Kan bli verdens dyreste

En 1957 modell Ferrari Testa Rossa skal selges på Gooding & Companys auksjon på Pebble Beach til helgen. Det kan bety et bilsalg til en sum som ikke er til å tro.

1957 Ferrari 250 Testa Rossa: I 2009 ble en 250 TR solgt for 75 millioner kroner på auksjon. Og denne er trolig enda mer spesiell. For dette er den aller første som ble bygget. I tillegg var den en del av Ferraris racingteam og den har vunnet en rekke priser som showbil siden. Her er det ikke oppgitt noe prisestimat, men den selges ikke før den blir verdens dyreste bil.
1964 Porsche 904 Carrera GTS: Denne bilen har en omfattende racinghistorie og er nyling totalrenovert. Den har en fire sylindret motor på 180 hestekrefter. Prisestimat mellom 5,5 og 7,1 millioner norske kroner.
1962 Ferrari 250 GT SWB Berlinetta: En av de aller siste som ble produsert av denne modellen. Motoren er en V12 på tre liter som yter 270 hestekrefter. Prisestimatet er 3,5 til 4,5 millioner dollar, mellom 19,2 til 24,7 millioner norske kroner.
1953 Fiat 8V Elaborata: Dette er en av fem Zagato-byggete Elaborata. Bilen her skal være den fineste av de fire gjenlevende. Motoren er en V8 på to liter som yter 110 hestekrefter. Prisestimat: Mellom 5,5 og 7,7 millioner.
1963 Shelby Cobra 289 Factory Team Car: De kaller den «en av de viktigste racing Cobraene.» Som fabrikkbil deltok den i en rekke konkurranser, med flere pallplasseringer gjennom 60-tallet. Chassis nummer CSX2129. Motoren er en Ford V8 på 400 hestekrefter. Prisestimat 13 til 15,3 millioner kroner.
1959 Ferrari 250 GT LWB California Spider: Den attende av femti slike som ble laget. Den har en tre liters V12 på 240 hestekrefter, med en fire trinns manuell girkasse. Prisestimat: Fra 16,5 til 22 millioner kroner.
1959 Fiat Tipo 682/RN-2 Transporter: Bilen ble bygget til Ferraris fabrikklag. Den transporterte racing Ferrarier til GT og Grand Prix løp rundt i Europa. Noe for dem som driver med klassisk racing. Prisestimat fra 4,7 til 5,5 millioner kroner.
1931 Duesenberg Model J Long-Wheelbase Coupe: Denne har vært eid av en legendarisk playboy, George Whittell Jr. Han fikk denne bilen spesialbygget til seg, slik at den er helt unik. Duesenberg var noe av det mest eksklusive som fantes den gang. Noe prisestimat er ikke oppgitt.
1953 Ferrari 375 America Coupe: En av tre 375 America med Vignale karosseri. Motoren er en V12 på drøyt 300 hestekrefter. Prisestimat: 10,9 til 13,1 millioner.
1932 Duesenberg Model J Dual Cowl Phaeton: Superluksusbil som har vært eid av både underholdningsindustrimoguler og boksemestere. Senere har den vært del av en omfattende Duesenberg-samling. Prisestimat: 8,2 til 10,9 millioner.
1948 Ferrari 166 Spider Corsa: Dette er en av to slike biler som ble laget. En racingbil som deltok i en rekke løp da den var ny. Karosseriet er laget av Scaglietti, og under panseret er det en V12 på to liter som yter 130 hestekrefter. Det er ikke oppgitt noe prisestimat.
1932 Alfa Romeo 6C 1750 Series V Gran Sport: Karosseriet er bygget av Zagato. Det ble laget under 400 eksemplarer av denne modellen. Bilen her var en av de aller siste som ble produsert. Den har nylig gjennomgått en restaurasjon til 120.000 pund. Prisestimat: 8,2 til 12 millioner
1936 Twin Coach Helms Bakery Truck: En av få eksisterende brødbiler av denne typen. Den ble brukt til å kjøre bakervarer i Los Angeles området på 30-tallet. Motoriseringen er en V8 på 145 hestekrefter, som er satt inn nyere tid. Prisestimat: 270.000 til 410.000.
1927 Mercedes-Benz S-Type 26/180 Sportwagen: S-typene fra mellomkrigstiden er legedariske, chassiet er konstruert av Ferdinand Porsche. Den har lengre panser enn kupe og eksemplaret her skal være svært godt holdt. Disse bilene er ekstremt verdifulle. Prisestimat: 30 til 35 millioner kroner.
Publisert: Publisert:

Se bildeserie med en rekke av kjøretøyene

I en formidabel liste med 159 klassiske og til dels svært sjeldne og eksklusive biler ligger det en latent prisrekord.

- Hvis denne Testa Rossa-en selger, vil det bli den mest verdifulle bilen som noensinne er solgt på auksjon, står det i pressemeldingen til Gooding & Company.

Dyrest eller ingen ting

Bilen det er snakk om er en 1957 modell Ferrari 250 Testa Rossa Prototype. I utgangspunktet er det ikke oppgitt noe prisestimat, eller minstebud på bilen. Det de likevel sier er at bilen ikke blir solgt om budet er lavere enn det høyeste som er budt på en bilauksjon, noen gang tidligere.

Mer bilstoff på E24BIL

Det betyr at budet må overgå de 7,26 millioner dollar, cirka 40 millioner norske kroner, som en 1959 Ferrari 250 GT California Spider gikk for på Gooding & Companys tilsvarende auksjon i fjor.

Faktisk må den overgå denne ganske kraftig.

For den dyreste bilen som er solgt på auksjon er av samme modell, en Ferrari 250 Testa Rossa, som ble solgt i 2009, til 75 millioner kroner.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no