kobbernettet med fiber eller bredbånd levert over mobilnettet. Her er det imidlertid ikke snakk om en mobilruter du kan ta med deg hvor som helst, men en ruter som kun kan brukes på adressen for det aktuelle abonnementet.

– Er et slikt fast bredbånd levert over mobilnettet noe dere i Telia ser på?

– Vi gjør vurderinger, men jeg har nok lite å melde offentlig om dette nå. Det jeg kan si er at vi har og fortsetter å se på denne tilnærmingen og de mulighetene som oppstår, sier Foss.

– Ser dere nedleggelsen av kobbernettet som en mulighet for å øke markedsandelene deres innen bredbånd?

– Den muligheten er definitivt til stede, men det er et langsiktig perspektiv, sier Foss.

Les også

ESA mener de har nye bevis mot Telenor

Les også

Huawei mener det blir tøft for teleoperatørene å rettferdiggjøre kostnaden ved å ikke bruke deres 5G-utstyr

Les også

dtac håper å sikre mobilfrekvenser for 4,8 mrd.

Her kan du lese mer om