BMW-sjefen bruker norsk elbil-satsing som eksempel: Klar sammenheng mellom salgstall og politisk initiativ

Konsernsjefen i BMW ser på politiske initiativer i flere av selskapets viktigste markeder som viktige for å øke salget av selskapets elektriske biler.

- POLITISKE INITIATIV ØKER SALGET: BMWs konsernsjef Norbert Reithofer ved siden av BMW i3 på et lanseringsarrangement i New York i 2013.

Mike Segar
Publisert:

I fjor var en av fem nye BMWer i Norge elbiler. I bilprodusentens hjemland Tyskland var bare en av hundre elektriske. Selskapets konsernsjef bruker Norge som eksempel når han sier at politiske initiativer øker salget:

– Vi ser en klar sammenheng mellom salgstall og politiske initiativer. Der hvor myndighetene har konkrete incentiver for elektrisk mobilitet stiger registreringstallene for BMW i3 kraftig, sa konsernsjef Norbert Reithofer BMW under selskapets årlige pressekonferanse i München forrige uke. Dette melder Automotive News Europe.

BMW-sjefen nevner Norge som ett av landene hvor politiske tiltak gir utslag.

Som kjent får elbil-kjørere i Norge benytte seg av kollektivfelt og får avgiftslettelser. Sammenlignet med andre land har Norge også et veletablert ladesystem hvor man får lade gratis.

Hver femte elektrisk

I 2014 var BMW i3 Norges 22. mest solgte bil med 2.040 registreringer. Dermed var hver femte BMW elektrisk. Totalsalget av BMW-modeller i Norge som var på 9.602, viser statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS.

Hittil i år er det solgt 307 BMW i3 i Norge.

California

California gir subsidier for å kjøpe av batteridrevne biler. Der solgte BMW 3.000 i3-modeller. Dette tilsvarte halvparten av de solgte i3-bilene i USA. I California får også elbil-sjåfører tilgang på kollektivfelt på motorveien.

Les også

Her åpner 14 nye hurtigladestasjoner

Shanghai

I Shanghai slipper kjøperne av i3 en streng registreringsprosess noe som gjør at de sparer 10.000 euro, fortalte Reithofer.

Les også

Prisen på elbil synker raskt

Europa

I Europa finnes flere ulike økonomiske incentiver for elbil-kjøpere.

I Tyskland slipper eiere en årlig bilavgift i de første ti årene etter første registrering. Her ble det solgt 2.100 i3-biler. Dette sto for bare 1 prosent av det totale BMW salget i hjemlandet.

Reithofer oppfordret Tyskland til å «få opp farten» og gjøre mer for elbilene:

– De tyske bilprodusentene har levert sin del av avtalen. Nå er ballen gitt til videre til politikerne, sier han.

Elbilrekord

I februar var 18 prosent av nye registrerte biler i Norge elektriske.

På samme tid i fjor var elbilandelen av nybilsalget 12,5 prosent.

Les også

Solvik-Olsen vil ikke frede elbil-fordeler til 2017

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) kan ikke garantere at fordelene for elbilene vil bli videreført helt til neste stortingsvalg.

– Når det gjelder elbil-politikken, er klimaforliket veldig tydelig. De fordelene som gjelder nå, skal vare til det er 50.000 biler på veiene. Det nærmer vi oss nå kraftig, sa han under Stortingets muntlige spørretime i forrige uke, og la til:

– Det vil være feil av meg nå å forskuttere hva forhandlingene som skjer mellom partiene på Stortinget, skal ende opp i.

Les også

Ny Ford-sjef i Norge

Les også

En attraksjon

Les også

Vil bygge motorvei fra London til New York