Facebook og Google kan nå ny annonserekord i Norge

En firedel av omsetningen i det norske reklame- og mediemarkedet i 2018 vil gå til Facebook og Google, spår ekspert. 

MOT REKORD: Facebook vil omsette for om lag 2,3 milliarder kroner i Norge til neste år, mens Google vil omsette for nærmere 3,5 milliarder kroner, ifølge ekspert.

Foto: Justin Tallis AFP
  • NTB
Publisert: Publisert:

Ifølge Instituttet for reklame og mediestatistikk vil det neste år omsettes for rundt 19,8 milliarder kroner. Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyråforeningen GroupM sier til Dagens Næringsliv at mer enn hver fjerde krone av dette trolig vil ende i lommene til de amerikanske nettgigantene Facebook og Google.

– Google og Facebook tar en veldig stor bit av kaken, og det leser vi også internasjonalt. De står for en voldsom stor del av markedet og er i voldsom vekst. De overleverer hver gang det kommer resultater i forhold til analytikernes forventninger, sier Thalberg.

Han spår at Facebook vil omsette for om lag 2,3 milliarder kroner i Norge til neste år, mens Google vil omsette for nærmere 3,5 milliarder kroner. Det vil være en økning på en halv milliard kroner fra i år for begge selskapene.

– Flere norske aktører hopper på Googles teknologiske løsninger, fordi det er de som er best. Her går utviklingen ekstremt fort, og kun Google har nok ressurser til å følge med, sier Thalberg til avisen.

I januar annonserte Amedia at konsernet valgte Google fremfor norske Schibsted som leverandør av ny annonseteknologi.

Les også

Spillreklame for 866 millioner kroner

Les også

YouTube TV utvider i USA

Les også

Norske medier gir opp Facebook-artikler

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Facebook
  2. Google
  3. Reklame
  4. Sosiale medier

Flere artikler

  1. Norge kan risikere å tape på økt Facebook-skatt

  2. Spår første reklamenedgang noensinne for Google

  3. Google og Facebook risikerer norsk skatt på 150 millioner kroner

  4. Facebook fyller 15 – en gigantisk tenåring med voksne problemer

  5. – Kan snu opp ned på nordmenns vennebetalingsvaner