Norge på reklametoppen

Ny statistikk for reklamemarkedet slår fast at Norge har de høyeste investeringene i markedsføring per innbygger.

HØYTRYKK: Norge har de største investeringene i reklame per innbygger, ifølge IRM.
  • Øyvind Henriksen
Publisert:

Det norske reklamemarkedet har de siste årene av flere vært regnet som det største målt i investeringer per innbygger.

Nye tall fra det svenske instituttet for reklame- og mediestatistikk ( IRM) viser at det i løpet av 2011 trolig blir solgt reklame for 20 milliarder kroner i Norge.

Det tilsvarer 4.051 kroner per innbygger.

- Med det pågående høytrykket i markedet er det trolig at man kan utrope Norge til «verdensmester i reklamekjøp» i løpet av et års tid, sier IRM-sjef Magnus Anshelm.

Sammenligningen av reklamesalget i Norge med andre land er en krevende øvelse. Det er store forskjeller i hvordan de nasjonale statistikkene utarbeides, men Anshelm er sikker på at Norge nå leder.

I en gjennomgang av de største markedene i verden kom Norge på andreplass i 2009, kun slått av Østerrike. Siden den gang har veksten i Norge vært betydelig større enn i Østerrike.

Anslaget på 20 milliarder tilsvarer en vekst i salget av reklame på 6 prosent sammenlignet med 2010.

Hoveddelen av statistikken ble publisert i mars, men statistikken er nå utvidet med tall for katalog, søk og utendørsreklame.

Det er særlig TV, internett og utendørsreklame som er ventet å vokse. Salget av reklame på nett vil ifølge analysen øke med 12 prosent. Salget av TV-reklame med 11 prosent. Og utendørsreklame med 8 prosent.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Kjøpte reklame for 4,7 milliarder

  2. Selger reklame for 56 mill. hver dag

  3. Trykte medier trekker reklamemarkedet ned

  4. - Ingen euro-frykt i reklamemarkedet

  5. Annonsørene rømmer fra avisene