Schibsted-kuttene: Varsler felles annonseproduksjon
Schibsteds regionaviser i Oslo, Stavanger, Bergen og Kristiansand får felles annonseproduksjon.
Schibsted vurderer å samle annonseproduksjonen for Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen i et eget selskap.
Det skriver Frifagbevegelse.no.
Det er bare ett av ren rekke tiltak som vurderes i forbindelse med at mediekonsernet skal kutte en halv milliard kroner over to år.
Administrerende direktør i Aftenposten, Sondre Gravir, bekrefter dette overfor E24.
- Det kommer til å komme en egen enhet for annonseproduksjon, sier Gravir til E24.
Flytting
Det er ikke vedtatt hvor den nye enheten skal lokaliseres. Det er heller ikke bestemt nøyaktig hvilke funksjoner innenfor produksjonen av annonser som skal skilles ut fra avisenes egne hus.
Men at noen ansatte - enten de befinner seg i Oslo, Bergen, Stavanger eller Kristiansand - må belage seg på å flytte, er klart.
- For noen av de ansatte som fyller funksjoner som skal ligge i den felles enheten, så innebærer dette flytting, ja, sier Gravir.
Felles kundesenter
Ifølge Frifagbevegelse.no blir det nå også utredet felles kundesenter og driftsorganisasjon for de fire storavisene.
A-pressen og Edda Media har tidligere sentralisert sin annonseproduksjon, med den konsekvensen at en rekke ansatte måtte flytte for å fortsette i jobben, eller finne seg noe nytt å gjøre.
Onsdag ettermiddag ble det klart at Aftenpostens styre har vedtatt å spare mellom 175 og 200 millioner kroner de neste tre årene.
Blant annet fører dette til at Aftenpostens aftenutgave forsvinner.
E24 er et heleid datterselskap i Schibsted-konsernet. Enkelte ansatte i E24 eier aksjer i Schibsted.