Nå mistenker Volkswagen CO2-juks: – 800.000 biler kan være rammet

Dieselskandalen hos Volkswagen brer om seg. Nå har selskapet avdekket CO2-juks, noe som betyr at det ikke bare er dieselbilene deres som er rammet. Selskapet frykter regningen kan øke med nesten 20 milliarder kroner.

I TRØBBEL: Volkswagen vedgår å ha jukset med utslippstall fra diesel-biler når det gjelder nitrogenoksider. Nå tror selskapet CO2-utslippet kan ha vært høyere enn rapportert, noe som også omfatter bensinbiler.

Daniel Bockwoldt
  • Anders Park Framstad
  • Marius Lorentzen
Publisert:

I forbindelse med den interne granskningen som Volkswagen har satt i gang etter at en miljøorganisasjon og amerikanske miljømyndigheter avdekket et omfattende juks med selskapets dieselbiler, har det nå blitt avdekket nye «avvik».

Det er ordet selskapet bruker i en børsmelding som ble sendt ut onsdag kveld.

Frem til nå har skandalen kun omfattet selskapets dieselbiler, fordi det er jukset med utslippsnivåene av NOx, nitrogenoksider. Nå mistenker imidlertid selskapet at det også er uregelmessigheter knyttet til CO2-utslippene.

Bensinbiler rammet

Selskapet innrømmer indirekte at skandalen nå brer om seg til enkelte av bensinbilene deres, ettersom de skriver at «flertallet av kjøretøyene det gjelder har dieselmotor».

– Gjennom den interne etterforskningen har det blitt funnet uforklarlige avvik knyttet til typegodkjente CO2-nivåer. Basert på informasjonen som nå foreligger er rundt 800.000 biler fra Volkswagen Group påvirket, skriver selskapet i meldingen.

Typegodkjenningen er den som brukes til å beregne avgifter i land som Norge, der CO2 er en del av avgiftssystemet. Er det jukset med CO2-utslippet, kan Volkswagen dermed ha betalt for lite avgifter. Selskapet skriver at de nå vil gå i dialog med typegodkjenningsmyndigheter for å utrede konsekvensene av dette.

Det er ikke klart om det er snakk om 800.000 biler til, eller om enkelte av modellene allerede er talt med i de snaut 12 millioner bilene som er ramemt av det opprinnelige jukset.

Volkswagen har allerede satt av 6,7 milliarder euro til å håndtere dieselskadnalen (62,3 milliarder kroner). Nå skriver de at man i første omgang anslår at den økonomiske risikoen knyttet til CO2-feilen ligger på rundt to milliarder euro. Med dagens kurs tilsvarer det 18,6 milliarder kroner.

Selskapet understreker at bilene ikke er farlige å kjøre for kundene.

– Styret i Volkswagen beklager situasjonen på det dypeste og ønsker å understreke viljen til å systematisk fortsette arbeidet med å skape klarhet og gjennomsiktighet.

Les også

Volkswagen er fortsatt Norges desidert mest solgte bilmerke

Styret varsler imidlertid at de nå vil drøfte funnene med relevante myndigheter, og at de endelige konsekvensene dermed ikke er klare.

Volkswagen gjorde i tredje kvartal en avsetning på 6,7 milliarder euro, men det er ventet at den totale regningen kan bli betydelig høyere. Avsetningen dekker ikke eventuelle søksmål og bøter, og i tillegg kommer vanskelig kvantifiserbare størrelser som «omdømmetap» og lignende.

Også større biler

Nyheten fra Volkswagen kommer dagen etter at amerikanske myndigheter opplyste at de hadde funnet ulovligheter også i større diesel-biler fra konsernet, av typen treliters diesel. Disse motorene er montert i modeller som 2014-modellen av VW Touareg, 2015-modellen av Porsche Cayenne, 2016-modellen av Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L og Q5.

I et brev fra det amerikanske miljødirektoratet (Environmental Protection Agency - EPA) adressert til Volkswagen, Audi og Porsche, skriver EPA at de har avdekket at Volkswagen har produsert og installert «defeat devices» i enkelte av modellene som stammer fra tidsrommet 2014 til 2016 med treliters dieselmotorer.

«Defeat devices» er en betegnelse EPA bruker på innretninger som reduserer effektiviteten av utslippskontrollsystemer. I brevet skriver EPA at disse omgår eller slår ut bilenes utslippskontroll.

Den amerikanske avsløringen skal ha omfattet rundt 10.000 privatbiler solgt i USA i 2014, samt et ikke kjent antall biler til bestilling neste år.

Les også

Denne bilen er viktig for Volkswagen

Les også

EU utsetter nye utslippstester: – Helt ellevilt, sier Bellona-topp

Les også

Her er Müllers fem steg for å redde Volkswagen

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen

Flere artikler

  1. Amerikanske myndigheter: Volkswagen jukset også med større biler

  2. Porsche vil ikke lage flere dieselbiler

  3. Volkswagens topp-ingeniører etterforskes av tyske myndigheter

  4. Flere land stopper salg av juksemotor

  5. Flere bensindrevne biler enn først antatt rammet av CO2-juks