Økte inntekter for TV-kanalene

De kommersielle TV-kanalene har økt sine inntekter med 26 prosent på fem år. Avisene har det langt tøffere, sier medieforsker.

DANSER I VEI: Musikkartist Raylee Charlotte Kristiansenog dansepartner Glenn Jørgensen Sandaker under Skal vi danse på TV 2.

Foto: Cornelius Poppe NTB scanpix
Publisert:

Tirsdag legger det regjeringsoppnevnte Mediemangfoldsutvalget fram sine anbefalinger for en eventuell statlig støtte til TV 2. Landets største kommersielle TV-kanal har varslet kostnadskutt på 350 millioner kroner innen 2020 og prosessen med å redusere staben med 194 årsverk er i full gang.

Milliardøkning

I sin årlige rapport om mediebransjens økonomi tegner Medietilsynet et mindre pessimistisk bilde av lønnsomheten i den kommersielle delen av TV-bransjen, skriver Klassekampen. Med utgangspunkt i årsrapporter og regnskap har tilsynet sett nærmere på økonomien til TV 2s, TVNorges, TV3s og Viasats kanaler i Norge.

Les også

Byrå dropper norske medier – Facebook tar det meste

Her kommer det fram at i perioden 2011 til 2015 har driftsinntektene økt med 26 prosent til 6,4 milliarder kroner i fjor. Reklameinntektene har også økt med 489 millioner kroner i samme periode. Samtidig har inntektene fra brukerbetaling og distribusjonstjenester økt med 50 prosent.

– Tøffere for avisene

De siste årene har norske medier kuttet for mer enn én milliard de siste årene, og har planlagt et like stort kutt de neste årene.

Professor Øystein Foros ved Norges Handelshøyskole mener Medietilsynets rapport viser at de kommersielle TV-kanalene har klart seg bedre i det digitale skiftet enn andre deler av mediebransjen.

– Det digitale skiftet har vært tøffere for avisene enn for TV-bransjen, sier Foros til Klassekampen. Avisene har mistet hver fjerde reklamekrone i fireårsperioden.

Les også

Ny NHH-rapport kritisk til TV 2- støtte

Les også

Reklamesvikt for TV 2 under OL

Les også

Tjente 2,5 millioner på salg av TV-aksjer

Her kan du lese mer om