CITROËN DS4 HDI 160: Citroën med «dagens outfit»

Citroëns stylister har gått løs på C4-modellen. Resultatet er en fjong bil.

LIVSSTIL: Med DS-bilene vil Citroën komme seg inn på det som kan kalles premiumsegmentet.
LITT OPP: DS4 er mer eksklusiv enn C4, koster 50.000 mer, og skal vel ta opp kampen med Audi A3 og BMW 1-serie.
UKONVENSJONELL: Særlig bakvinduene er litt spesielle på DS4. Spissingen mot enden medfører noe litt rart. Det går nemlig ikke ann bevege vinduene bak.
KLARING: DS4 har høyere bakkeklaring enn C4. Neppe noen god idé å kjøre off-road likevel, kan dog være greit på snødekte veier.
X-OVER: Kan se ut som Citroën ønsker å gi bilen en liten tøtsj av cross-over utseende. I samme slengen kaller de den en «4 dørs coupe.»
NISJE: Citroën er på sporet av noe smart med sin DS-serie. De dekker opp flere felt uten å måtte utvikle nye biler helt fra bunnen av.
SEMIKOMPAKT: DS4 er 428 centimeter lang. Det betyr at den er 16 centimeter lengre enn en Volkswagen Golf. Høyden er omtrent den samme.
STIL: Innvendig er det en nivåheving fra C4. Her kan DS4 måle seg med tyske konkurrenter.
SNODIG PÅFUNN: Sære kan Citroën være. Men det spørs om ikke dør- og vinduløsningen bak er litt i overkant. Utformingen gjør nemlig at vinduet ikke er til å åpne.
BRA MOTOR: Dieselen på 160 hester passer utmerket til bilen. Billigste versjon er enten en diesel på 110 eller bensin på 120 hester til 260.000. Dyrest er 200 hester bensin til 427.000. Sistnevnte gjør null til hundre på 7,9 sekunder.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Denne bilen er en Citroën C4 som har tatt på seg sminke, en glinsende, brun drakt og høye hæler. Der C4 er til forveksling lik andre, er DS4 én som blir lagt merke til.

DS-bilene er «jåle-serien» til Citroën. Den begynte med DS3, en raffinering av C3, i fjor.

Nå er det neste størrelse som har fått en runde i partygarderoben til Citroën, og er klar for «dagens outfit»-spalten.

Det er lett å se tankene bak denne strategien. Citroën har lenge hatt en temmelig umulig balansegang, der deres beste salgsargument er at de er spesielle, litt sære, med en innovativ historie.

Ikke lenger så innovative

Problemet er bare at de ikke lenger er spesielt innovative. Hjulene spinner for fort i dagens bilmarked til at Citroën klarer å klaske en ID, CX eller Traction Avant i bordet.

Biler som virket å være et tiår eller to foran sine konkurrenter da de kom.

Biler som var så lenge i produksjon at folk som ble født da de ble introdusert kunne kjøpe seg en box-fresh én da de ble atten.

De siste tiårene har de typiske Citroën-modellene blitt for sære til å selge til andre enn menigheten, mens de mer ufarlige modellene med større markedsappell vanner ut Citroëns arv.

Og hvorfor skal man velge Citroën om det finnes en helt lik Volkswagen?

Flere biltester her

Å servere to varianter av noenlunde samme bil gir dermed mening.

En streit for massene, C4 i dette tilfellet, og en funky for å tilfredsstille en de som krever at Citroën skal ha noen sære detaljer som skiller dem fra Volkswagen, uten at de trenger å bruke en milliard for å utvikle en helt ny bil.

Ikke så sær

Nå er ikke DS4 veldig sær. Men den har noe som grenser til galskap i en moderne bil. Det er noe som det er vanskelig å se for seg at en tysk bilfabrikant ville ha latt passere.

Bilen har en uvanlig designløsning på bakdøren, med et spisst vindu som man kan plante brystkassen i når man går ut av baksetet. Dette er imidlertid ikke det største problemet. Det er heller ikke den skjulte døråpneren, det fant Alfa Romeo på i forrige årtusen med 156-modellen, og er siden brukt på såvel Honda Civic og Nissan Juke.

For her kan man lete forgjeves etter vindusheisen. Det er ikke slik at Citroën har bestemt seg for å være litt sprø å sette bryteren i taket eller noe sånt. Det er ingen. Det går nemlig ikke an å åpne vinduet.

LIKT: Forfra er C4 og DS4 temmelig like.

Vinduet er i tillegg er smalt og gir ikke all verdens utsyn. Hørte jeg noen mumle bilsyk?

Bling

I forhold til C4 har de gitt bilen langt mer markerte flater. På DS4 har hjulbuene former, samtidig med flere små brudd i flatene som gir den et mer interessant uttrykk.

Det er rett og slett mye mer å se på her, mer man kan utforske og det er mer «bling» i form av kromliknende lister her og der.

Mer bilstoff på E24BIL

En annet element er at den er hevet en smule. Helt hvorfor er jeg usikker på. Men bilen likner noe mer på en crossover enn C4, det betyr og at man sitter litt høyere. Det siste er noe mange foretrekker. Estisk sett er ikke dette nødvendigvis heldig, fra siden får man inntrykk av at den har for små hjul.

FLERE: Snart kommer DS5, som er basert på C5, naturligvis. Hadde vært gøy om de laget en DS6 og, basert på den fra før av speisa C6.

Tyngre

Dette gir også bilen et noe høyere tyngdepunkt enn C4, som videre påvirker kjøreegenskapene.

Motoren i denne DS4en var en toliters diesel på 160 hestekrefter. For kort tid kjøre vi en C4 med den samme motoren, riktignok med ti hester mindre, men ellers med de samme karakteristika.

DS4 er rundt 150 kilo tyngre noe som gjør at disse to modellene bruker nøyaktig samme tid til null til hundre.

I begge bilene virker motoren veldig riktig. Den er sterk, fleksibel til en diesel å være, og den er ikke så tørst.

Søsteren er finest

Med C4 friskt i minne er det vanskelig å anbefale DS4. Den ser litt frekkere ut, men C4 er en formmessig vellykket bil, dermed blir DS4 en for dem som liker litt fjas og innvendig er DS4 mer forseggjort.

KARAKTERISTISK: Døren skal ingen ta fra DS4. Den er løst på høyst originalt vis.

Begge bilene har et bra komfortnivå, men DS4 føles noe mer stump på dårlig byvei. Kjøreegenskapene er best i C4, med dens lavere vekt og gunstigere tyngdepunkt.

I kombinasjon med denne motoren er det en bil som er et reelt alternativ til Golf og Focus. Trolig sikter DS4 mer mot Audi A3 og BMW 1-serie. For prisen er 50.000 opp fra C4.

I dette tilfellet er dama finest uten sminke.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Fra handlevogn til designkjerre

  2. Citroën C4 HDi 150: Gjenopprettet ære

  3. Her er årets sprekeste bilnyheter

  4. Var best - har blitt enda bedre

  5. Best - igjen