DNBs nettbank nede for andre dag på rad

Nettbanken til DNB var lørdag kveld nede for andre dag på rad.

NEDETID: Slik så hjemmesiden til Norges største bank ut, fredag kveld.

Faksimile
Publisert:

Både fredag og lørdag har banken vært utilgjengelig i nær fire timer fra 18- til 22-tiden.

Begge ganger har det vært en feil hos programleverandøren Oracle som har hindret DNB-kundene i å bruke datamaskin eller telefon for å få tilgang til banken. Minibanker og øvrige betalingstjenester er imidlertid operative.

Bankens hjemmeside var helt nede, og det var umulig å bruke bankens nettbank- og mobilbanktjenester.

Det er datafirmaet Evry som leverer den tekniske løsningen til DNB.

LES OGSÅ:Slik blir nye BankID

– Feilen lå i en maskinvare hos Oracle, som er en av våre leverandører. Den forårsaket at kundene ikke fikk tilgang til dnb.no og da heller ikke til sin nettbank, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry til NTB.

I 22-tiden informerte Remman om at nettbanken igjen var operativ og at alle systemer så ut til å fungere tilfredsstillende.

Flere Oracle-feil

I januar oppsto det også en feil hos IT-giganten Oracle som rammet nettbankbrukere. En kritisk feil i programvaren Java kunne føre til sårbarhet for dataangrep.

Sikkerhetsbristen førte til at både Nasjonal sikkerhetsmyndighet og NorSIS anbefalte databrukere å deaktivere eller avinstallere programmet inntil Oracle hadde funnet en løsning.

LES OGSÅ: Teknisk trøbbel hos DNB

Remman sier at feilen som nå har oppstått, ikke har noe med sikkerhetsproblemer å gjøre og er av en annen type.

Mye nedetid

Det har vært mye nedetid for DNBs nettbankløsning i 2013.

Da E24 fredag spurte pressevakten hva han hadde å si til kundene som igjen slet med å få brukt tjenesten, svarte pressevakt Even Westerveld slik:

- Vi vil at våre tjenester skal være opp hele tiden. Vi er ikke fornøyd når tjenestene går ned. Kundene skal vite vi setter på alle kluter inn når det skjer, og at vi gjør det vi kan for at tilgjengeligheten skal være best mulig for kundene våre.

LES OGSÅ: