Nettkatalogene møter veggen

For første gang faller salget av oppføringer i nettkataloger.

FÆRRE TREFF: Norske bedrifter legger igjen mindre penger på oppføring i nettkataloger.
Publisert: Publisert:

Etter flere år med vekst, opplevde nettkatalogen i fjor et fall i omsetningen. Det viser en fersk rapport fra Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring (Inma)

I fjor ble det solgt oppføringer i nettkataloger for til sammen 1,166 milliarder kroner. Det er 33 millioner, eller 3 prosent, mindre enn året før.

Videre venter det svenske instituttet for reklame- og mediestatistikk (IRM) at nettkatalogene ikke vil oppleve noen vekst i 2011. I et sterkt voksende annonsemarked, vil en nullvekst sørge for at nettkatalogene taper markedsandeler.

Kjenner seg ikke igjen

Norges største aktør innen nettkataloger, Eniro, er kritisk til tallene fra Inma og IRM. Eniro står blant annet bak katalogene Gule Sider, Telefonkatalogen og Proff.

- Vi begynte å rapportere tall til IRM i første kvartal i år, og har ikke rapportert tidligere. . Derfor vil vi gjerne påpeke at tallene for 2010 er et estimat fra IRM og vi kjenner oss ikke igjen i nedgangen innenfor online annonsering for katalog, sier informasjonssjef Unni Strømstad.

Hun forteller at Eniro fortsatt opplever vekst i bruk og omsetning for gulesider.no.

Søk vokser

Daglig leder Anders Willstedt i Inma mener nedturen for katalogene kan være starten på et trendskifte der søk prioriteres over katalog.

- Katalogtjenestene har historisk vært veldig populære. Vi skal ikke lenger tilbake enn 2009 for å se en vekst på 5 prosent, og det var til tross for finanskrisen. Vanlig merkevareannonsering opplevde et fall det samme året på 11 prosent, sier Willstedt.

Samtidig som omsetningen for nettkatalogene faller, øker omsetningen for annonsering innen nettsøk.

Anders Willstedt i Inma

- Søk vokser så det knaker, og det er nok rimelig å tro at søkeordmarkedsføring kaprer markedsandeler fra de tradisjonelle katalogtjenestene.

- Følger brukerne

Han mener søkemotorer som Google endrer brukernes behov for kataloger.

- At bedrifter lister seg i kataloger har vært en selvfølge for de aller fleste, og før internett var Telefonkatalogen og Gule Sider bibelen for de som skulle finne en rørlegger eller bytte snekker, sier Willstedt.

Ifølge Inma-lederen prioriterer stadig flere bedrifter synlighet i søkemotorer foran kataloger.

- Disse tallene viser at bedrifter nå følger etter brukerne og prioriterer synlighet i søkemotorene.

Endrer produktet

Eniro har allerede gjort en rekke endringer for å tilpasse seg konkurransen fra søkemotorene.

- Markedet for kataloger og søk er i endring og vi tilbyr stadig nye produkter til våre kunder. sier Unni Strømstad i Eniro.

E24 skrev tidligere i år hvordan Gule Sider gjennomførte store endringer i produktet både på nett og mobil. Den største endringen er at samtlige norske selskaper får gratis oppføring av basisinformasjon. Videre kan brukerne nå søke på spesifikke produkter ikke bare bransjer eller firmanavn.

Les også: Gule Sider starter storoffensiv mot Google

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om