Eksperter om fremtidens bil: – Dagens endringer er som overgangen fra hest og kjerre til bil

Ladbare hybridbiler og elbiler har kommet, men diesel- og bensinbilene vil rulle videre. Det sier ekspertene om fremtiden.

SER STORE ENDINGER I MARKEDET: Haakon J. Marthinsen, leder i Autolease, mener Tesla har snudd opp ned på hvordan biler selges.

Morten Abrahamsen
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Haakon J. Marthinsen som er leder i, Autolease Norge sammenligner dagens endringer for bilen med overgangen fra hest og kjerre til bil.

– Ikke minst med Tesla, som har snudd opp ned på hvordan man skal tjene penger. De tjener penger på salg. Mens den tradisjonelle metoden har vært at pengene ligger i ettermarkedet. Teslas biler har minimalt behov for service, de har gratis oppdateringer og kundene gjør størsteparten av handelen på nett.

Med elbilene ligger det også en del usikkerhetsmomenter. Hvordan blir avgiftene i tiden som kommer, og hvilke bruksfordeler forsvinner? Helt ny batteriteknologi kan også dukke opp.

– Kronekursen har gjort at brukte Teslaer har holdt seg godt i verdi, siden utsalgsprisen nye har steget, men det er klart at den ville vært enda bedre om de hadde laget en stasjonsvogn. Samtidig så ser vi at Model S holder seg minst like godt som sammenlignbare større sedan modeller, men igjen mye takket være utvikling av kronekurs opp mot dollar, som igjen har bidratt til at Tesla sine listepriser har steget kraftig, sier Martinsen.

Les også

Toyota: Vi kommer ikke til å lage elbiler

– Jeg tenker at det som blir avgjørende er hvor bra neste generasjon elbiler blir, hva prisen blir og om elbiler får moment også internasjonalt. Ladbare hybridbiler må ned i pris, mens hydrogen vil kreve koordinert satsing fra flere bilprodusenter og nasjonale myndigheter, mener Erik Figenbaum, forsker i avdeling for sikkerhet og miljø hos Transportøkonomisk institutt (TØI).

Avgifter

Men akkurat nå i Norge er mye avhengig av hva myndighetene gjør med bilavgiftene, mener Marthinsen.

– Bransjen ventet mer nytt i statsbudsjettet, sier Marthinsen i Autolease.

Autolease er konsernets produktleverandør for langtidsleie og biladministrasjon av firma- og tjenestebiler.

– Politikerne har lenge signalisert at de vil vri avgiftene mot bruk. Om det skjer vil terskelen for nybilkjøp reduseres ytterligere, i bytte mot økte driftsutgifter. Penger styrer bilkjøpet for folk flest, sier Marthinsen.

Det betyr at de er avhengig av å ha best mulig kontroll over hva dagens nye bilmodeller er verdt om noen år. Bommer de på restverdier, betyr det at de taper store summer. I dag har Autolease totalt 35.000 biler i Skandinavia, hvor 20.000 er i Norge.

Uforutsigbart bilmarked

Dagens bilmarked, ikke minst i Norge, er mer uforutsigbart enn noensinne, med nye biltyper, som elbil og ladbare hybrider.

I tillegg kan det som inntil nylig var volummotoren, dieselen, bli forbudt å bruke i byer når den lokale forurensningen blir ekstra ille. Og så har Volkswagens juks, som berører over tett opptil 150.000 dieselbiler i Norge, eksplodert denne høsten.

Les også

Varslere i EU tipset USA om Volkswagen

– Med ulike drivlinjer er det vanskeligere å velge, men større mulighet til å finne den bilen som passer bruksbehovet. Har du hytte et stykke unna, vil fortsatt dieselbilen være et godt alternativ. De har lavt forbruk, ergo lavere drivstoff utgifter. Plug-in hybrider passer bedre for kortere bruk, da de må lades opp med jevne mellomrom for å være mest mulig effektive. For næringskundene er det ikke sikkert dette er den mest fordelaktige biltypen. Det er langt fra sikkert folk vil lade disse bilene hjemme, for egne penger. Velger man da å lade bilen under kjøring, øker drivstofforbruket betydelig. Jeg tror på ingen måte at diesel- eller bensinbiler vil forsvinne med det første, sier Marthinsen.

Han trekker også frem at plugin hybrider generelt er langt dyrere å ha på service.

– Hvis man ser på totalkostnaden med en slik bil type, så blir den fort langt høyere enn på en konvensjonell bil. Du må kjøre den elektrisk i mange mil for å kompensere for dette.

Han mener det i dag er vanskeligere enn noen gang å si hva som er et godt kjøp, men at trenden er at norske bruktbilpriser nærmer seg prisene i Europa.

For høye bruktbilpriser

– Bruktbilprisene har i mange år vært unaturlig høye i Norge. Allerede for noen år siden nedjusterte vi restverdiene på bensin- og dieselbilene. Plug-in hybrider er per i dag helt avhengig av den gunstige avgiftsføringen i Norge. De er nesten ikke-eksisterende ellers i Europa, og hva skjer med dem når det kommer nye utslippstester?

FLERE LINJER: Grafen viser salgsvolumet til de forskjellige drivlinjene til Volkswagen i Norge siden årtusenskiftet.

Møller-gruppen

Jarle Marki, som er avdelingsleder bruktbil i Harald A. Møller AS, Norges største aktør i bilmarkedet, mener de ikke ser noen klare trender på hva som holder seg best i verdi.

– Vi selger på hele registret og i alle bilsegmenter og kundene kjøper da etter sitt behov uavhengig av drivstofftype. Salgsprosessen dreier seg fortsatt om kundens behov.

Det som er klart er at andelen dieselbiler har gått markant ned de siste årene, mens det er ladbare biler som opplever den store veksten. Av et totalvolum på 22.221 registrerte, nye, Volkswagen per 2. november, er 8824 elektriske og 1754 ladbare hybrider, til sammen 48 prosent av totaltallet. En andel de venter skal øke i 2016.

Mercedes-Benz produserer også biler med de forskjellige drivlinjene. Christoffer Nøkleby, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz i Norge, sier til E24 at de ser for seg en utvikling som er delt inn i tre faser, hvor vi nå er i gang med andre fase.

– Der fase én handler om optimalisering av forbrenningsmotoren, fase to preges av ladbare hybrider og fase tre er en overgang til nullutslippsteknologier som for eksempel strøm og brenselcelle.

FREMTIDEN? Mercedes-Benz ser for seg at en bil som konseptet F 015 kan trille rundt på gatene i San Francisco om 15 år.

Daimler Ag - Global Communicatio

Han tror likevel at de forskjellige teknologiene kommer til å leve parallelt i overskuelig fremtid. I likhet med Marthinsen i Autolease ser han for seg at de forskjellige drivlinjene vil ha forskjellige bruksområder. Nøkleby trekker frem deres konseptbiler «F 015» og «Vision Tokyo» som eksempler på hvordan det kan bli i fremtiden.

Les også:

  • Nå er det mulig å kjøpe hydrogenbil i Norge

– Disse bilene er visjoner for hvordan persontransporten fungerer i 2030 og de drives av en «plugin brenselcelle»-teknologi som tillater både lading hjemme og fylling av hydrogen.

Forskjellige strategier

Mercedes-Benz og Volkswagen er eksempler på store produsenter som satser bredt, men det er ikke alle som klarer det.

– De største produsentene spiller på alle hester, de mindre sliter mer med at de ikke har ressurser til å utvikle alle alternativer. Alle må til pers for å klare fremtidige gjennomsnittskrav til CO₂-utslipp fra nye biler, sier Erik Figenbaum hos Transportøkonomisk institutt (TØI).

Mer bilstoff på E24 BIL

Han mener Toyota skiller seg mest ut.

Erik Figenbaum, forsker i Avdeling for sikkerhet og miljø i Transportøkonomisk institutt.

Tove Lauluten

– De satser i hovedsak på hybridbiler, som gjør at de klarer EUs 2020 krav om 95 gram per kilometer uten elbiler eller ladbare hybridbiler. De har da den luksusen at de kan bruke lengre tid på å utvikle alternativer og kan da satse på brenselcelle som en løsning. De fleste andre må ha elbiler eller ladbare hybridbiler i sortimentet i 2020 for å unngå bøter i forhold til 95 gram per kilometer-kravet.

Dette kan også være en risiko for Toyota mener Figenbaum. Hvis utviklingen med batterier setter fart, kan de andre produsentene ha fått frem langt billigere batterier som også har langt større rekkevidde, før Toyota rekker «å få opp dampen med brenselceller.»

Les også

Slik vil de gjøre bilkjøp heldigitalt

Avgifter og fordeler

–Ingen utenom Toyota har hatt særlig suksess med vanlige hybrider. De fleste produsentene utenom Toyota ser ut til å hoppe over vanlige hybrider, og går rett på ladbare hybridbiler, spesielt produsentene av store biler og luksusbiler.

Figenbaum understreker at de ikke sett spesielt på dette, men er enig i at det foreløpig spriker i alle retninger.

Les også

Flere bensindrevne biler enn først antatt rammet av CO2-juks

Les også

Volkswagen forbereder seg på å kjøpe tilbake juksebiler

Les også

Selvkjørende bil stoppet av politiet i California

Publisert:

Flere artikler

  1. Regjeringen slaktes for å bryte elbilløftet: Disse bilene rammes av «Tesla-avgiften»

  2. Beste år for bilsalget siden jappetiden

  3. Ladbare biler skyter fart

  4. Annonsørinnhold

  5. Bilbutikk-eier: -  Norske bileiere risikerer kraftig verdifall på vanlige biler

  6. Satser stort på elbil: Tror ikke Bensin-Golf er døden nær