Skatteetaten advarer: Har fått meldinger om e-post-svindel
Etaten advarer nå, og oppgir hvordan du kan avsløre at e-poster er falske.
– Vi har mottatt meldinger om at det er sendt ut falske e-poster fra en adresse som utgir seg for å være fra Skatteetaten. Dette er et forsøk på svindel, skriver Skatteetaten i en pressemelding.
De forteller at e-posten inneholder lenker som fører deg til en nettside, som har Skatteetatens logo, og ber deg oppgi kredittkortinformasjon.
Kommentar: Digital ondskap har mange ansikter
E-post-regler
For å kunne kjenne igjen en e-post fra etaten, har de oppgitt disse reglene:
- All elektronisk dialog med Skatteetaten om selvangivelsen gjør du innlogget i Altinn
- Ber aldri om kredittkortinformasjon, sikkerhetskoder eller kontonummer via e-post
I fjor høst fortalte Handelsbanken at det var sendt ut smser, som tilsynelatende kom fra banken, der de ba kundene om å ringe inn til en telefonsvarer, der du må oppgi brukernavn og passord.
– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror
Mer avanserte
Nordeas nettsvindelbekjemper, Andreas Havsberg, har fortalt at e-postsvindlerne har blitt stadig mer avanserte.
– Språket er bedre, og inneholder er mer spisset mot gruppene som mottar svindelen. Den siste tiden har vi også sett at meldingene er kortere, sier Havsberg og illustrerer:
«Du har fått en ny faktura i nettbanken. Trykk her for å godkjenne».
Sikkerhetseksperten råder folk til å kontrollere avsenderadressen grundig og å være ekstra kritisk når de mottar e-poster som ber om informasjon.