- Nordmenn kjeder seg på jobb

Alt for mange nordmenn har for lite å gjøre på jobben. De ser ut til å kjede seg noe vanvittig, vel og merke innlogget på sosiale medier, skriver E24 spaltist Lasse Gimnes.

IKKE ALT: Enkelte budskap kan man spare for seg selv, mener E24 spaltist Lasse Gimnes.

  • Lasse Gimnes
Publisert:,

Undertegnede jobber blant annet med sosiale medier – og må av den grunn følge godt med på Facebook, Twitter med flere. Det er meget interessant – og ofte meget uinteressant.

For noen stiller krav til seg selv og sitt innhold. Andre vil bare være tilstede på sosiale medier uten mål og mening. Noen bygger og forvalter personlige eller selskapers merkevarer. Andre reduserer seg selv som merkevarer – eller det selskapet de representerer.

Sosiale medier er ikke noe hokus pokus, i hvert fall langt mindre mystisk enn det som mange evangelister i mediebransjen vil ha det til. Det særegne er at alle har muligheten til å kommunisere med mange døgnet rundt. Kort sagt: nå kan alle være redaktør – mer eller mindre ansvarlig.

Egentlig er det altfor mange som nettopp "bare er der uten mål og mening".

Noen velger en-til-en kommunikasjon på de sosiale plattformene, andre kommunikasjon rettet mot definerte grupper ofte kalt nisjer mens noen satser på mer eller mindre massekommunikasjon via sosiale medier.

Det er all grunn til å ta sosiale medier på alvor – ikke minst for de som har som mål å bygge eller gjøre en god forvaltning av merkevarer. Det handler derimot om noe helt annet enn bare "å være der". Egentlig er det alt for mange som nettopp "bare er der uten mål og mening". Sosiale medier er en mulighet til å gjøre noe positivt på kort og lang sikt – men også en stor mulighet til å bli kraftig redusert som merkevare.

Både størrelsen på sosiale medier i antall brukere samt tilgjengeligheten for kommunikasjon gjør sosiale medier enormt spennende – vel og merke for de som tar det på alvor. I tredje kvartal var 42 prosent (kilde: TNS Gallup) av landets befolkning på Facebook hver dag, en liten tilbakegang fra andre kvartal, men fremdeles Norges tredje største medium hva dekning angår. Bare TV 2 (hovedkanalen) og NRK1 er større.

Man burde blitt beskyttet mot seg selv!

Vi lever i et kommunikasjonssamfunn hvor også kommunikasjonskløfter er blitt et økende problem. At noen velger vesentlig samfunnsinformasjon mens andre velger kun underholdning skaper en slik kløft. Men man skaper også uheldige kommunikasjonskløfter mellom de som har et budskap å formidle på sosiale medier og de som kommuniserer tanketomme bokstaver og setninger.

Men jeg må tilstå at jeg alt for ofte ser pinlige budskap og total tanketomhet undertegnet av mediefolk langt oppe i hierarkiene.

Og det siste ser man masse av på sosiale medier, det vil si personer som ikke tenker seg om før de kommuniserer. Man bare kommuniserer fordi man tydeligvis ikke har noe annet å gjøre – og dermed heller ikke har noe budskap å formidle. Man burde blitt beskyttet mot seg selv!

Kommunikasjon via sosiale medier – og da spesielt Facebook – handler om de samme kommunikasjonsprinsippene som ved bruk av tradisjonelle medier. Det handler om å formidle et spennende, relevant, nyttig eller underholdende budskap til en definert målgruppe. Budskapet kan være godt, men målgruppen feil – eller omvendt. Det er dette som er basis i god kommunikasjon.

Stadig ser man personer på Facebook som ikke har forstått dette, men som sitter og svekker sin egen merkevare uten at man vet om det. Man ønsker å sende moderne signaler om at man bruker sosiale medier, men misforstår at det også her handler om budskap og målgruppetankegang.

Og man skulle kanskje tro at mediefolk var langt flinkere enn andre til å kommunisere. Jo da, de er sikkert det. De bør i alle fall være det. Men jeg må tilstå at jeg alt for ofte ser pinlige budskap og total tanketomhet undertegnet av mediefolk langt oppe i hierarkiene.

Noen må hviske dem i øret at de reduserer sin merkevareverdi – eller dummer seg ut for å si det på godt norsk.

Vi er i ferd med å få en ny form for kommunikasjonskløft.

De som velger sin målgruppe og sitt innhold med omhu – og de som rett og slett driter seg ut!

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. «Selg» deg riktig på Facebook

  2. Sosiale medier - svekket merkevare?

  3. Én av tre bedrifter søker ansatte på Facebook

  4. Annonsørinnhold

  5. Slik rekrutterer du ansatte i sosiale medier

  6. – Sosiale medier er dessverre ikke gratis, slik mange tror