Tyske premiummerker med megavekst i 2014
De tre tyske bilmerkene Audi, BMW og Mercedes-Benz har en hard intern konkurranse. Hvor det er svært jevnt mellom de to største.
De tre tyske bilprodusentene Audi, BMW og Mercedes-Benz har i en årrekke hatt en prestisjekamp om å være størst. De senere årene har Mercedes-Benz ligget noe etter de to andre merkene som er så å si like store.
Samtidig er Mercedes-Benz det av de tre merkene som har hatt størst vekst så langt i år, med 12,3 prosent.
- August var en svært suksessrik måned for Mercedes-Benz. Dermed fortsetter vi å være på vei til å gjøre 2014 til et rekordår, sier styremedlem Ola Källenius i Mercedes-Benz sin salgs- og markedsavdeling i en pressemelding.
Tar man vekk tallene fra Smart, har de levert 1.032.410 kjøretøy gjennom årets åtte første måneder. Forrige måned var tallet 118.887, noe som er ny augustrekord for merket.
Mer bilstoff på E24 BIL
Mellom Audi og BMW skiller det bare noen tusen biler. Audi har levert 1.138.700 biler til og med august, en vekst på 10,5 prosent.
- Etterspørselen etter våre biler forsetter å utvikle seg positivt over hele verden, selv om de økonomiske forholdene i enkelte markeder er utfordrende. Vi regner likevel med at vi kommer til å ha solgt 1,7 millioner biler ved årets ende, sier Luca de Meo, styremedlem i Audis salgsavdeling, i en pressemelding.
Beste august
De leverte 125.300 biler i august, 5,6 prosent mer enn i samme måned i fjor. BMW leverte 1.000 biler mer i forrige måned og har så langt i år solgt 1.151.904 biler, drøyt 13.000 mer enn Audi. Økningen for BMW i 2014 er på 9,5 prosent.
- Vårt salg fortsetter å øke på verdensbasis, og august bidro til denne trenden, sier Ian Robertson, styremedlem i BMWs salgs- og markedsavdeling, i en pressemelding.
For BMW var også tallene fra august de beste for den måneden noensinne.
Modellen de selger aller mest av, som alltid, er 3-serie. Den er levert i 205.612 eksemplarer så langt i år, fem prosent mer enn samme periode i 2013. I tillegg er det solgt 67.375 av 4-serie, som er basert på samme plattform.
Ekstrem vekst i Norge
Audi trekker frem Q3 som økte sitt salg med 40 prosent i august, mens det er de minste bilene som drar lasset hos Mercedes-Benz. Drøyt 33.000 kunder valgte A-, B-, CLS og GLA-klasse forrige måned. Det er en vekst på 29 prosent.
Alle tre bilmerkene satt nye salgsrekorder i 2013, som de kommer til å passere i år.
I Norge har BMW hatt en ekstrem vekst. Her har BMW nå en markedsandel på sju prosent blant personbilene, noe som betyr en økning på 45 prosent fra samme tid i fjor. Med 6.640 registrerte, nye personbiler ligger de på tredjeplass på merkestatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.
Audi har gått tilbake med åtte prosent, med 4903 nye, registrerte biler i 2014. Mercedes-Benz ligger på 4080, som er så å si det samme som i fjor.
Les også: