Bruker over dobbelt så mye tid på Facebook som i fjor

Det som var Mark Zuckerbergs hemmelige nettverk har nå over 1,32 milliarder aktive brukere globalt.

MER TID: Det brukes mer og mer tid på Facebook på verdensbasis.

Jan Haas
  • Sigrid Moe
Publisert: Publisert:

Facebook la tidligere denne uken frem sitt resultat for andre kvartal i år, og innfridde de høye forventningene.

Noe av grunnen til at gründer Mark Zuckerberg og de andre i Facebook-ledelsen kan juble over resultatet, er at de nok en gang også kan melde om en økning av Facebook-brukere globalt.

Les også

Endelig tjener Facebook fett på mobilbrukerne

Lukket møtested

Nettsamfunnet, som begynte som et lukket møtested for amerikanske universitetsstudenter, kan nå melde om at de har over 1,32 milliarder aktive månedlige brukere på verdensbasis.

Dette er en økning på 14 prosent fra i fra samme tid i fjor.

63 prosent av disse aktive brukerne er innom Facebook hver eneste dag.

STORT: Ida Aalen, rådgiver i NetLife Research, sier at det skal mye til for å utkonkurrere Facebook.

Øyvind Bjørkum

Bare på mobil passerte Facebook 1,07 milliarder månedlige brukere, det er her økningen er størst. Antallet, som ble målt 30. juni i år, er en økning på 31 prosent siden samme tid i fjor.

Norske brukere

654 millioner bruker Facebook på mobil hver dag, det er en økning på 39 prosent siden samme tid i fjor.

I fjor var det 2,8 millioner norske månedlige Facebook-brukere.

- Jeg vil tro økningen kommer av at flere har smarttelefon, og dermed kan bruke mer tid på Facebook, for eksempel når de sitter på t-banen på vei hjem fra jobb, sier Ida Aalen, rådgiver i NetLife Research.

Iføle SSB bruker nesten to av tre nordmenn, som har internett, sosiale medier daglig. Bare i aldersgruppen 67 til 69 år bruker tre av ti, som har internett, sosiale medier daglig.

Oppkjøp

Andelen som bruker sosiale medier i alderen 16-24 år har vært jevn i flere år.

- Det har aldri vært noe sosialt medium som har vært like stort som Facebook, det skal mye til for å utkonkurrere dem. De har vært gode til å kjøpe opp eller kopiere potensielle konkurrenter, sier Aalen.

I februar ble det kjent at Facebook kjøpte meldingstjenesten WhatsApp for 115 milliarder kroner. Formålet skal blant annet ha vært å nå ut til et yngre publikum, og ifølge Facebook-sjef Zuckerberg reigstrerte det seg én million nye brukere daglig på kjøpstidspunktet.

Les også

Facebook eneste store sosiale medium med økt trafikk fra andre nettsider

Konkurrent

Det er nå over to år siden Facebook kjøpte den populære bildedelingstjenesten Instagram. Prislappen var på en milliard dollar.

Før dette hadde Facebook stort sett kjøpt opp mindre selskaper for noen titalls millioner dollar, og først og fremst brukt det som en måte å skaffe seg ny kompetanse på.

Noen har også takket nei til tilbud fra Facebook. I november i fjor ble det kjent at Facebook skal ha lagt inn et bud på 18,5 milliarder kroner for Snapchat, og at toppleder og gründer Evan Spiegel takket nei.

Siden den tid har Facebook lansert sin egen tjeneste som ikke er helt ulik Snapchat. Den har fått navnet Slingshot, Akkurat som på Snapchat blir bildene slettet når de er sendt, og du kan skrive korte meldinger på bildene.

Les også:

- Ikke prøv å bli som Silicon Valley, NorgeGoogle lover milliondusør til de som krymper strømboksUndersøkelse: Over halvparten av app-bedriftene er ikke god businessNå kan du lagre linker, sider og musikk på Facebook- Denne vennlige roboten kan en dag bli din families personlige assistent«Yo»-appen tar avFacebook tester kjøp-knappVil Snapchat komme med betalingsløsning?

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Facebook

Flere artikler

  1. Så store er sosiale medier sammenlignet med verdens befolkning

  2. Derfor verdsettes de for milliarder

  3. Nå har Whatsapp over 800 millioner brukere

  4. Annonsørinnhold

  5. WhatsApp fortsetter millionveksten

  6. Facebook har flere «innbyggere» enn verdens mest menneskerike land