BILTEST: AUDI A6 3,0 TDI QUATTRO AVANT: Modernisert for den øvre middelklassen

Med introduksjonen av en ny Audi A6 Avant er det mang en velholden familie som straks har byttet bil.

ENDELIG: Det er mange som har ventet på denne utgaven av den nye Audi A6. Nordmenn vil ha stasjonsvogn.
STRAMMET OPP: A6-modellen har fått et skarpere designuttrykk. Mer distingte frontlykter og linjer som er med på å stramme opp bilens utseende.
KLASSE: Innvendig holder Audi et høyt nivå. Lay-outen er god og kvalitetsfølelsen er gjennomført. Her er det en del ekstra stæsj, som tredekor, skinn og navigasjon blant annet. Sistnevnte bruker for øvrig Google Earth.
LAVERE: Den er lavere enn modellen den erstatter, noe som gir en mer elegant silhuett.
FIREHJULSTREKK: Med stor motor er firehjulstrekk naturlig. Tredekor i ask er kanskje også det?
KOSTER: Audi A6 er en kostbar bil, og denne her er svært velutstyrt, med ekstrautstyr til 300.000. Dermed runder bilen millionen med god margin.
Publisert:

Tidligere i år kom Audi A6 i en ny versjon. Det var nok veldig velkomment hos Audi-forhandlerene. De siste årene har både BMWs 5-serie og Mercedes E-klasse kommet i nye utgaver. I dette markedet er helt klart en fordel å ha noe som virker fresht.

Disse modellene har levesykluser på rundt sju år og nå er det Audi som stiller med det ferskeste produktet.

Det som og er vanlig er at biler som dette først kommer i sedanversjon, for et halvt års tid senere å kompletteres med en stasjonsvogn.

Test av Audi A6 3,0 TDi Quattro Sedan

For Audi er det nå det starter. Det er stasjonsvogn nordmenn vil ha - trolig er rundt tre fjerdeparter av salget biler med stor bakluke.

Ikke overraskende er den designmessige oppgraderingen forsiktig, og i tråd med andre oppgraderte Audi-modeller. Det vil si en noe skråere hekk, skarpere utforming av front- og baklyktene og noe mer markerte linjer på panser og langs siden. Den er og noe lavere og bredere.

Symbolverdi

Den fremstår som mer elegant enn forgjengeren, til en viss grad fordi den ser mer moderne og tidsriktig, men den har også en veldig sterk Audi-identitet.

Da er man med andre ord innenfor enten om man er av dem som føler Audi er en type bil man vil bli sett i, eller om man ønsker et annet image.

For det ligger en symbolverdi i dette. Audi er ikke en billig bil. De koster det samme som en tilsvarende BMW eller Mercedes.

Flere biltester

Dette er biler for folk som ønsker å legge i litt ekstra for å få en blanding av status og litt raffere interiør.

Hvor vil man så assosieres?

Her skal vi ikke gi oss inn på å spekulere om nøyaktig hvilke signaler som sendes, men en ting kan jo nevnes. Noe som er litt rart. Mercedes E-klasse har det mest gubbete imaget og den dristigste designen.

Audi A6 er en ganske så svær bil, nesten fem meter lang, med et bagasjerom på 565 liter. Det gir god plass til mennesker, bagasje og fulglehunder.

Presis

Den forrige A6 var plaget med en upresis styreenhet, og mye vekt foran akslingen. Det er tildels rettet på i den nye. Akselavstanden er strukket, slik at det blir mindre vekt som havner foran frontakslingen. Det gir bedre kjøreegenskaper på svingete vei, hvor den ikke er like glad i å understyre som den forrige utgaven. Den elektromagnetiske servostyringen føles i utgangspunktet presis, men den er litt overivrig, og kompenserer så det kjennes ut som det sitter en liten fyr foran og fortar små justeringer på egenhånd. Det er skjemmende.

IKKE DENNE: Bilen her med 245 hester er det nok ikke stort salg av. 163 hesters diesel til 500.000 er nok volummodellen.

Mer bilstoff på E24 BIL

Audi A6 er en utpreget komfortabel bil. Utgaven vi prøvde hadde adaptiv luftfjæringer, som kan stiles etter ønsket kjørestil. Veldig sportslig blir det aldri, men den klarer å være temmelig stram og behagelig, noe som sikkert er veldig bevisst. Dette er ikke bilen for dem som egentlig hadde tenkt seg en sportsbil. De modellene kommer for øvrig senere i S6 og RS6 innpakning.

Sterkeste diesel

Bilen det er snakk om her er likevel ikke helt melk-og-brød den heller. Den har den sterkeste dieselmotoren A6 leveres med. En V6 på 3,0 liter som yter 245 hestekrefter.

KOMMER MER: Om ikke så lenge kommer det en enda større diesel. En med dobbelturbo på 300 hestekrefter.

Det dytter den nesten 1,9 tonn tunge bilen fra null til hundre på 6,3 sekunder.

Bilen var utstyrt med en S-tronic automatkasse, som gjør jobben greit. Den er ikke av de raskeste, så under inspirert kjøring kommer den litt til kort. Og forsøk på å styre den manuelt med girspaken er bare sånn passe vellykket.

Test av BMW 530d xDrive Touring

Det bilen redder seg inn på her er motorens brede register, til en diesel å være. Den møter veggen ved 5000 omdreininger, men det er et voksent skyv frem til den girer i det den får ferten av rødmerkingen.

500 newtonmeter er tilgjengelig mellom 1400 og 3250 omdreininger per minutt. Samtidig forventet jeg et mer brutalt trøkk når man gir full gass.

IMAGE: Audi A6 gir et inntrykk av soliditet og god økonomi.

Komfort

Det kan være mange årsaker til at det ikke skjer. Girkasse, bilens tyngde, eller rett og slett at Audi har gitt den et lite lagg her for at den skal fremstå som mer av en komfortbil enn en racer.

Innvendig er den opplevde kvaliteten massiv, det er ikke noe problem å sitte akkurat slik man ønsker og er man tilpasset vanlige dørrammer så er det romslig i baksetet og.

Det er liten tvil om at parkeringsplassene rundt skianlegg og hytter i Valdres og Hallingdal vil få et synlig innslag av nye A6 Avant allerede denne vinteren. For en ikke helt ubetydelig sum får man en solid familiebil som gir sjåføren et visst image utad.

Er du ikke så opptatt av imaget, så kan det jo nevnes at BMWs 5-serie er like komfortabel, men morsommere å kjøre.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter : @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om