DIN NESTE BIL?: Spår elbileksplosjon i 2011

Med de store bilmerkenes inntog i elbilsegmentet, ser det ut til at salget vil mangedobles i 2011.

SPÅR EKSPLOSJON: Det er ventet at elbiler vil ta av fullstendig i Norge. Her er den helelektriske sportsbilen Tesla Roadster, som ble vist frem på bilmessen i Detroit.
Publisert:

I 2010 ble det solgt i overkant av 350 nye personbilregisterte elbiler i Norge. Hovedvekten av disse var fra Think, med 331.

I år kommer flere av de store bilprodusentene på markedet med helelektriske kjøretøy.

Mitsubishi har allerede lansert småbilen i-MiEV, og gikk med den rett til topps på salgsstatistikken for småbiler i januar med 99 biler.

Norge stort

- Jeg kan med sikkerhet si at Mitsubishi Norge i hvert fall er størst i Europa på denne bilen, sa administrerende direktør i Mitsubishi Norge, Bernt Jessen til E24 nylig.

For kort tid siden fortalte nisjeprodusenten, Tesla, at Norge er deres nest største marked.
Det kan se ut som markedet for helelektriske biler er i ferd med å løsne skikkelig i Norge.

- Etter at elbilene har hatt ubetydelige markedsandeler i flere år, er det tegn på at det forandrer seg nå, sier Hans Håvard Kvisle, styreleder i Norstart - Norsk Elbilforening, til E24.

I løpet av noen måneder kommer Citroën og Peugeot med sine versjoner av samme bil som Mitsubishi, mens den noe større Nissan Leaf kommer til sommeren.

2000 stykker

Så langt har Think vært storselgeren blant elbilene, til E24 oppgir Think at de håper å selge 600 til 700 biler i 2011.

Mitsubishi regner med å selge rundt 800 i-MiEV, Peugeot rundt halvparten av dette og Citroën 200.

Mer bilstoff på E24BIL

STOR PRODUSENT: Mitsubishi i-MiEV er den første storsatsingen på elbiler fra en stor bilfabrikk.

Nissan har ikke ennå noen klare estimater på Leaf, men potensialet «er uten tvil noen hundre», skriver selskapet i en e-post til E24.

Slår man sammen tallene fra de største aktørene kan det fort bli 2000 nye elbiler på veiene i løpet av 2011.

Enorm økning

Det blir med andre ord en prosentvis enorm økning av helelektriskebiler på norske veier. Kvisle i Norstart sier de har som mål at det er 100.000 elbiler i Norge i 2020.

- Det er jo en baktung innfasning. Godene elbilene har i dag må sees på som en investering.
Han tror heller ikke at vi er på vei til å fylle opp markedet nå, slik at salget vil falle igjen om kort tid.

HAR TROEN: Hans H. Kvisle i Norstart tror elbilmarkedet er på vei til å løsne.

- Nå tror jeg tvert imot at vi er på vei inn i de markedene som ikke bare består av entusiastene. Vi har gjort undersøkelser hvor opp i mot 20 prosent sier de vil vurdere elbil neste gang de skal kjøpe bil. Nå begynner vi å bli vant til å se dem, og det er allment kjent at bilene har mange goder.
Det som gjør den store forskjellen nå og fremover er at de store produsentene kommer på banen.

Ingen drømmebil - ennå

- Mye av vår oppgave er å fortelle at drømmebilen ikke kommer ennå. Bilene er ikke fantastiske, det er ikke noe teknorevolusjon. Samtidig er de viktige driverne på plass nå. Etterspørselen er der, tilbudssiden er på plass og det er helt klart stemning for å beholde den politikken vi har i dag. Dette gjør at jeg er mye mer optimistisk i dag enn jeg har vært tidligere når det gjelder elbilens fremtid, sier Kvisle.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no