Eksperter om dieselbiler: Norske forhold gir høyere utslipp enn oppgitt

Realistiske kjøresykluser gir helt andre, svært mye høyere, utslipp av NOx enn det norske myndigheter forholder seg til i dag.

HØYE UTSLIPP: Dieselbiler forurenser langt mer en EU-syklusen viser.

Colourbox
Publisert:,

Forskere ved Transportøkonomisk institutt har gjort tester under det de kaller «skandinaviske forhold», som viser at dieselbiler har et veldig mye høyere utslipp av CO2 og NOx, enn det de får under EU-tester.

– Det at de tester i et laboratorium har ikke noe å si, så lenge det gjøres på riktig måte, sier Rolf Hagman, forsker ved avdeling for sikkerhet og miljø i Transportøkonomisk institutt (TØI), til E24.

Det TØI har funnet med sine tester, er at man med en mer realistisk «norsk» kjøresyklus får 4 til 20 ganger høyere utslipp av NOx i bytrafikk og kulde, enn det som er kravet ved typegodkjenningen – det vil si godkjenningen som blant annet forteller hvor mye en biltype slipper ut.

Dette gjelder personbiler med dieselmotorer som er såkalt Euro 5 og 6-godkjente, altså biler som er laget etter standardene for utslippskrav i Europa.

Mer bilstoff på E24 BIL

– Alvorlig

Bensinbiler kommer langt bedre ut når det gjelder utslipp av lokalt forurensende avgasser, det samme gjør nye Euro 6-lastebiler og busser.

De har avansert renseteknologi som, ifølge Hagman, gir meget lave utslipp av NOx og avgasspartikler i virkelig trafikk – og klarer EU-kravene med god margin.

Les også

Winterkorn går ikke av

– Det er alvorlig for folk at utslippene er så høye, det betyr langt mer lokal forurensing enn man er klar over, sier Hagman i TØI.

Nitrogenoksider (NOx) er en fellesbetegnelse for flere gasser. Høye konsentrasjoner av disse gassene gir luftveilidelser og allergi, og forsurer luft, jord og vann.

Derfor er det innført krav fra myndighetene om utslipp av slike gasser fra båter, skip og andre mulige forurensningskilder.

Høye utslipp fra dieselpersonbiler har blitt aktualisert de siste dagene etter at det ble avslørt at Volkswagen har jukset med programmeringen av sine dieselbiler i USA.

FORSKER: Rolf Hagman i TØI har funnet at det er store forskjeller på utslipp fra dieselbiler fra det EU-syklusen viser og i virkeligheten.

Morten Abrahamsen
Les også

Volkswagen i Norge: - Vi beklager

Vanskelig for politikerne

Volkswagen har erkjent at de har laget et program som gjenkjenner målesyklusen for typegodkjenning, og som styrer motoren på en måte som gjør at utslippene fremstår som lavere enn de er.

Les også

Dieselskandalen: Slik kan de ha utført jukset

Reglene er strengere i USA, hvor dieselbiler da heller ikke er så vanlige, enn i Europa. Det undersøkes nå om Volkswagen har prøvd å lure også europeiske regler – uten at det er fastslått ennå.

– Men vi har generelt funnet tilsvarende dårlige utslipp i EU og USA når det gjelder dieselbiler, sier Hagman.

Han sier at det kan være et problem at EU-byråkratiet og politikerne ikke helt har forstått hvordan tester og utregningene gjøres.

Les også

Tysk påtalemyndighet etterforsker Volkswagen

At styresystemene for motorene kan være tilpasset syklusene som brukes, og at de utslippskravene som er satt, dermed ikke stemmer med virkeligheten.

– De må finne ut hva som skjer i virkeligheten. Typegodkjenningen gir ikke noe godt bilde av det, og det skal så brukes for å speile skatter og avgifter, hvor det særlig gjør store utslag i for eksempel det norske avgiftssystemet.

Les også

VW-skandalen setter Tysklands kvalitetsstempel i fare

Hagman sier at det jobbes mot å få en universell kjøresyklus for testing av biler. Hvor det blir viktig å finne systemer for skatter og avgifter som er tilpasset klima og miljøpåvirkning i virkelig trafikk.

Prissetting på avgifter gjøres ut fra blant annet utslippskriterier.

Skulle man ganget opp avgiftene med tallene Hagman fant, ville bilene bli betydelig dyrere i Norge.

Les også

Ny forskning: Diesel kan være mer klimavennlig enn gass

Les også

Volkswagen-juks kjører andre bilmerker ned på børsene

Les også

Zero: – Må få svar på om Volkswagen har jukset med norske biler

Her kan du lese mer om