Apple avviste norsk lov

Da Ole Adrian Heggli klagde på iPoden, fikk han beskjed fra Apple om at han var utenfor garantitiden.

VOLUMKNAPP SKAPTE STØY: - Det er viktig å belyse hvordan et slikt stort selskap forsøker å komme seg unna norsk lov, sier Ole Adrian Heggli (21) fra Steinkjer.

Geir Otto Johansen, VG
  • Jonas Tjersland
Publisert:,

Er det garantitiden til Apple eller norsk lov som gjelder? Det var spørsmålet Ole Adrian Heggli (21) måtte ta stilling til da volumknappen på hans iPod Touch begynte å svikte.

For da 21-åringen reklamerte på Apple-produktet i februar i år, fikk han beskjed om at den ikke kunne repareres fordi han var utenfor garantitiden.

- De aller fleste vil la saken ligge og ikke kreve de rettighetene man har, sier Ole Adrian Heggli som umiddelbart tok kontakt med Forbrukerrådet om saken.

Innenfor norsk lov

Heggli bestilte nemlig iPod Touch-en gjennom Apples norske nettbutikk 22. desember 2008, og dermed var han langt innenfor reklamasjonstiden som gjelder etter norsk forbrukerlovgivning.

- Forbrukerkjøpsloven gir fem års reklamasjonsrett for en vare som er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Høyesterett har i "Mobiltelefondommen" kommet frem til at en mobiltelefon har en levetid på tre til fire år, og på bakgrunn av dette kan vi ikke forstå at Apple kan avvise et reklamasjonskrav fra en forbruker, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet til VG.

Meglet i saken

En garanti kan heller ikke gi forbrukeren dårligere rettigheter enn det loven sier, ifølge Skaug Halsos.

Forbrukerrådet meglet i saken mellom Ole Adrian Heggli og Apple, og i slutten av april i år mottok Heggli et brev fra Apple hvor det fremgår at han kan få en ny iPod Touch. Betingelsen er at han legger saken død.

- Jeg har ikke lyst til å skrive under, for det er viktig å belyse hvordan et slikt stort selskap forsøker å komme seg unna norsk lov. Hadde dette vært en PC, hadde jeg ikke tatt sjansen på å la være å skrive under, sier Ole Adrian Heggli som er usikker på hva som skjer videre i iPod Touch-saken.

Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet sier saken ikke er enestående.

Har hatt effekt

- Apple selger ganske mye, og det at folk blir avvist og at man viser til garantien, er ikke ukjent. Men det er ikke bare Apple dette gjelder, sier Skaug Halsos som synes det er positivt at forbrukermyndighetenes engasjement i saken har hatt en effekt:

- Omlevering er en av de rettighetene selger har, sier Martin Skaug Halsos og viser til at Ole Adrian Heggli faktisk ble tilbudt ny iPod Touch.

Apple ønsker ikke å kommentere saken.

Les også:

  • Ny iPad til 1,1 million kroner

Følg E24 på Facebook

Les flere nyheter på E24

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Så lenge kan du klage

  2. – Du har ikke bytterett om gaven er kjøpt i en nettbutikk

  3. Bare lov til å angre på nettkjøp

  4. Annonsørinnhold

  5. - Også russen har angrerett

  6. Apple verst i norsk forhandlerundersøkelse