Anklages for ulovlig bilkampanje: – Helt uenig i at dette er villedende

Bilias dropper lovpålagt informasjon fra sine leasingreklamer, ifølge Forbrukerombudet. – Vanskelig å informere om alle relevante detaljer, svarer Bilia-sjefen.

– MÅ ENDRES: Forbrukerombud Gry Nergård reagerer blant annet på denne Bilia-annonsen, som mangler info om bindingstid. Bilia-sjef Frode Hebnes kaller det en forglemmelse og er uenig i at de villeder.

Faksimille og Berit Roald / NTB Scanpix
Publisert:

– Dette er ulovlig markedsføring som de må endre eller fjerne så fort som mulig, sier forbrukerombud Gry Nergård til E24.

I et brev sendt Bilia går ombudet hardt ut mot bilforhandlerens VM-kampanjer for leasing av bil til såkalt «gullrente».

Annonsekampanjen ble rullet ut på radio, i avis og på nett i februar.

Ombudet mener Bilia har brutt markedsføringsloven i samtlige annonsekanaler.

Tusener i gebyr ikke nevnt

De sier Bilia hverken gir deg lovpålagt informasjon om pris, eller hva du binder deg til:

  • Bilia unnlater å informere om at du binder deg til BMW-leasing i tre år
  • Etableringsgebyr på flere tusen kroner er ikke nevnt. Gebyret varierer, men for leasing av Volvo XC60 utgjør det for eksempel 5238 kroner.
  • I annonser på radio og nett har Bilia markedsført seg med «gullrente», uten å gi nærmere om rentesatsen eller hva totalprisen blir.

– Når du er i markedet for å lease en bil, er det er ganske mange opplysninger du trenger. At du binder deg i tre år og dessuten må betale flere tusen for å gå inn i avtalen, er selvsagt helt essensielt å bli informert om for å kunne vurdere tilbudet, sier Nergård.

Les også

Klagerekord hos Forbrukerombudet i fjor

Adm.dir. Frode Hebnes i Bilia Personbil AS

Bilia

Er helt uenig

– Jeg er helt uenig i at dette er villedende markedsføring, sier administrerende direktør Frode Hebnes i Bilia Personbil AS til E24.

I toppen av saken ser du en av Bilias avisannonser, denne fra Dagens Næringsliv. Her står det totalpris, mens bindingstid glimrer med sitt fravær.

– At vi ikke opplyste om bindingstid, var en ren forglemmelse fra vår side. Det skulle vi gjort, og det vil vi rydde opp i.

Var ordspill

– Men at de reagerer på vår bruk av «gullrente», ønsker vi å diskutere nærmere, sier Hebnes og forklarer:

– «Gullrente» er et ordspill på Norges suksess i VM. Vi sier ikke hva rentetilbudet konkret innebærer, for det vil utgjøre ulike satser og dermed slå ulikt ut på leasingprisene, avhengig av bil og utstyrsnivå man velger.

Bilia-direktøren fremholder at komplett prisinformasjon er tilgjengelig på deres nettsider, som er lenket fra internett-annonsene.

Les også

Slik svarer Vitae Pro på anklager om lovbrudd

Fikk refs i fjor

Ifølge ombudet er det ikke første gang Bilia bryter markedsføringsloven. I 2014 gjorde de en større gransking av annonsemarkedet for private leasingavtaler.

Konklusjonen var at 18 av 34 annonser hadde «så store mangler at det kan anses som brudd på markedsføringsloven».

Bilia var blant selskapene som fikk refs.

– ULOVLIG: Forbrukerombudet reagerer på at Bilia lokker med «gullrente» uten å informere ytterligere om vilkårene. Her fra en banner-annonse fra nett.

Faksimille: Forbrukerombudet

– Vanskelig å informere

Hebnes mener det er urealistisk å forvente at forbrukerne skal serveres en komplett prisoversikt på radio.

– Det er veldig vanskelig å informere om alle relevante detaljer i slike annonseflater. Det fungerer også dårlig kommunikativt.

– Derfor har vi bevisst valgt å være mer generelle, og så vil forbrukerne uansett få denne informasjonen når de oppsøker tilbudet på våre nettsider eller i våre butikker, sier han.

Men det holder ikke, fastslår forbrukerombud Nergård.

Les også

Matutvalg knuser disse Kinder-eggene

Vil ikke ha diskusjon

– Når du først går ut med et konkret tilbud i reklamene, er du pliktig til å gi disse prisopplysningene. Hvis det blir vanskelig, får de heller droppe å reklamere i radio, sier hun.

– Overreagerer ombudet, Hebnes?

– Nei, det vil jeg ikke si. Jeg synes dette er en fornuftig diskusjon om hvordan informasjonen skal tilgjengeliggjøres i disse første reklameleddene, svarer han.

Nergård avviser at de inviterer Bilia til en slik dialog.

– Nei, her er det ikke noe rom for diskusjon. Dette er klare krav som er fremforhandlet med bransjen, og det må stilles like vilkår for alle, sier Nergård.

– Ombudet sier det ikke er noe å diskutere, og at dere har brutt markedsføringsloven?

– Det vi har gjort, har vi gjort i beste mening. Vi opplever at vi har innrettet oss etter lovverket, men vil selvsagt forholde oss til det Forbrukerombudet pålegger oss.

De sier dere har brutt markedsføringsloven også tidligere?

– Ja, de reagerte på en reklame vi hadde for ett år siden, hvor vi var mer konkrete på kampanjerenten, uten i tilstrekkelig grad å oppfylle informasjonsplikten.

– Dette var således grunnen til at vi i denne aktuelle kampanjen valgte å være mer generelle, og vi er overrasket over at Forbrukerombudet likevel hevder at vi har samme detaljerte informasjonsplikt, sier Hebnes.

Bilia har fått frist 16. mars med å svare på ombudets krav.

Les også

Matutvalg knuser disse Kinder-eggene

Her kan du lese mer om