Telia har passert milliard-milepæl: Men sjefen liker ikke kundetapet

Telia har slukt både Phonero og Get, og er nå en enda mer sentral spiller i det norske telemarkedet. Selskapet leverer for første gang milliardoverskudd i Norge, men Norgessjef Abraham Foss er ikke fornøyd med at selskapet fortsetter å miste kunder.

Telia Norge-sjef Abraham Foss. Arkivbilde.

Foto: Lise Åserud NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert:

For første gang i historien har Telia Norge levert et justert driftsresultat (justert EBITDA) på over en milliard kroner i et enkelt kvartal, nærmere bestemt 1,04 milliarder. Det viser selskapets kvartalsrapport som ble offentliggjort fredag. Det justerte resultatet er opp fra 905 millioner ett år tidligere.

– Vi leverer et sterkt resultat med økonomisk vekst på både topp- og bunnlinjen. De viktigste driverne er mobildatabruk, økte grossistinntekter samt at vi leverer som forventet på effektiviseringsprogrammet, sier Telia Norge-sjef Abraham Foss.

I kvartalsrapporten fra Stockholm får den norske virksomheten skryt for å ha økt driftsresultatet, noe som hovedsakelig skyldes god kostnadskontroll og at man klarer å hente ut effektivitetsgevinstene etter oppkjøpet av Phonero i fjor. Disse ble beregnet til rundt 400 millioner kroner årlig.

Selv om den totale omsetningen økte med 4,7 prosent til 2,64 milliarder og driftsresultatet var bedre, gikk det samtidig dårligere med inntektene i Telias egen mobilvirksomhet. Mobilinntektene falt nemlig 0,9 prosent.

Det skyldes at antallet kunder fortsatte å falle i tredje kvartal, og selv om man tjente mer per kunde, var ikke dette nok til å oppveie for fallet i antallet kunder.

Inntjeningen per kunde per måned (ARPU) økte med en krone, til 262 kroner per kunde per måned totalt og til 296 kroner per abonnementskunde.

Les også: Konkurransetilsynet godkjenner Telias oppkjøp av Get/TDC til 21 mrd.

Tjente mer på konkurrerende leietagere

Det som fikk seg et løft var grossistinntektene, altså leieinntekter fra mobilselskaper som leier tilgang til nettet.

– Vi har realisert deler av vekstmålene våre på grossistleddet, noe som er hyggelig i seg selv, men det er ingen tvil om at vi har store, selvstendige mål for vår egen mobilvirksomhet, sier Foss.

– Vår forretningsmodell er å bygge verdens beste nett og selge tjenester til både mobil – og grossistkunder på toppen av det nettet, legger han til.

Les også: Telenor bekrefter: Vurderer å gå inn i Filippinene

20.000 abonnenter forsvant på tre måneder

Totalt har Telia Norge mistet 112.000 kunder netto siden tredje kvartal i fjor. 68.000 av disse var abonnementskunder. Det forsvant 20.000 abonnementskunder ut i tredje kvartal netto.

– Vi ser noen forbedringstegn på kundesiden i privatmarkedet, men vi er ikke fornøyd med utviklingen og vil ta ytterligere grep fremover, sier Foss.

– I hvilke segmenter er det du ser tegn til bedring?

– I bedriftsmarkedet er det en bedring, både i Phonero og i Telia, men vi har fortsatt langt igjen å gå. I privatmarkedet ser vi også positive effekter, men det er ennå litt tidlig, sier Foss.

Han er opptatt av at de både jobber med kortsiktige og langsiktige grep for å sikre konkurransekraften, og at de har tatt grep som er viktige på lang sikt, men som kan koste på kort sikt.

Det gjelder blant annet nedleggelsen av Chess og overføringen av Phonero-kundene fra Telenor- til Telia-nettet, som er to prosesser der man har mistet kunder på veien.

– Det å bygge en merkevare er et langsiktig arbeid. Telia-merkevaren er nå to og et halvt år i Norge, men i Sverige er den jo 165 år gammel. Det er jo den samme posisjonen som Telenor har i Norge, sier Foss.

Les også: Nå skal Telia også skru av 3G-nettet

Fikk grønt lys til Get-ekteskapet

Den store hendelsen for Telia i det siste har vært oppkjøpet av Get og TDC Norge for 21 milliarder kroner. Oppkjøpet ble annonsert i juli og gjennomført nå i oktober etter at Konkurransetilsynet godkjente overtagelsen.

Inntil videre vil Get og Telia Norge leve hver for seg og rapportere til Telias hovedkontor i Stockholm, men de skal integreres og selskapet lover å komme tilbake med mer detaljer om det en gang etter nyttår.

– Men vi setter jo umiddelbart i gang det interne arbeidet med å se hvordan vi kan koble disse to komplementære systemene sammen og komme med verdiforslag i markedet til gode for kunder og som styrker vår konkurransekraft, sier Foss, som ikke vil røpe noe om når kundene kan regne med nye typer tilbud fra Get og Telia.

I kjølvannet av oppkjøpet har spørsmålet reist seg om Telia også bør reguleres strengere enn i dag. Per i dag er det kun Telenor som særreguleres som en dominerende aktør.

– Tror dere det er realistisk at dere kan bli regulert strengere og hva det i så fall vil føre til?

– Det finnes én dominerende aktør i markedet, og det er ikke oss. Telenor sitter jo på rundt 70 prosent av bedriftsmarkedet blant annet, påpeker kommunikasjonsdirektør Henning Lunde.

Telia Norge-sjef Abraham Foss legger ikke skjul på at de er en stor aktør i markedet, men sier at de er i en helt annen posisjon enn Telenor og at de merker den tøffe konkurransen mellom aktørene.

– Telekommunikasjon er et viktig marked for samfunnet, så vi forstår godt at myndighetene hele tiden vil vurdere hvordan man sikrer at markedet hele tiden fungerer best mulig, og at det står høyt på den politiske agendaen, sier Foss.

Les også

Vil bruke 150 mill. for å sikre nye mobilfrekvenser

Les også

Ny norgessjef risikerer trøbbel med sikkerhetsklareringen

Les også

EQT vil lage nordeuropeisk fiberkjempe

Her kan du lese mer om

  1. Telia Norge
  2. Telekom

Flere artikler

  1. Telia kaprer flere bedriftskunder: Forbereder norsk 5G-lansering

  2. Telia girer om for å slå enda hardere fra seg

  3. Slik rigger Telia og Get seg for å møte konkurrentene

  4. Annonsørinnhold

  5. Get-kjøpet skal gi Telia 100 millioner til i besparelser

  6. – Det verste bruddgebyret vi har sett er 8.000 kroner per abonnent