Trend-Volvo

Volvo V40 vil gjerne skvise seg inn på en plass der Audi og BMW så langt har lekt alene. I den nye in-klassen, kompakte premiumbiler.

Publisert: Publisert:

Volvo V40 ser fin ut, på bilder. I virkeligheten er det noe som skurrer. For når man går rundt bilen så er det noe med proporsjonene som ikke helt stemmer. Dette er ikke like lett å få øye på i to dimensjoner.

Fronten er lik den vi kjenner fra V60, men med noe smalere frontlykter og et noe mindre snutepreg over grillen. V60, særlig som stasjonsvogn, er en bil som har fin harmoni i linjene og et særpreg.

Dette langt på vei overført til den mindre V40, men fra c-stolpen blir det brått slutt. Den mindre bilen får en veldig stutt bakende, som de har prøvd å dempe ved å gi den vertikal bølgeform. Det gir bilen karakter, men ikke noen pris i en skjønnhetskonkurranse.

Premium?

Der Volvo prøver å posisjonere seg, med de tre tyske premiummerkene Audi, BMW og Mercedes-Benz, da særlig de to førstnevnte, må bilene se ut som de skal koste noen kroner ekstra. Audi og BMW har en posisjon der navnet i seg selv er verdt mer, dit har ikke Volvo kommet.

I tillegg er utseende og kvalitet i interiøret en viktig faktor, og her er Volvo gode. De har elegante, ryddige og litt originale løsninger, som burde kvalifisere til merkelappen premium.

Dette er biler som koster litt mer, men for dette skal man få noe som imagemessig gir en tøtsj av suksess og fremadstormende evner. Det fungerer veldig bra for tyskerne, hvor alle tre merker klarer seg godt i et bilmarked som er på retur i Europa.

Sikkerhet

Man kan godt se hvorfor Volvo er veldig fokuserte på å fremstille sine produkter gjennom et stort fokus på utseende og utstyr. Alle de europeiske merkene som ligger mer midt på treet sliter, og østfra kommer merker som Hyundai og Kia og spiser markedsandeler i et rasende tempo.

Litt problematisk er det da at de nevnte koreanske merkene har en designprofil som nærmer seg Volvo. Sågar var det en svensk biljournalist som mente at V40 like gjerne kunne vært laget av dem.

Det ingen kan ta i fra Volvo er sikkerhetsutstyret. V40en vi prøvde har alt. Det er så man forventer at det dukker opp en oppblåsbar kar som tar over kjøringen om man føler seg litt sigen.

Modellen sprengte skalaen under Euro NCAP-testingen nylig.

Vi har tidligere påpekt av voldsomme mengder sikkerhetsutstyr faktisk kan bli forstyrrende. Når det piper, blinker i lamper og rister i rattet tas fokus bort fra veien i ett sett.

Det er ikke uproblematisk denne gangen heller, særlig er den røde lampen, som blinker til når den mener man er for nærme bilen foran, svært ivrig. Den fyrer seg opp i svinger, da føler den trolig at vegetasjon langs veien er en trussel.

Nå lar det meste seg deaktivere, så man trenger ikke bli forstyrret, selv om det igjen tar bort en del av poenget.

Sporty

På veien er V40 bra. Relativt sporty, ikke som en bakhjulsdrevet BMW 1-serie, men den står ikke noe tilbake for en Audi A3. Vi har riktignok ikke prøvd den helt nye modellen ennå, så det er først om et par uker vi kan si noe bastant her, men erfaringsmessig vil vi tro at de er ganske like.

MODERNE TIDER: Kompakte biler med en tøtsj av eksklusivitet, sies å være den nye vinen i bilmarkedet.

Modellen her, V40 T3, har en motor som passer bilen veldig bra. En 1,6 liters bensinmotor som yter 150 hestekrefter. Volvo sier de fleste kundene i Norge vil gå for V40 D2, som har en diesel på 115 hestekrefter. Den koster 50.000 mindre enn den sterkere bensinmotoren, og er garantert mye døvere å kjøre.

For 150 bensinhester gjør V40 til en artig bil. Motoren er god og fleksibel, den kan presses ganske hardt og har effekt over hele registeret. Med en manuell girkasse, som dog ikke er av de mest presise, får bilen bra egenskaper.

Grei pris

V40 tåler bra med fart gjennom svinger og demperoppsettet gjør den stabil. Bilen her har sportschassis som gjør bilen såpass stram at den fremstår som sportslig under morsom kjøring, og som videre gir litt risting på slurvete asfalt i bymiljø.

Styringen er presis, og riktig vektet. Med forhjulstrekk er det ikke overraskende muligheter for understyring, men på tørr asfalt er dette en minimalt problem. Dog virket den noe sensitiv for ujevnheter underlaget, nå og da napper det skikkelig i rattet, en slags plutselig sporing.

BRA NIVÅ: I forhold til sine konkurrenter er interiøret på et riktig nivå.

Det er litt vanskelig å sammenlikne startprisen på 299.900 for V40 T3 prismessig med sine tyske konkurrenter, da ingen har en helt identisk motorstørrelse. A3 med 160 hesters bensin koster fra 339.000, femdørs som snart er klar, skal koste 8.000 mer, men den blir ved introduksjon ikke tilgjengelig med denne motoren.

BMW 116i har 136 hester og starter opå så å si det samme som V40 T3. Den nye Mercedes-B-klasse har en utgave med 156 hesters bensin, den koster 350.000, mens Volkswagen Golf med 160 hester også ligger på 299.000.

Essensielt ekstrautstyr

Skal man yte V40 rettferdighet, og gi bilen et ekstra fortrinn de andre ikke kan matche, må «Driver support-pakken» med, her finner man en rekke av sikkerhetsfunksjonene. Den har en veiledende pris på 32.000, men er billigere nå under introduksjonen.

Selv om det ytre ikke er helt vellykket, så føles V40 som noe som kan matche de tilsvarende bilene fra Audi/BMW/Mercedes-Benz på kvalitet, og det er jo ikke alle konkurrentene som har vært helt heldige med designen heller.

Les også:

Volvo med tøffere V40

Test av Volvo V60 D3

Test av Volvo XC60 D5 Summum

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om