Sintef-forsker: - Sosiale medier er ikke gratis, vi betaler med personinfo

Syv av ti nordmenn bruker sosiale medier hver dag. Halvparten av oss har imidlertid ingen tillit til at nettstedene beskytter vår personlige informasjon.

SKEPTISKE: Mange er tvilsomme til å utgi personlig informasjon om seg selv på nett.

Colourbox
  • Victoria Armstrong
Publisert:,

Ifølge en undersøkelse gjennomført av YouGov på oppdrag fra NTT Com Security sier 64 prosent av de cirka 1.000 spurte at de ikke stoler på sosiale medier når det gjelder informasjon vi legger igjen om oss selv.

Sikkerhetsekspert i NTT Com Security, Tore Terjesen, mener det kan være vanskelig for folk å sette seg inn i alle vilkår og regler når hvert enkelt nettsted kan ha mange sider med tung, juridisk informasjon.

Derfor tror han at folk heller velger å ta sjansen på at informasjonen ikke kommer på avveie.

– Hva er alternativet? Alle venner og bekjente bruker disse tjenestene. Mange tenker at det sikkert går bra.

– Man melder seg ut av samfunnet

Les også

Mobileksperter: Slik vil smarttelefonen være om fem år

Seniorforsker ved SINTEF, Petter Bae Brandtzæg, er enig med Terjesen.

Han tror mange vurderer risikoen for misbruk av personlig informasjon som mindre enn fordelene ved å være aktiv på de forskjellige sosiale plattformene.

Ifølge Brandtzæg er det lettere å være en del av samfunnet dersom man er medlem av Facebook, Twitter og andre nettsider.

– Utfordringen er at sosiale medier har blitt så viktige sosiale arenaer, så hvis man melder seg ut risikerer man å melde seg ut av samfunnet. Arrangementer, invitasjoner, debatter, bursdager og kontakt med familie og venner foregår i stor grad over for eksempel Facebook.

Les også

Flausene du ikke vil gjøre på sosiale medier

BETALER MED INFORMASJON: Seniorforsker i SINTEF, Petter Bae Brandtzæg.

Aftenposten

Brandtzæg mener man må være villig til å utlevere personlige detaljer om seg selv dersom man skal være aktiv på sosiale medier. Og mengden informasjon man må dele har blitt større og større med årene.

Enkelte apper krever tilgang til fødselsdato, adresse og telefonnummer, GPS-koordinater og kontaktlister.

– Sosiale medier er dessverre ikke gratis, slik mange tror. Personinformasjon har blitt vårt nye betalingsmiddel på nett, sier Brandtzæg.

Skepsis til netthandel

Undersøkelsen viser også at kun hver tredje nordmann føler seg trygg når de foretar kjøp og transaksjoner på nett.

Terjesen ser flere forklaringer på hvorfor så mange er skeptiske til å legge inn personlig informasjon på nettet.


– Sosiale medier er dessverre ikke gratis, slik mange tror. Personinformasjon har blitt vårt nye betalingsmiddel på nett, sier Brandtzæg

– Det er overraskende og uventet at tallet er så lavt. Jeg tror mye av dette har sammenheng med at det er ganske stor åpenhet rundt datasikkerhet og trusler i norske medier. Og for noen deler av befolkningen handler det om å bli tvunget over på internett fordi det nå er færre butikker eller bankfilialer i nærheten. Ikke alle føler seg komfortable med det.

Les også

Kommentar: Digital intelligens avgjør hvordan du blir oppfattet

Terjesen tror at virus og id-tyveri er blant det folk frykter mest når de skal handle på nett, noe undersøkelsen også antyder.

Han mener hver enkelt nettbutikk har ansvar for å gjøre kundene trygge på hvilke sikkerhetstiltak som finnes.

En rapport utgitt av SINTEF viste i 2009 at 36 prosent av Facebook-brukere i Norge anså det som utrygt å dele personlig innhold med andre på den sosiale plattformen de bruker oftest. Skepsisen til personvern på nett har dermed økt de siste årene.

Les også

Mobileksperter: Slik vil smarttelefonen være om fem år

Les også

Norske gründere med opprop til støtte for Traaseth

Les også

Flausene du ikke vil gjøre på sosiale medier

Her kan du lese mer om

  1. Sosiale medier
  2. Sintef
  3. Facebook
  4. Instagram
  5. Twitter
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Hva du neppe visste om Facebooks bruk av dine data

  2. 4,1 millioner har markert seg selv som trygge på Facebook

  3. 32 millioner Twitter-kontoer skal ha blitt hacket

  4. Annonsørinnhold

  5. Undersøkelse: Ansatte lekker sensitiv informasjon i sosiale medier

  6. Her er verdens mest populære sosiale nettverk