Tyske premiummerker trosser bilkrisen: Selger som aldri før

Mens de aller fleste europeiske bilprodusentene går krisedårlig, serverer Audi, BMW og Mercedes-Benz rekordvekst.

FLERE FAKTORER: Nye modeller og en satsning på markeder over hele verden gjør at Mercedes-Benz, Audi og BMW øker sitt salg.
Publisert:

I forrige uke la den tyske bilprodusenten BMW tall for tredje kvartal som viser et driftsresultat på 14, 7 milliarder kroner, en økning fra 12,8 året før.

Mot strømmen

Der de aller fleste andre europeiske bilprodusenter har fått en skikkelig knekk på grunn av et sviktende bilmarked i Europa, har det tyske triumviratet Audi, BMW og Mercedes-Benz klart seg godt i 2012.

- Etter et rekordbra tredje kvartal, noterte BMW-gruppen seg for det høyeste salgstallet for oktober, noensinne, sier Ian Robertson, styremedlem i BMW AG, i en pressemelding.

For BMW er salget i Europa på nivå med fjoråret, mens de opplever solid vekst i andre markeder. I Asia, da særlig Kina, går det voldsomt frem, det samme gjelder for USA.

Mer bilstoff på E24 BIL

Audi ligger noen prosent over fjoråret i Europa, men har i likhet med BMW en sterk vekst i andre verdensdeler.

- Rekordsalget i Kina for hele 2011, ble allerede passert i oktober, og 2012 vil gi oss en svært god ny rekord, sier Luca de Meo, styremedlem i Audi AG sin salgs- og markedsavdeling, i en pressemelding.

Les også: Kina dropper japanske biler - vil ha amerikanske og europeiske

Dette er i motsetning til merker som Fiat, Peugeot og Opel, som alle opplever nær kritiske fall i salg. Dette er merker som i hovedsak er avhengige av Europa og ikke minst hjemmemarkedene, der særlig de italienske og franske bilmerkene får svi.

Også Mercedes-Benz følger sine tyske konkurrenter. De har økt med drøyt fem prosent globalt og holder seg på fjorårets nivå i Europa.

Bilsalget har falt kontinuerlig i ett år og har den siste tiden falt enda sterkere enn tidligere i Europa. Tilbakegangen var på nær 11 prosent i september, noe som er det største på to år.

GODE TIDER: Ian Robertson, styremedlem i BMW under bilutstillingen i Detroit tildligere i år. Den tyske bilprodusenten går bedre enn noensinne, blant annet med hjelp av bilen han presenterte der, den nye 3-serien.

Les også: Kjemperesultat for VW

En rekke bilprodusenter har sett seg nødt til å stenge fabrikker eller trappe ned produksjonstempoet for å møte problemet med overproduksjon i et sviktende marked.

Salgsrekorder for alle

- Vi forventer en ny, global, salgsrekord for hele året. I vårt, for øyeblikket, største marked, USA, er vi på rekordkurs med høy vekst og kan med det nok en gang sikre vår posisjon som markedsledende som vi har vært i hele år, sier Joachim Schmidt, visepresident i salgs- og markedsføringsavdelingen til Mercedes-Benz, i en pressemelding.

Det er likevel BMW som globalt sett er størst. Ser man kun på BMW, uten Rolls Royce og Mini, har de solgt 1.242.817 biler til og med oktober, en vekst på 9,3 prosent i forhold til 2011.

Audi følger ikke langt etter, med en prosentvis større økning på 12,9 prosent, med 1.221.150 biler. Mercedes-Benz noterer seg for rekordtall, men ligger litt etter med 1.074.558, uten tall fra Smart. Dette er 5,1 prosent mer enn 2011, en vekstrate som er lavere enn de to andre.

Les også:

Test av Mercedes-Benz CLS 250 CDi Shooting Brake

Test av BMW 330d Touring

Test av Audi A3 TFSI 180 S tronic

Publisert:
Gå til e24.no