Elbilsalget langt foran
prognosene i Norge

For tre år siden kunne målet om 10 prosent ladbare biler i Norge innen 2020 virke utopisk. Mye har skjedd siden den gang.

WOW-FAKTOR: Tesla har brakt den wow-faktoren til elbilen, som entusiastene savnet for tre år siden.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

For tre år siden så E24 på elbilens fremtid i Norge. Det fantes da 3392 ladbare biler på veiene ved årets utgang og det ble solgt 680, hovedsakelig Buddy og Think.

Da virket det politiske målet om at 10 prosent av bilparken skal være ladbar innen 2020 ganske utopisk. Det vil trolig si mellom 200.000 og 300.000 slike biler.

- Nå, i starten, er det en rekke faktorer som blir viktige. Vi må få på plass leverandører, oppskalere volumet, få fram «wow-faktoren» på de rene elbilene. Så fra 2015 kommer bør det ta av, sa Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn bil til E24 i september 2010.

Grønn bil er et prosjekt som jobber med å få 200.000 elbiler og ladbare hybridbiler på norske veier i 2020.

Wow

FORAN SKJEMA: Ole Henrik Hannisdahl sier utviklingen av elbilmarkedet i Norge har gått fortere enn prognosene fra noen år tilbake la til grunn.

Siden 2010 har flere av de store produsentene lansert elbiler, og det nådde et foreløpig høydepunkt da Tesla Model S toppet registreringsstatistikken for september. Model S, og forløperen Tesla Roadster, har levert «wow-faktoren» med sine superbil-aktige ytelser.

- Nå ligger vi langt foran de prognosene vi hadde den gangen, sier Hannisdahl i dag.

Les E24s og VGs tester av Tesla:

Den snur opp-ned på alt

Bilen versjo 2.0

Han regner med at det i løpet av 2013 vil ha kommet rundt 7000 nye elbiler på norske veier. Det totale antallet ladbare biler på veiene er per september 2013 snaut 16.000.

- Grovt sett er dette fem prosent av personbilsalget i Norge, dermed tror jeg fint vi klarer en andel på ti prosent om noen år.

Ifølge tall fra Norsk elbilforening vil veksten i elbiler i år være på cirka 70 prosent. Skulle den forsette de neste årene har de regnet ut at det ved utgangen av 2015 vil være 47.500 elbiler på norske veier. De sier samtidig at dette er en «svært optimistisk prognose.»

Incentiver

Grunnen til at elbiler begynner å ta av i Norge er opplagt alle incentivene, som blant annet innebærer at elbiler er avgiftsfrie, noe gir dem en konkurransedyktig pris. Mange av disse ble laget for at den norske produsenten Think skulle få gode rammevilkår.

Mer bilstoff på E24 BIL

DEN GANG DA: For tre år siden var dette alternativene om man ville kjøre elektrisk, Buddy eller Think.

- Mange av incentivene ble til underveis, dette er ingen helhetlig strategipakke. Det som skjedde var at norsk elbilindustri døde da det tok av, mens Mitsubishi begynte å levere.

De første Mitsubishi I-MiEV ble registrert i Norge sent i 2010, i 2011 ble det levert over 1000 slike. Så langt i år har Nissan levert ut 3039 Leaf, noe som gjør den til den femte mest solgte personbilen i Norge. I September ble Tesla Model S den mest registrerte nye bilen med 616.

Les også: Miljøsuperbiler på vei til Norge

NÅ: Med Tesla Model S kom en elbil som byr på lik rekkevidde som en bensinbil og en helt annen design enn de elektriske forgjengerne.

- Slik jeg ser det så kommer vi til å få en liten bølge av de rene elbilene de nærmeste årene. Hvor folk rundt de store byene vil skaffe seg slike, før det flater ut. Elbiler vil fortsette å være et nisjeprodukt, det som vil få folk til å erstatte nummer én bilen, bensin- eller dieselbilen, er de ladbare hybridene, sa Jørgen Randers, professor i klimastrategi ved Handelshøyskolen BI til E24 i 2010.

- Skiftet mening

- Jeg har skiftet mening. Utviklingen har blitt annerledes enn jeg trodde. Fossilbilen har blitt utrolig mye mer effektiv, og så har prisen på litium-ion batteriene gått betraktelig ned. Det har gjort at elbilene har fått en rekkevidde langt utover den matpakkekjøringen de klarte for noen få år siden. Dermed har dette tatt lurven av de ladbare hybridbilene, de har heller ikke kommet så fort som jeg trodde den gangen, sier Randers i dag.

Les også: Borten Moe vil ha slutt på «elbil-hypen»

Randers kjører selv sin gamle utskjelte Mercedes, men etter nylig å ha prøvd en Tesla Model S, er han ikke i tvil om hva han velger neste gang.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

LANG, LANG REKKE: I september kjørte 260,5 elbiler i kortesje fra Maridalen til Oslo sentrum, det er verdensrekord.

- Med Model S åpnet Tesla en parallell vei, hvor elbilen kan være bil nummer én. De har og vært geniale i markedsføringen. De har ikke brukt gammeldags fotformreklame, men fortalt at de har to modeller, som enten går 30 eller 50 mil, uten noen fler detaljer. Det eneste folk bryr seg om. Det har vist seg at folk i liten grad er interessert i å høre på at det de gjør i dag kan være bra for barnebarna. Det er den kortsiktige markedsføringen som virker, i dette tilfelle med den bonusen at det er bra i det lange løp.

Løste en propp

Han mener Tesla sin markedsføring blandet med designen løste en propp.

- Jeg har drevet med moralprekener i 40 år uten at det har hatt noen særlig effekt, mens Tesla har brukt en helt annen strategi.

HAR TROEN: Jørgen Randers tror elbilutviklingen vil fortsette slik at 10 prosent av bilparken vil være ladbar innen 2020.

Med masseproduksjon blir bilene og batteriene billigere, men da er man avhengig av at det er flere land enn bittelille Norge som vil ha elbil.

- Prisen skal ned. Det er ikke noe fundamentalt i at en elbil skal være dyr. I årene som kommer vil Tyskland bli et viktig marked. De kan nå levere sine egne elbiler, og da er det grunn til å tro at de og kommer med sine incentiver. De ønsket ikke å gjøre dette da det bare ville hjulpet japanske konkurrenter. Man kan og tenke seg til at noe liknende vil skje i Sverige den dagen Volvo er klar med en elbil, sier Hannisdahl i Grønn bil.

Randers mener at forholdene til en elbilsatsning i for eksempel Tyskland ligger til rette.

- De har overskudd på vind og solenergi. Da passer det perfekt å bruke dette til å lade opp store elbilbatterier.

Les også: Ny rapport: Tyske bilprodusenter når ikke EUs klimamål

- Uansett så hjelper det jo ikke at jeg forteller om elbilens fortreffelighet, folk vet at jeg er kjøpt og betalt for å si dette. Det viktigste skjer når de som har kjøpt en elbil forteller andre om hvor fornøyde de er, sier Hannisdahl.

- Jeg tror den utviklingen vi ser nå vil fortsette. Jeg er sikker på at 10 prosent av bilparken vil være ladbar innen 2020, sier Randers.

Les også:

Lager unikt elbil-laboratorium i Norge

Tesla tok fyr

Her er Buddys nye minilastebil

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. - Statsbudsjettet mangler forutsigbarhet

  2. Nye modeller gir videre elbilvekst

  3. Sterkt bilsalg i oktober:Elbil til topps. Igjen...

  4. - Bensinbiler vil dominere i 2040

  5. 80 prosent av Volkswagens elbiler havner i Norge