Taxi 2 anmelder Uber

Taxi 2 mener Uber forsøker å lokke norske drosjesjåfører ulovlig, og har fredag anmeldt selskapet. – Vi bestemmer ikke hvor annonsene havner, svarer Uber.

ANMELDT: Taxitjenesten Uber kom til Oslo i november i fjor. Nå er de anmeldt for andre gang.

Mosa'ab Elshamy
  • Andreas Fosse
  • Karl Wig
Publisert:,

Det skriver Taxi 2 i en pressemelding.

– Vi har valgt å anmelde Uber Norway AS fordi vi har dokumentert at selskapet oppfordrer våre tilknyttede løyvehavere til lovbrudd. I tillegg til å rekruttere privatpersoner til sin piratvirksomhet, ber de drosjeeiere med løyve fra kommunen om å utføre sine tjenester, skriver daglig leder i Taxi 2 As, Ole CHristian Fosheim, i en pressemelding.

Han fortsetter:

–Dersom selskapet lykkes med å rekruttere disse, vil løyvehaverne gjøre seg skyldige i alvorlige brudd på yrkestransporlovgivningen, som vil kunne føre til straff og inndragelse av drosjeløyvet.

– Brudd på straffeloven

Overfor E24 utdyper Fosheim at de har blitt oppringt av sjåfører som sier de er forsøkt rekruttert av Uber. Samtidig viser han til en annonse der Uber henvender seg direkte til å sjåfører med løyve.

– Det er brudd på straffeloven å oppfordre til lovbrudd, og det er det vi mener Uber gjør ved å oppfordre sjåfører til å kjøre for dem, sier Fosheim.

Han henviser til Bymiljøetatens anmeldelse i desember, to uker etter at selskapet etablerte seg i Oslo. Da ble selskapet anmeldt for brudd på yrkestransportloven.

– Det er vår vurdering at de ikke har de nødvendige tillatelsene for å drive i Oslo kommune, sa etatsdirektør Hans Edvartsen den gang.

– Bestemmes ikke av oss

En ikke-navngitt talsperson for Uber skriver til E24 at de ikke selv har kontroll på hvor annonsene havner.

Samtidig er selskapet klar på at formålet er å tiltrekke seg sjåfører:

– Uber kjører for tiden annonser som skal trekke sjåfører til vår plattform. Disse annonsene er generert via Google og Facebook, og dermed er det ikke Uber som bestemmer hvor annonsene kjøres, skriver talspersonen i en epost.

– Følger loven.

– Siden vi lanserte i Oslo i november har vi sett stor interesse for tjenesten fra forbrukere, og vi trenger å få inn flere sjåfører for å møte den høye etterspørselen, heter det videre.

Uber fremholder videre at deres viktigste tjeneste i Norge er Uber black, og at sjåførene for denne tjenesten har alle nødvendige lisenser og tilfredsstiller det norske lovverket.

Løyvedebatt

Men også Samferdselsdepartementet har vært klare på at det Uber gjør, ikke er lovlig.

– Lovverket er klart. Skal du drive med betalt transport, så skal du ha løyve. Det må Uber forholde seg til. Om du tar penger for persontransport, og ikke har løyve, er det ulovlig, sa statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet til E24 samme dag som Uber ble lansert.

Uber har tidligere sagt at Uber pop, tjenesten der man kan bli kjørt av en person med en vanlig bil som er knyttet til appen, er et prøveprosjekt, og de mener at det derfor er innenfor norsk lovgivning.

Les også

Derfor verdsettes de for milliarder

Les også

Norgestaxi vil vise at de ikke er «sidrumpa»: Åpner for appbetaling

Les også

Datasvikt hos Uber kan ha rammet 50.000 sjåfører

Flere artikler

  1. Uber: Vi ønsker å utvide til flere norske byer

  2. Prai vant i domstolen: Kommunen får ikke stoppe taxi-appen

  3. Høyre-representant oppfordrer til Uber-bruk

  4. Annonsørinnhold

  5. Politiet: Haxi er fremdeles under etterforskning

  6. Uber: Vi har kontakt med relevante norske myndigheter