Her er de første europeiske Tesla Model S

Norge er et stort marked for Tesla. Onsdag begynte leveringene av Model S her, før alle andre europeiske land.

DE FØRSTE: Onsdag rullet de første kundebilene av Teslas Model S ut av lokalene på Alna i Oslo.

Morten Abrahamsen
Publisert:

Onsdag ble de 13 første Tesla Model S levert i Europa, fra Teslas butikk på Alna i Oslo.

Dette er såkalte «Signature-biler», de 1000 første som lages. 500 av disse er Europa-versjoner. Kundene til disse bilene er i hovedsak de som skrev kontrakt og betalte depositum først, lenge før man visste hvordan bilen faktisk kom til å bli. Alle Signature-modellene er utsolgt, og der det koster 31.000 kroner i depositum for en vanlig Model S, var tilsvarende sum for de 1000 første 230.000 kroner.

- De aller første vi leverer er fra denne serien, men fra slutten av august starter leveringene på de vanlige bilene, sier Kjell Arne Wold, leder av butikken i Oslo, til E24.

Les også: Tesla-sjef Elon Musk: - Kom til Norge for å si takk

Før kundene kjører bilene ut av lokalene får de en personlig gjennomgang med en Tesla-ansatt. Ved en svart Model S treffer vi Haakon J. Marthinsen, som er leder for Autolease Norge, et biladministrasjonselskap som er en del av DNB-konsernet. Han er der med broren som skal hente sin Model S, men han venter og på sin egen. Bilen skal leveres i neste måned.

Bestilt for ett år siden

- Det er rundt ett år siden jeg bestilte den. Vi holder til i DNBs lokaler i Bjørvika, og bruker kollektivt til jobb, det samme gjør kona. Så nå bytter vi ut en Volvo XC60 og en Golf med en Model S.

BÅDE PRIVAT OG PÅ JOBB: Haakon J. Marthinsen, leder i Autolease Norge, venter på sin Model S. I tillegg skal Autolease tilby bilen i sitt sortiment.

Morten Abrahamsen

Han forteller at rekkevidden og plassen i bilen var utslagsgivende. Den har plass til mer enn Volvoen og Teslaens rekkevidde gjør at de kan bruke den til hytta.

Det han og forteller at at Autolease har bestilt flere Model S som skal inn i leasing-poolen.

- Jeg kan ikke si hvor mange, men det er et knippe som tilgjengeliggjøres for gode kunder som vil frem i leveringskøen. Flere blir levert i løpet av året, i tillegg har vi bestilt noen Model X.

Model X er Teslas kommende suv. Det er ikke helt klart når den kommer på markedet, men trolig er det i 2015.

Les også: Tesla i pluss for første gang

Problemet med elbiler som leasingbiler er at de i innkjøp er momsfrie, mens det er moms på leasingavtalene.

- Funnet en løsning

STARTEN: Kundene møter sin Model S for første gang.

Morten Abrahamsen

- Her har funnet en løsning. Det gjøres som et lån med gjenkjøpsgaranti, som går over tre år. Vi har regnet på en andrehåndverdi som er rundt 50 prosent av nybilprisen. Det knytter seg naturligvis spenning til hvordan den vil holde seg i verdi, men det hjelper på at det er åtte år garanti på bil og batteri, sier Marthinsen.

Bilene er fortrinnsvis til firmakunder.

Tesla vil ikke gå ut med hvor mange biler som er bestilt av norske kunder.

- Vi kommer til å levere ut langt over 1000 biler i år. For å si det sånn, de 13 første du ser her er bare toppen av isfjellet, sier Wold i Tesla.

For å håndtere dette har Tesla den senere tiden ansatt en rekke medarbeidere.

- Nå er vi en cirka 40 til 50 ansatte, men spør du igjen om en måned er tallet langt høyere.

Bygger ut

Forhandlernettverket bygges og ut. I tillegg til Oslo, har det åpnet en forhandler i Trondheim og en i Drammen. Om et par uker er Bergen klar og så følger Stavanger.

- Vi ansetter folk med svært ulik bakgrunn. Vi er ute etter en god miks. Alt fra folk med merkantil bakgrunn til en som kom fra en stilling som førskolelærer. Det som er påfallende er at de som vet minst om bilene våre, oftest er andre som selger biler.

Les også: Elbilenes svar på Apple vil gi tidenes elbilhøst

Han avfeier og at det nå kommer en nedgang i bestillinger når nyhetens interesse legger seg.

- Nei, det har vi ikke merket noe til. Det har vært en jevn økning hele veien, sier Wold.

Les også:

Her er Tesla-gründerens nye og ville visjon

Tesla Model S - beste bil noensinne

Nå vil «alle» være med på Tesla-eventyret