Når størrelsen teller

BMW X6 M er en totalt absurd bil. En SUV som gjør null til hundre på 4,2 sekunder for folk som liker å bli sett. Se video øverst i saken.

Publisert: Publisert:

Vi lever i en tid der det er mulig å få 22.400 følgere på Instagram ved å jevnlig legge ut bilder av seg selv som en douchebag. Hvor semi-eksotiske reisemål, crossfit-pumpen damer og særlig fancy biler er stolpene i imagebyggingen, ledsaget av tekster som skal vise at dette er folk i farta, som vet saker og ting.

Dette er den perfekte overflaten, det todimensjonale livet. Hvor kjøretøyene er supersportsbiler som Audi R8, Ferrari 458 eller Porsche 911 Turbo. Eller en Porsche Cayenne i vintersesongen, sikkert med den største motoren. Her holder det ikke med en avgiftsvennlig dieselversjon, for om vi ikke kan se det på bildet, så driver ikke disse folkene og tøyser med symbolene. Klokkene er dyre, og ekte, vil vi tro, bilene er spreke og fargene sterke.

Mennesker har vel alltid vært trukket mot dette, men med dagens sosiale medier trenger du ikke å ha en tittel som tilsier spalteplass, det holder å vise det frem via en gratis app. Her er det en oppvisning i douche, som til og med har egne samlesider.

Biler er en viktig del av dette bildet. En svært stor andel av den visuelle presentasjonen inneholder bil. Fortrinnsvis av typer som er nevnt over, men det har nå kommet en ny versjon av noe er en perfekt bil for slike forhold, BMW X6 M. Mega-versjonen av BMWs største og rareste påfunn.

Avsindig sprek

Dagens utgave er andre generasjon, og coupé-SUV-en er fortsatt like prangende, den gir signaler om at det er en sjåfør som gir litt beng, som er sjef, som har 2,5 millioner som lett kan svies av på en bil som hverken er terrengbil eller sportsbil.

Mer bilstoff på E24 BIL

Dette er en brutal og massiv bil. Under panseret er det 575 hestekrefter som flytter 2,4 tonn på smått utrolige 4,2 sekunder fra null til hundre. For dette er en vaskeekte M-bil. En avdeling i BMW-systemet som har laget en rekke fantastiske biler. Forrige runde med X6 M, og X5 M, var første gang de leverte et M-kjøretøy med firehjulstrekk, det var også første gang de monterte en turbo. Siden den gang har turboen blitt en del av M-motoren i flere modeller, men firehjulstrekken er fortsatt SUVene alene om.

(Saken fortsetter under billedserien)

Det er med litt skrekkblandet fryd man setter seg inn i X6 M. Drivverket levert av BMWs fineste er noe som alltid bør prøves, mens selve bilens utforming peker litt i feil retning. Takformen gjør at det ikke er spesielt god plass til et vanlig voksent menneske bak, heller ikke benplassen er all verden. Det blir litt tåpelig. Bakkeklaringen er brukbar, men når den er utstyrt med Michelin Pilot super sport på 21-tommers felger, så utgår det meste av terrengegenskaper.

Pussig opplevelse

Dette er en skikkelig schizofren bil. Og det blir hverken det ene eller det andre. Skyvet den byr på et formidabelt, lyden er også av den heftige sorten. Samtidig så er det vrient å finne en perfekt sittestilling, rattet er vinklet litt rart og etter min smak er det heller ikke mulig å få det langt nok ned.

At den ikke krenger eller gynger mer, er ganske sprøtt når man tar karosseriformen i betraktning. Understellet kan stilles i forskjellige modi, men det er komfort som fungerer best, den blir ukledelig stomp i de mer aggressive innstillingene på vanlig vei. Også motorstyring og girkasse kan settes i ulike nivåer, og vil man kjøre hardt kan man få gir og gass til å ha en rapido respons.

Test av BMW X6 xDrive30d

Det blir en pussig opplevelse. For bilen virker å gi litt blaffen i fysiske lover, men klarer ikke å gi en helt tilfredsstillende kjøreopplevelse, styringen er nummen og det blir mer en følelse av masse krefter uten at det blir en særlig involverende opplevelse.

Det som sitter igjen er mer bilens fremtoning. Det breiale ytre, lyden og vissheten om at man kjører noe som er et ganske sprøtt påfunn.

Se video øverst i saken.

En perfekt bil for dem som vil vise seg frem, som liker at andre ser og hører at de har gromt med penger og at de ikke bryr seg om det praktiske. En bil med langt mer overflate enn innhold.

Et fascinerende produkt av vår tid.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om