Derfor skifter Google struktur

Med ny struktur og under nytt navn blir Google smidigere, mer effektiv og styrker satsingene, mener eksperter.

GODE GREP: Eksperter er positivt innstilt til de uventede nyhetene fra IT-giganten Google.

Philippe Huguen
  • Maria Lekve
  • John Thomas Aarø
Publisert:,

– Det er et offensivt grep og det kom overraskende, sier Martin Bryn, partner og leder den digitale avdelingen i konsulenthuset Deloitte, til E24.

Googles konsernsjef Larry Page annonserte mandag kveld at han og medgründer Sergey Brin har bestemt seg for å endre på strukturen i Google, selskapet de startet på 90-tallet og som har vokst seg til å bli et av verdens største.

Selskapet som vi i dag kjenner som Google vil nå skli inn under det nyopprettede holdingselskapet Alphabet som et heleid datterselskap.

Nederst i saken er en grafisk oversikt over hvordan nye Alphabet er bygd opp.

E24 har spurt eksperter om hva de tror er årsaken til at Google nå har besluttet å endre strukturen.

Les også

Google Norge-sjef etter navnebytte: – Det er mange spørsmål nå, selv for oss

SMART: Martin Bryn i Deloitte mener det er smart steg av Google.

«Overraskende»

Bryn i Deloitte mener det særlig er to drivkrefter bak endringen i Google.

  • Innovasjon
  • Komme reguleringer i forkjøpet

– Jeg tror det handler om at man må handle før man taper markedsandeler. Alt skjer ekstremt fort i denne verden. Dersom man sitter stille, taper man, sier Bryn.

Han kaller Googles navneendring og oppsplitting for «et spennende strategisk grep»:

– Jeg tror de tenker på Alphabet som en portefølje eller en stor pengebinge. Alphabet skal være moderskipet som driver innovasjon. Google får flere søsterselskap med livets rett, som sorteres under samme paraply.

Les også

Google splittes - bytter navn til Alphabet

Vil komme i forkjøpet

Bryn tror at Google ser at det mye fornyes og innoveres for å holde andre selskaper på armlengdes avstand, men han ser heller ikke bort ifra at grepet også skyldes at selskapet ønsker å være i forkant av eventuelle regulatoriske krav fra myndigheter.

Han trekker særlig frem europeiske myndigheter som hårsåre overfor store,

dominerende selskaper.

– Prisen av å være ekstremt suksessfull, er at noen kommer og sier at dette går for bra og noe må gjøres med markedskreftene, sier Bryn.

– Google rydder opp i porteføljen og viser myndighetene at de ønsker å splitte opp. Det gir handlingsrom. Det er smart av Google å gjøre dette nå, fremfor å vente, sier han.

– Hvordan gir det økt handlingsrom?

– Nå kan de si at «Vi driver bare med dette». Man slipper diskusjoner rundt biler, medisiner og droneutvikling. Datterselskapene vil få frihet til å handle uavhengig av Google. Det gir dem frihet til å fokusere på nye ting som selskapet skal leve av fremover. Dersom det ikke går bra, kuttes det ut. Dersom det er så bra at det blir god business, skilles selskapet ut i eget datterselskap. Jeg tipper at det er visjonen til disse gründerne.

Han viser til at Google er blitt for stor i bredde og høyden:

– Nå får man mindre enheter som sikrer en smidighet som tillater at de kan snu seg rundt raskere, sier Bryn.

Les også

– Microsoft investerer i Uber

Slipper Google-sausen

Daglig leder Stein Stavelin i Incepto, som driver med oppkjøp og salg av virksomheter, mener navneskiftet til Google slettes ikke er noe revolusjonerende, men en naturlig utvikling for et ekspanderende selskap.

– Det er ikke på langt nær så dramatisk som dette fremstilles som, sier Stavelin.

– Når et selskap gjør så mange oppkjøp som Google har gjort de siste årene, så er det naturlig at man stopper opp og vurderer en ny organisering. Det er naturlig at man rydder av og til, sier han til E24.

– Det sikrer en klarere og bedre profil. Det blir et eierselskap på toppen som får en primær funksjon i å eie. Datterselskapene bygger merkevarer. Det er en normal måte å organisere selskap.

Han forklarer at Alphabet blir et holdning-selskap på toppen – og at de mer operative enhetene blir under eierselskapet.

– Både Google, Android og Chrome kommer bare til å bli styrket. De blir mer profilert som egne selvstendige produkter fremover. Man slipper at alt blir sauset inn i et Google-brand, sier Stavelin.

Les også

Advarer mot følgene av annonseblokkering

Klarere skille

Incepto-sjefen påpeker videre at det nå blir en slankere struktur og at de ulike profilene i Google-universet enklere kan dyrkes individuelt.

– Det vil føre til et klarere fokus og et skille mellom det eiermessige og det operative fokuset.

– Det som kommer frem, er en naturlig konsekvens av den oppkjøpsstrategien som har vært i de senere år. Dette er en organisering på en bedre og mer effektiv måte.

Grafikk: Henrik Kjersem
Les også

Google splittes - bytter navn til Alphabet

Les også

Han blir den nye Google-toppsjefen

Les også

Google Norge-sjef etter navnebytte: – Det er mange spørsmål nå, selv for oss

Her kan du lese mer om

  1. Google
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Google splittes - bytter navn til Alphabet

  2. Styrelederen for Googles eierselskap går av

  3. Alfabetisk revolusjon

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Scana får ny konsernsjef

  6. Analytiker om Facebook-skandalen: – Dette har ikke nådd toppen