Facebook og Google kan nå ny annonserekord i Norge

En firedel av omsetningen i det norske reklame- og mediemarkedet i 2018 vil gå til Facebook og Google, spår ekspert. 

MOT REKORD: Facebook vil omsette for om lag 2,3 milliarder kroner i Norge til neste år, mens Google vil omsette for nærmere 3,5 milliarder kroner, ifølge ekspert.

Foto: Justin Tallis AFP
  • NTB
Publisert:

Ifølge Instituttet for reklame og mediestatistikk vil det neste år omsettes for rundt 19,8 milliarder kroner. Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyråforeningen GroupM sier til Dagens Næringsliv at mer enn hver fjerde krone av dette trolig vil ende i lommene til de amerikanske nettgigantene Facebook og Google.

– Google og Facebook tar en veldig stor bit av kaken, og det leser vi også internasjonalt. De står for en voldsom stor del av markedet og er i voldsom vekst. De overleverer hver gang det kommer resultater i forhold til analytikernes forventninger, sier Thalberg.

Han spår at Facebook vil omsette for om lag 2,3 milliarder kroner i Norge til neste år, mens Google vil omsette for nærmere 3,5 milliarder kroner. Det vil være en økning på en halv milliard kroner fra i år for begge selskapene.

– Flere norske aktører hopper på Googles teknologiske løsninger, fordi det er de som er best. Her går utviklingen ekstremt fort, og kun Google har nok ressurser til å følge med, sier Thalberg til avisen.

I januar annonserte Amedia at konsernet valgte Google fremfor norske Schibsted som leverandør av ny annonseteknologi.

Les også

Spillreklame for 866 millioner kroner

Les også

YouTube TV utvider i USA

Les også

Norske medier gir opp Facebook-artikler

Her kan du lese mer om

  1. Facebook
  2. Google
  3. Reklame
  4. Sosiale medier

Flere artikler

  1. Spår første reklamenedgang noensinne for Google

  2. Google og Facebook risikerer norsk skatt på 150 millioner kroner

  3. Facebook fyller 15 – en gigantisk tenåring med voksne problemer

  4. Annonsørinnhold

  5. – Jeg skulle gjerne sett en annen inntektsutvikling

  6. Tror Oljefondet kan utfordre Softbanks gigantfond