Mercedes større enn Audi i november - og øker mest

Kampen om å være det største av de tre tyske premiummerkene Audi, BMW og Mercedes-Benz strammer seg til.

STORT MARKED: Ansatte ved Mercedes-Benz markerer starten på produksjonen av E-klasse med langt akselavstand ved fabrikken i Beijing i september. Merket opplever sterk vekst i Kina.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

De siste årene har BMW hatt det største totalsalget i verden per år av de tre merkene, men flere ganger har Audi hatt måneder der de har ligger høyere, mens Mercedes-Benz har sakket litt akterut etter at Audi passerte dem i 2011.

Nå ser det ut til at Mercedes-Benz, har hentet seg inn. De har truffet godt i markedet med sine nye modeller, da særlig A-klasse og CLA. Dette har gjort at de nå leverer flere biler enn Audi.

Les også

Luksus-Mercedes med rekordlansering

- I november genererte nok en gang våre nye modeller et rekordsalg. Derfor har vi allerede oppnådd fjorårets totalvolum og er det raskest voksende premiummerket siden starten av året, sier Ola Källenius, styremedlem i Mercedes-Benz sin markedsavdeling, i en pressemelding.

Forrige måned leverte Mercedes-Benz 133.441 personbiler, noe som er 11 prosent bedre enn i 2012. På samme tid var tallet fra Audi 132.050, også det en økning fra året før, på åtte prosent.

BMW forsatt størst

BMW holder stand som det største merket, med 149.663 leverte biler, tre prosent mer enn i november i fjor, og har totalt levert 1,49 millioner biler i år. Audi følger med 1,44 millioner, mens Mercedes-Benz ligger på 1,32 millioner. Men det er sistnevnte som har den største økningen, på 11 prosent for 2013, tallene for de andre er henholdsvis sju og åtte prosent.

Les også

Tyske «premiummerker» fosser videre

BMW sier de er på vei til en ny årsrekord.

- Sterk etterspørsel for våre produkter over hele verden drev salget til nok en all-time high i november, dette til tross for svært sterke resultater i fjor, sier Ian Robertson, styremedlem i BMW i en pressemelding.

De to andre merkene kan også notere seg for salgsrekorder. Tidlig i desember passerte Audi fjorårstallet, mens Mercedes-Benz gjorde det i november.

Mer bilstoff på E24 BIL

På hjemmemarkedet er Mercedes-Benz størst, med 235.261 solgte biler i 2013, noe som tilsvarer en markedsandel på 9,2 prosent.

Alle tre merkene kan rapportere om sterk vekst i Kina, BMW og Audi med nær 20 prosent, Mercedes-Benz med 26 prosent.

I Europa har både Audi og BMW en svak nedgang i forhold til i fjor, mens Mercedes-Benz har økt med 6,6 prosent.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Kampen om premiummarkedet: BMW rundet to millioner biler for første gang

  2. Mercedes-Benz passerte Audi i 2015

  3. Tyske premiummerker med megavekst i 2014

  4. De tyske premiummerkene med historisk gode resultater

  5. Mercedes øker mest, men BMW er størst