Luksus-Mercedes
med rekordlansering
For tre måneder siden lanserte Mercedes-Benz en ny S-klasse, nå kan de melde om større interesse enn noen gang.
Mercedes-Benz sier de aldri har hatt en raskere global lansering av noen modell enn den nye S-klasse. Det begynte med Europa i juli, Kina i september og da den landet i amerikanske salgslokaler i forrige uke, er den tilgjengelig alle de viktige markedene for modellen.
- Alle S-klasse kjøretøy som skal distribueres globalt ruller ut fra produksjonslinjen i Sindelfingen, i en to-skifts operasjon. Så langt har mer enn 30.000 kunder bestilt luksusbilen, sier Ola Källenius, styremedlem i salgs- og markedsavdelingen til Mercedes-Benz, i en pressemelding.
I hele 2012 leverte de ut litt over 65.000 S-klasse, med Kina som det største markedet, foran USA, de sto tilsammen for to tredjedeler av alle S-klassekundene.
Mer bilstoff på E24 BIL
Pressemeldingen forteller at bilene som selges i disse landene er med ekstra lang akselavstand, 20 centimeter mer enn standardutgaven.
Stor investering
I Norge koster bilen fra 1.037.000 for S350 Bluetec med en dieselmotor på 258 hestekrefter til 2.249.000 for den lange versjonen av S63 AMG som har 585 hestekrefter.
- Per i dag er det solgt 37 biler. Vi estimerer å selge 100 stykker i løpet av bilens første leveår, forteller Christoffer Nøkleby, PR- og informasjonssjef for Mercedes-Benz i Norge, til E24. Han sier og at interessen for modellen har økt etter at den nye utgaven ble lansert.
I 2012 ble det registrert 7 nye S-klasse i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, 15 året før. I tiden før finanskrisen lå modellen på et betydelig høyere antall. Forrige generasjon ble introdusert i 2006, da ble det registrert 68 nye S-klasse, året etter 76 og i 2008 57.
Den generasjonen skal totalt ha blitt solgt i drøyt en halv million eksemplarer verden over i sin levetid.
Siden 2011 har Mercedes-Benz brukt rundt 550 millioner euro, tilsvarende 4,47 milliarder kroner, på produksjonsfasilitetene knyttet til S-klasse på fabrikken i Sindelfingen.
Les også: