Superfamiliebil

BMW M6 Gran Coupé kan by på hjulspinn i nær sagt alle hastigheter og grei plass til fire mennesker. En superfamiliebil.

TILSTEDEVÆRELSE: Gran Coupé-modellen til BMW er stor, og har et utseende som bli lagt merke til.

Ole Martin Skaug, E24
Publisert:,

En BMW M6 Gran Coupé er firedørs versjonen av M6 Coupé, som er todørs utgaven av M5, som har fire dører. Forvirrende? Vel slik har den moderne bilindustrien blitt, ingen nisje er for liten til at den ikke skal prøves.

Nå skal de sies at 6-seriens Gran Coupé er den absolutt fineste BMW som lages i dag, så det er ikke vanskelig å tilgi dem for dette påfunnet.

Under panseret finner man den samme V8, dobbelturbo, motoren som sitter i M5. den har friske 560 hestekrefter og et dreiemoment på 680 newtonmeter. At maks effekt er tilgjengelig mellom 6000 og 7000 omdreininger per minutt, rødlinjen er ved 7200, gir visse hint om hva man kan forvente bak rattet i en M6 Gran Coupé.

Det er rett og slett en sykt sterk bil.

Hjulspinn

Det elegante ytre skjuler en bil som kan parkere - og latterliggjøre de aller fleste sportsbiler. I alle hastigheter man kan prøve seg på i Norge vil en flat pedal medføre betydelig hjulspinn. Dette er en bil der man må ha dumdristige mengder selvtillit om man skrur av antispinnfunksjonen, selv på varm og tørr asfalt.

Da kan man oppleve tidenes harrytur. Undertegnete har ikke mot til noe slikt, men underveis på turene jeg hadde med bilen var det ikke vanskelig å merke at man kan finne på ekstremt idiotiske ting med denne bilen.

Mer bilstoff på E24 BIL

Ved ett tilfelle var jeg uoppmerksom og bremset litt for sent inn i en sving, da merkes det at det er en stor bil. To tonn til 2,5 millioner kroner som understyrer ganske kraftig kan medføre bremsespor både her og der.

Ikke så fornuftig

Bilen er både bredere og lengre enn en M5, men 20 kilo lettere. Dette blant annet gjennom et tak i karbon, samtidig er den betydelig dyrere. En M6 Gran Coupé koster 300.000 mer, og det helt på sin plass å spørre om den er verdt det. Svaret er i utgangspunktet nei, men når man er i denne prisklassen virker det samtidig litt på siden av saken å snakke om økonomi. Er man i markedet for en bil som ligger på godt over to millioner kroner når det nødvendige ekstrautstyret er montert, har man allerede kastet en hver form for fornuft over ripa.

Og det vanskelig å finne en bil som kombinerer brutal kraft og eleganse på en bedre måte enn det gjøres i en M6 Gran Coupé. Det er en bil man ønsker å kjøre omveier i. Gleden i å høre V8eren brøle til omgivelsene skal ikke underskattes, og måten den spiser mil på mens man er omgitt av det de tyske premiumgutta er mestere i, et perfekt interiør, gjør at det er fristende å ta seg en ettermiddagstur til Gøteborg.

For å finne den perfekte miksen har bilen en rekke innstillingsmuligheter for motor, gir, understell og ratt. For hissig kjøring er «Sport plus» det som gir kjappe girskift og umiddelbar respons fra gasspedalen. Dette fungerer dog ikke like bra på rattet, i den mest sportslige settingen blir det unaturlig tungt, faktisk var det komfort-modus som virket best her.

Bensin

Forrige utgave av M5 hadde et monster av en selvpustende V10 motor. V8eren har ikke det samme nivået av drama som den hadde, men den flytter bilen kjappere og den har vært innom rehab. Over de ikke spesielt forsiktige milene vi kjørte bilen hadde den et forbruk på rett under 1,5 liter på mila, noe som faktisk er helt okey, og rundt 50 prosent over det som BMW oppgir i sine tall. V10en lå langt over dette.

Flere biltester

M6 Gran Coupé er noe i nærheten av en supersportsbil med et ganske bredt bruksområde. Null til hundre tar 4,2 sekunder og bagasjevolumet er 460 liter. Baksetet er delt med en midtkonsoll slik at det er en rendyrket fireseter, men fire har til gjengjeld god benplass. Det er riktignok temmelig lavt under taket, så det er ikke nødvendigvis en suksess å ta med kompiser som er gode i basketball, men det jo ingen stor idrett i Norge.

Test av BMW 640i Gran Coupé

Det er vanskelig å finne en bil som også kan kalles en familiebil, som byr på mer kjøreglede enn man finner i en M6 Gran Coupé. I tillegg får man den fineste karosseriformen BMW byr på per i dag, og den er nær en million kroner billigere enn en Aston Martin Rapide.

Les også:

Elektrisk BMW til litt over 200.000

BMW anser Kina som sitt største marked

Ny coupé - nytt tall

Her kan du lese mer om