Slik skal Arnstad stanse leserflukten

Den nye tabloiddronningen er klar til å kjempe for ukebladtronen.

MOTEDRONNING: Den påtroppende Se og Hør-redaktøren Ellen Arnstad er kjent som en trendsetter, men mener selv at hun har en «veldig folkelig bakgrunn».

Frode Hansen
  • Anders Park Framstad
Publisert: Publisert:

Mandag ble det kjent at Ellen Arnstad tar over som sjefredaktør i Se og Hør når Harald Haave går av 1. november.

Les også: Her er Se og Hørs nye redaktør

Det kan vise seg å bli karrierens tøffeste jobb for den meritterte 47-åringen: Se og Hør har de siste årene opplevd stadig synkende lesertall, og står i fare for å miste posisjonen som landets største ukeblad.

Arnstad tror imidlertid hun vet hvilke grep som er nødvendige.

- Det DNA-et som er i Se og Hør, som spesielt handler om norske kjendiser, skal vi styrke. Samtidig er det viktig å se på den digitale posisjonen. Det er nettsteder i Aller-konsernet som tjener penger, som vi kan lære av. De ressursene som allerede finnes på huset, kan bidra til å styrke oss, sier hun til E24.

I mediehuset Aller finnes blant annet Sol AS og HS Media, som står bak nettstedene DinSide, Digi, Dingz, ITavisen, Lommelegen og Monzon.

Tronen truet

Arnstad er likevel klar på at det er papirproduktet som i all overskuelig fremtid er Se og Hørs gullkalv. Og opplagstallene for ukebladet er dyster lesning:

Les også: Se og Hør stuper

I fjor var nedgangen på syv prosent for tirsdagsutgaven og hele 16,5 prosent for helgeutgaven.

Tirsdagsutgaven hadde et snittopplag på 178.051 eksemplarer. Det betyr at ukebladtronen er truet av Hjemmet - Egmont Hjemmet Mortensens flaggskip. Også sistnevnte mister lesere, men i mindre grad enn konkurrenten.

- Er det aktuelt å endre den redaksjonelle profilen?

- Kjernen i dekningen i dag er et klart utgangspunkt - kjendisdelen er meget viktig. Se og Hør har en stor leserskare, og disse skal vi dra med oss videre. Samtidig tror jeg det er innovasjonsmuligheter innen merkevaren, sier Arnstad.

Hun forteller at hun har «ideer i hodet», men at disse er foreløpig hemmelige.

- Nå må jeg først bruke tiden fram til jeg tiltrer på å få totaloversikt over de ansatte, og det er en rekke prosjekter på bordet som ikke er påbegynt. Disse områdene må prioriteres.

– Er folkelig

I tillegg til en kort dansekarriere på TV 2, er Arnstad kanskje mest kjent som moteekspert. Ifølge eget magasin er den påtroppende redaktøren «hele Norges motedronning».

Hun grunnla i 1994 magasinet Henne, som blant annet fokuserer på mote, design og skjønnhet. Arnstad var i tillegg med å grunnlegge den norske motedesignprisen Nåløyet.

Likevel avfeier hun at det er duket for en kulturkollisjon.

- Jeg har jobbet med kjendisjournalistikk store deler av min karriere. Min bakgrunn er veldig folkelig. I Henne var det fashion- og livsstilsstoff, men bakgrunnen var «human touch»og kjente fjes. Dessuten har nettopp Se og Hør utviklet seg til å bli hverdagspaljetter for folket, hevder hun.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Her er Se og Hørs nye redaktør

  2. Hjemmet større enn Se og Hør

  3. NRK-profil slutter etter ni måneder: - Hadde ambisjon om å være der lenger

  4. Se og Hør har mistet 120.000 lesere på ett år

  5. Kampanje-eier:- Jeg pantsatte kåken