Norske ledere får hjelp av skuespillere
Og det trenger de, mener Taxi-aktuelle Jarl Goli.
Når resultater skal legges fram, må norske ledere til pers uansett om de har gode eller dårlige nyheter. Men de kunne trengt litt hjelp, mener skuespiller Jarl Goli.
- Jeg tror ikke norske næringslivsledere trener nok på sine presentasjoner. Som oftest tar man en bunke gamle og utraderte powerpoints under armen og messer i vei sine triggerpoint uten tanke for hvem mottakeren er, sier han til E24.
Aktuell i TV-serien Taxi, men kanskje mest kjent fra tida som resident i Portveien 2, er han en av stadig flere skuespillere som vil hjelpe norske ledere med å kommunisere bedre.
- Mange ledere tar presentasjoner litt på hælene. De burde øve mer. Hvis en skuespiller hadde stilt opp på premieren uten å ha øvd, selv om han kanskje spilte hovedrollen i Hamlet tre år tidligere, ville resultatet neppe blitt bra, sier Goli.
Kan hjelpe
Hva har de tre største selskapene på Oslo Børs til felles? Statoil, Telenor og DnB Nor har alle hyret inn skuespillere og firmaet Ergo;ego for å lære seg å kommunisere bedre.
Men hjelper presentasjonsteknikk hvis resultatene som legges fram er dårlige?
Skuespiller og gründer Hanne Lindbæk avviser at hun hjelper næringslivet til å pynte på sannheten.
- Jeg har selv sett presentasjoner der det lyser av hele bedriftsledelsen at det står ekstremt dårlig til. Analytikerne er selvsagt opptatt av hvordan det står til med butikken, men hvis man har dårlige nyheter, hjelper det ikke at man i tillegg legger det fram på en måte som fjerner siste rest av tillit, sier hun.
LES OGSÅ: - Presentasjonsteknikk kan ikke rosemale dårlige resultater
Humortilnærming
- Kremting, ehh-ing, pauser, hjelpeord og flatt kroppsspråk.
Dette er tabber som komiker Freddy Kjensmo påpeker at norske ledere begår i alt for stor grad når de skal fronte sin bedrift.
- Det er en grunn til at skuespillere har regissører som forteller dem hva de skal gjøre. Når næringslivsledere går på scenen og skal holde foredrag for 400 personer og tror at de ikke trenger hjelp, er det ganske arrogant, sier Kjensmo, som er en av mange som nå vil komme seg inn på markedet for å gi råd til bedriftsledere.
Men den verste tabben ferske ledere eller politikere gjør, er ikke å forberede seg, mener Kjensmo.
- Forberedelser betyr ikke å lese igjennom på flyet fra Trondheim. Det betyr å stå på gulvet og øve, sier han.
For å gjøre ledere oppmerksomme på feilene de begår, tar Kjensmo ibruk omvendt psykolog i «anti-motivasjonsforedraget» Tid for tomgang.
I forestillingen arresteres bedriftene for tynnslitte og klisjefylte virkemidler og teknikker.
Kortene på bordet
Lindbæk i Ergo;ego kan ikke slå fast at god presentasjonsteknikk gir selskapene bedre resultater. Til bedrifter som svetter i resultatrapportenes tid, har Lindbæk et klart råd.
- Vi vil ikke være med på å bruke kommunikasjonskompetanse til å dekke over en dårlig vare, slår hun fast.
- Det beste kommunikasjonsrådet til bedrifter med skuffende tall, er å legge kortene på bordet.
Les også: Telenor knuser forventningene
Les mer om Statoils resultat i tredje kvartal