Derfor tror Funcom de unngår et nytt Conan-mageplask

Funcom satser på en gammel kjenning når selskapet skal snu skuten etter flere skuffende lanseringer.

BRASK: Funcom skal igjen lage spill basert på barbarfiguren Conan. Her fra selskapets kjendistungelansering i Holmenkollen i 2008.

Jarl Fr. Erichsen NTB scanpix
  • Anders Park Framstad
Publisert: Publisert:

– Dette er veldig spennende og veldig bra for oss, sier driftsdirektør Ole Schreiner i Funcom til E24.

Torsdag ettermiddag ble det kjent at en velkjent, relativt lettkledd muskelbunt skal bane vei for Funcoms nye generasjon PC- og konsollspill.

SER STORE MULIGHETER: Funcoms driftsdirektør Ole Schreiner.

Den norske utvikleren har inngått en avtale med Conan Properties International som sikrer dem rettighetene til å lage flere spill basert på «Conan the Barbarian» og fantasiuniverset Hyboria.

Funcom har tidligere kommunisert at de vil annonsere tre nye spill i 2016.

POPULÆR: Conan har i en årrekke vært en velkjent karakter. Her portrettert av skuespilleren Arnold Schwarzenegger i 1984.

Ap

– Vi skal gi mer detaljer rundt dette i januar. Da kommer vi også til å snakke mer om når vi ser for oss lansering. Jeg kan ikke si stort mer nå enn at det neste spillet kommer til å være et spill basert på Conan-lisensen, sier Schreiner.

Retur til Hyboria

Ikke helt ferske Funcom-investorer husker garantert at selskapet også tidligere har beveget seg i Conan-land. I 2008 ble spillet «Age of Conan» lansert med brask og bram.

Dette var et stort, nettbasert flerspiller-rollespill, et såkalt MMORPG, og forventningene var svært høye. Det skulle imidlertid vise seg å bli en skuffelse.

Spillet var kostbart, engasjerte ikke spillerne så lenge som ønskelig og ble beskrevet som en flopp av analytikerkorpset.

– Frafallsprosenten var for høy. Selv om spillet solgte veldig bra i begynnelsen, ble ikke kundene i spillet så lenge at vi kunne tjene mye penger på det, sier Schreiner i dag.

Funcoms kursutvikling gjennom 2008 sier egentlig det meste om forventningene og mottagelsen:

Aksjen kostet omtrent 25 kroner i januar, steg til rundt 55 kroner rundt slippet i mai og endte året på 2,65 kroner.

For øvrig ble Funcom-aksjen fredagens børsvinner, opp 15,12 prosent til 0,96 kroner aksjen.

Les også

Funcom-topper fortsatt under Økokrim-etterforskning

– Stort potensial

Schreiner mener imidlertid at flere forhold taler for at historien ikke vil gjenta seg.

– Dette spillet vil være en del av den nye strategien, der vi skal ha mye lavere produksjonskostnader enn tidligere, og også mye lavere driftskostnader, sier han.

Driftsdirektøren bekrefter at det nye spillet ikke vil være et MMO-spill.

– Hva tenker dere om inntektspotensialet?

– Jeg kan ikke si noe konkret om dette nå, men det er generelt stort potensial i en sånn type lisens. «Age of Conan» ga bruttoinntekter på 120 millioner dollar de første 12 månedene etter lansering og var det tredje mest solgte PC-spillet det året. Hvis vi i det hele tatt nærmer oss dette med det nye Conan-spillet, vil det være en stor suksess, sier Schreiner.

Etter at det mye omtalte Lego-spillet ikke ble den slageren Funcom hadde håpet på, er det i dag selskapets eldre spill som er deres fremste inntektsdrivere. Som tidligere kommunisert tas det imidlertid sikte på kommersialisering av Conan allerede neste år.

– Vi regner med inntekter fra dette spillet i 2016, sier Schreiner.

Les også

Funcom ruller på felgen

– Et steg videre

Funcom mener fortsatt at de kan dra veksler på Lego-utviklingen, som betalte seg i form av «styrket evne til å levere på den nye strategien».

– Våre produksjonsprosesser er «fintunet» gjennom Lego-prosessen, og vi er nå i bedre stand til å kunne lage ganske omfattende spill med mindre ressurser og på mindre tid. Dette skal vi nå ta et steg videre, sier Schreiner.

Han understreker at både Lego-spillet og det nye Conan-spillet vil være basert på selskapets såkalte Dreamworld-teknologi.

– Teknologien som har blitt videreutviklet gjennom Lego-produksjonen er ytterligere styrket, og vi er nå i enda bedre stand til å produsere hurtigere uavhengig av type spill, sier han.

Les også

La over tre års arbeid i dette spillet – i dag er verdien praktisk talt null

PC og konsoll

Av øvrige detaljer rundt Conan-spillet forteller Scheiner at det primært skal utvikles i Oslo, med hjelp fra selskapets kontor i USA.

– Vi har drevet med prototyping det siste halvåret, og skal nå over i fullskala produksjon, sier han.

I meldingen om lisensavtalen fremgår det ellers at denne gjelder PC og konsoll.

– Hva med typ iPad og smarttelefoner?

– Lisensen gjelder i utgangspunktet alle typer PC og konsoller, sier Schreiner.

Les også

Millionbot til Funcom: – Manipulerte markedet over lang tid

Les også

Funcom tar grep – venter spillerflukt

Les også

Rederarving holder Funcom flytende

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Funcom

Flere artikler

  1. La over tre års arbeid i dette spillet – i dag er verdien praktisk talt null

  2. Funcom har solgt én million Conan-spill

  3. Har Funcom truffet blink? Slik er mottagelsen av Conan-spillet

  4. Annonsørinnhold

  5. – Dette er kanskje aksjen med høyest risiko akkurat nå

  6. – Det er mange usikkerhetsmomenter