Nokia varsler mobil-comeback

Nokia var lenge de store kongene av mobilmarkedet, nå forbereder finnene seg på å gjøre comeback.

RETURN OF THE KING: Uttalelser fra Nokia-sjef Rajeev Suri under pressekonferansen ved Mobile World Congress tyder på at Nokia kan være på vei tilbake på mobilmarkedet.

Josep Lago Afp
Publisert:,

Søndag bekreftet Nokia at de har planer om å selge mobiltelefoner igjen, under Mobile World Congress i Barcelona. Konsernsjef Rajeev Suri uttalte at de ikke har noen klar tidsramme, og at de ikke vil forhaste seg, men at de jobber med å komme tilbake, skriver Cnet.

Nokias mobilavdeling ble i 2014 solgt til Microsoft for 7,2 milliarder dollar, om lag 62 milliarder kroner med dagens kronekurs. 31. desember 2015 gikk Nokias «non-compete clause» med Microsoft ut, og selskapet har nå igjen lov til å selge telefoner under Nokia-navnet. Da Microsofts oppkjøp av Nokias mobilvirksomhet ble fullført våren 2014, ble det samtidig klart at selskapet etterhvert skulle bytte navn til Microsoft Mobile.

Les også

Disse fem teknologi-trendene kommer i 2016

Kjempens fall

Nokia regjerte mobiltelefonmarkedet i nærmere 20 år. I 1998 gikk selskapet forbi Motorola, og Nokia ble den mestselgende produsenten av mobiltelefoner i verden med nærmere 41 millioner solgte telefoner. Dette var også året da 6100-serien kom på markedet, med det ikoniske Snake-spillet installert.

Årene etter kom klassikere som 3210 og 3310. Totalt ble det solgt om lag 160 millioner enheter av 3210, og telefonen regnes i dag som en av de største salgssuksessene gjennom tidene. Til sammenlikning hadde Apples iPhone 6 og iPhone 6 plus solgt om lag 100 millioner enheter i januar i år, som den mest solgte iPhone i historien.

Da Apples iPhone og de første Android-telefonene kom på markedet, var det starten på slutten for Nokia. Mobilkjempen klarte ikke å reagere raskt nok til endringene i markedet, og da Microsoft kjøpte mobildelen av selskapet, virket det hele å være over.

KONGEN: Ingen var større enn Nokia når det kom til mobiltelefoner rundt milleniumskiftet, men det var nok heller ingen større taper da smarttelefonene tok over.

Kai Pfaffenbach REUTERS

Fortsatt en sterk merkevare

Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen er glad for at vi kan få et gjensyn med den gamle mobilkjempen.

– Vi syntes det er positivt at det kommer flere aktører på banen for å skape konkurranse. De har sagt de skal ta seg god tid, og det blir spennende å se hva slags operativsystem de kommer til å kjøre på. Nye stemmer er positivt for hele markedet, sier hun til E24.

Ifølge Rajeev Suri er Nokias plan å finne en eller flere samarbeidspartnere som skal lage telefonene for selskapet på lisens, og å bruke Nokias merkenavn, på samme måte som Google gjør med sine Nexus-telefoner.

«Vi mener dette er en god forretningsmodell fordi Nokias varemerke er godt bevart, og fortsatt godt kjent i alle de store markedene.»

At Nokia har en sterk merkevare som kan hjelpe salget av nye telefoner, testsjef i Teknisk Ukeblad Mediaer Kurt Lekanger enig i.

– Veldig mange kjenner Nokia-merkevaren fra tidligere og har et godt forhold til Nokia. Jeg vil tro at det er en del som er interesserte på grunn av at det er en gammel storhet som er tilbake igjen. Vi ser det er stor interesse blant våre lesere når vi har skrevet rykter om Nokia, sier han.

Les også

Snart kan du betale med en selfie

Til kamp mot Apple og Samsung

Nokia planlegger et produkt for premiummarkedet, og Suri presiserte at det kommer til å være et produkt i øverste prisskikte. Det ser altså ut til at Nokia har planer om å gå rett i strupen på Apples iPhone og flaggskiptelefonene fra Sony, Samsung og LG. Lekanger tror dette er en fornuftig modell å jobbe ut i fra.

TEKNO-EKSPERT: Testsjef i Teknisk Ukeblad Media Kurt Lekanger.

Mediehuset Tek

– Jeg tror det er viktig for Nokia å vise at de fortsatt kan lage toppmodeller som kan konkurrere med flaggskipene. I det siste har Nokia vært kjent for sine billigmobiler som selges i såkalte fremvoksende markeder. Det er nok viktig for dem å vise at de også kan konkurrere i toppskiktet, sier Lekanger.

For det norske markedet er det helt klart en modell premium-segmentet som gjelder. I følge tall fra Elektronikkbransjen kjøper nordmenn toppmodeller som aldri før, og det selges færre av de litt billigere telefonene. I 2015 økte gjennomsnittsprisen på kjøpte mobiltelefoner med 300 kroner. Ottemo tror at det er muligheter for Nokia i Norge med hensyn til hva nordmenn legger til grunn ved kjøp av telefoner.

– Nokia har jo vært ute av markedet en stund, så det blir tøft å overbevise forbrukerne, men det vi ser, er at nordmenn kjøper mye på spesifikasjoner og tester, så dersom de klarer å lage et produkt som gjør det bra der, så er det gode muligheter, sier hun.

I fjor sommer returnerte Nokia til forbrukermarkedet med en nyutviklet kameraball.

Må finne på noe nytt

Lekanger tror ikke det holder å «bare» lage en god telefon i et marked med så mye konkurranse.

– Det er klart det ikke vil bli lett, for det er hard konkurranse, spesielt fra Samsung og Apple. De vil nok kunne ri litt på ryktet sitt, med solide og bra produkter, men det holder nok ikke alene. De må finne på noe som skiller de ut. Solide telefoner er det mange andre som lager også. De må lage noe som er skikkelig bra, det kommer vi ikke utenom.

Det er ikke bare Nokia som må finne på noe nytt i mobilmarkedet. Analytikere og eksperter har tidligere uttalt at også Apple må gjøre dette, etter at selskapet i januar varslet første salgsnedgang på over 10 år.

REVOLUSJONERENDE: Nokia lanserte i 2002 sin første telefon med muligheten for videoopptak, må de finne på noe nytt og spennende igjen?

Linda Næsfeldt VG

Mangler en samarbeidspartner

Nokia har per i dag ikke funnet sin partner til å utvikle telefonene, og Suri gjorde det tydelig at de kommer til å ta seg tid, slik at de finner den rette partneren.

«Vi ønsker å være i en posisjon hvor vi kan designe enhetene, og ha tilstrekkelig kontroll dersom ikke enhetene skulle møte våre forventninger».

På spørsmål om Nokia ville samarbeide med det kinesiske selskapet Foxconn, som produserte nettbrettet N1 for Nokia og samarbeider tett med Apple, svarte Suri at han ikke vet ennå.

Les også

Nå selger IT-selskapene flere klokker enn Sveits

Les også

– Det største problemet til Apple er det ikke så enkelt å kvitte seg med

Les også

– Teknologi som kan forandre verden

Her kan du lese mer om