Ufortjent bølleimage

En Audi A6 Allroad dekker de aller fleste behov. Det koster både i penger og image.

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Det er rart hvordan visse klisjeer blir bekreftet. Rett etter at jeg hadde levert tilbake denne Audi A6 Allroaden, en bil som mange er vant til å se at suser forbi på veien til påskefjellet, som vi forventer at oppfører seg som om veien er laget for dem, kom jeg til en slik innsnevring i veien. Slike som er laget som et litt absurd alternativ til fartsdumper, hvor to vanlige biler ikke kan passere på likt.

Jeg lå etter to andre biler, i det de to har passert gir den bilen som har ventet i motgående kjørefelt gass, slik at jeg må hugge inn bremsen. Jeg tuter og gestikulerer, personen i den møtende bilen vifter med en hånd og peker på hodet og kjører på. Hva han kjørte gir ingen premie for å gjette, men for ordensskyld kan det nevnes at var det en identisk bil til den jeg nettopp hadde levert.

Jeg skal ikke begi meg inn på en analyse av personlighet og bilvalg, men VGs kommentator Tom Staavi, gjorde for noen år siden en uformell undersøkelse basert på hvem som sneik seg forbi i køen på E18 i rushtiden på vei inn til sentrum i Oslo. Konklusjonen var at personen så å si alltid kjørte tysk bil, og i 37 prosent av tilfellene Audi.

Jeg vet ikke hva som får folk til bli sånn i en Audi, og da kanskje særlig i en Allroad. Etter å ha kjørt rundt i en slik bil i mange mil, med alle mulige bruksområder, i en ukes tid følte jeg aldri adrenalinet pumpe. Derimot så var det en særs behagelig uke. Komforten er ekstremt god, og på tur har man masse plass. En altfor tidlig helgemorgen med morragretne fotballspillere i tenårene til Drammen var udramatisk, selv turen hjem, da de var slått ut, var hyggelig.

Allrounder

Der opplevde jeg også noe som viser hvor fleksibel og brukervennlig bilen er. Parkeringsfasilitetene var selvsagt på et jorde, der telen i bakken gikk i går. Ved avreise leverte en A6 av litt eldre årgang, med kun forhjulstrekk, en solid buklanding da den spant seg ned i moder jord. Allroaden, med skikkelig bakkeklaring og trekk på alle fire hjul, så seg aldri tilbake etter at vi hadde dyttet opp den andre Audi-en av sølekaoset.

(Saken fortsetter under bildet)

SOM VANLIG: Interiøret er som det pleier å være i en Audi. Det vil si ryddig, funksjonelt og med høy opplevd kvalitet.

Hvorfor folk absolutt skal ha en stor SUV når en bil som dette finnes, er for meg temmelig uforståelig. A6 Allroad har kjøreegenskaper som er langt bedre enn en bil med SUVens tyngdepunkt. Samtidig kan den by på bakkeklaring på opptil 21,5 centimeter, noe som er halvannen centimeter mer enn en Audi Q5, i sportsmodus kan den reduseres til 15,5 centimeter.

A6 Allroad er en bil som er god på mye. Et svært vellykket kompromiss. Modellen har vært med oss en stund, overraskende lenge når en ser hvor få direkte konkurrenter den har og hvor stor suksess bilen har vært for Audi. Første utgave kom helt på tampen av forrige århundre. Dagens utgave ble lansert i 2012 og har akkurat fått seg en midtlivsoppdatering, som man må være ganske interessert for å få øye på.

Utvendig er det litt strammere kanter, og standardutstyret er har blitt litt raffere. Xenon-pluss lykter med LED-kjørelys, innvendig får man DAB+ og ellers er det blant annet dobbelt akustikkglass i front- og bakrute.

Aldri andpusten

Motorutvalget på A6 Allroad er fortsatt bestående av sekssylindrede motorer. En bensin på 333 hestekrefter og tre dieselmotorer på 211, 272 og 320 hestekrefter. Bilen her har den midterste dieselen. Det betyr rikelig med krefter. Dog er de porsjonert slik at den aldri føles vilt sprek, det er mer slik at man merker at den aldri bli andpusten. Samtidig er tallenstale temmelig klare, null til hundre tar 6,2 sekunder, det er absolutt i den raskeste enden av familiebilskalaen.

Forbruket på motorene skal være barbert ned i forhold til de tidligere utgavene, og med 75 liters tank trenger man ikke å være innom en bensinstasjon hver gang man er på tur. Kjøreopplevelsen er nøytral, til tross for sine voksne krefter er det ikke en spesielt sportslig bil, noe som helt sikkert er et bevisst valg av Audi. Dette er en familietransport hvor komfort er poenget. Luftfjæringene spiser opp de fleste ujevnhetene og for de aller fleste vil det være nettopp komfortinnstillingen som vil bli brukt det aller meste av tiden.

En ganske opplagt nedside med A6 Allroad er prisen. Bilen her starter på 850.000 kroner, selv med den minste motoren må man ut med 740.000, og det er før man har begynt å utstyre den fra Audis tilvalgslister.

Noen vil også forvente noe som vekker litt følelser når man gir så mye for en bil, det får man ikke i en A6 Allroad. Derimot får man en veldig gjennomført familiepakke, som er praktisk, streit, komfortabel og med et image som av en eller annen grunn får mange av eierne til å fremstå som de største dri**sekkene i trafikken.

Les også

Møller-gruppen: - Vårt beste år

Les også

Audi med rekordtall i første kvartal

Les også

Audi lager helelektrisk SUV

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. En Golf med alt

  2. - Ikke noe for skiboks og barnesete

  3. Kompromisser i luksusklassen

  4. Audi med en råtass

  5. Komfort-kongen