Bruker over dobbelt så mye tid på Facebook som i fjor
Det som var Mark Zuckerbergs hemmelige nettverk har nå over 1,32 milliarder aktive brukere globalt.
MER TID: Det brukes mer og mer tid på Facebook på verdensbasis.
Facebook la tidligere denne uken frem sitt resultat for andre kvartal i år, og innfridde de høye forventningene.
Noe av grunnen til at gründer Mark Zuckerberg og de andre i Facebook-ledelsen kan juble over resultatet, er at de nok en gang også kan melde om en økning av Facebook-brukere globalt.
Endelig tjener Facebook fett på mobilbrukerne
Lukket møtested
Nettsamfunnet, som begynte som et lukket møtested for amerikanske universitetsstudenter, kan nå melde om at de har over 1,32 milliarder aktive månedlige brukere på verdensbasis.
Dette er en økning på 14 prosent fra i fra samme tid i fjor.
63 prosent av disse aktive brukerne er innom Facebook hver eneste dag.
STORT: Ida Aalen, rådgiver i NetLife Research, sier at det skal mye til for å utkonkurrere Facebook.
Bare på mobil passerte Facebook 1,07 milliarder månedlige brukere, det er her økningen er størst. Antallet, som ble målt 30. juni i år, er en økning på 31 prosent siden samme tid i fjor.
Norske brukere
654 millioner bruker Facebook på mobil hver dag, det er en økning på 39 prosent siden samme tid i fjor.
I fjor var det 2,8 millioner norske månedlige Facebook-brukere.
- Jeg vil tro økningen kommer av at flere har smarttelefon, og dermed kan bruke mer tid på Facebook, for eksempel når de sitter på t-banen på vei hjem fra jobb, sier Ida Aalen, rådgiver i NetLife Research.
Iføle SSB bruker nesten to av tre nordmenn, som har internett, sosiale medier daglig. Bare i aldersgruppen 67 til 69 år bruker tre av ti, som har internett, sosiale medier daglig.
Oppkjøp
Andelen som bruker sosiale medier i alderen 16-24 år har vært jevn i flere år.
- Det har aldri vært noe sosialt medium som har vært like stort som Facebook, det skal mye til for å utkonkurrere dem. De har vært gode til å kjøpe opp eller kopiere potensielle konkurrenter, sier Aalen.
I februar ble det kjent at Facebook kjøpte meldingstjenesten WhatsApp for 115 milliarder kroner. Formålet skal blant annet ha vært å nå ut til et yngre publikum, og ifølge Facebook-sjef Zuckerberg reigstrerte det seg én million nye brukere daglig på kjøpstidspunktet.
Facebook eneste store sosiale medium med økt trafikk fra andre nettsider
Konkurrent
Det er nå over to år siden Facebook kjøpte den populære bildedelingstjenesten Instagram. Prislappen var på en milliard dollar.
Før dette hadde Facebook stort sett kjøpt opp mindre selskaper for noen titalls millioner dollar, og først og fremst brukt det som en måte å skaffe seg ny kompetanse på.
Noen har også takket nei til tilbud fra Facebook. I november i fjor ble det kjent at Facebook skal ha lagt inn et bud på 18,5 milliarder kroner for Snapchat, og at toppleder og gründer Evan Spiegel takket nei.
Siden den tid har Facebook lansert sin egen tjeneste som ikke er helt ulik Snapchat. Den har fått navnet Slingshot, Akkurat som på Snapchat blir bildene slettet når de er sendt, og du kan skrive korte meldinger på bildene.
Les også: