Norske UIP skal levere teknologien til Edinburghs første bysykkelordning

Selskapet bak bysykkelordningen i Oslo, Bergen og Trondheim har vunnet sin første anbudskonkurranse utenlands. 

UTVIDER: Johan Høgåsen-Hallesby and Axel Bentsen i UIP er strålende fornøyd etter å ha landet selskapets første utenlandskontrakt. Her i Trondheim.

Foto: UIP
Publisert:

Fra sensommeren skal Edinburgh etter planen få sin første bysykkelordning. Det kommer det britiske selskapet Serco til å drifte, mens selve infrastrukturen leveres av norske Urban Infrastructure Partner (UIP). Det er selskapets første utenlandskontrakt.

– Dette er veldig stas. At en stor aktør som Serco velger oss tar vi som et kjempekompliment, sier grunnlegger og administrerende direktør Axel Bentsen til E24.

APP: Sykler låses opp med en app.

Foto: UIP

UIPs infrastruktur brukes i dag i bysykkelordningene i Oslo, Trondheim og Bergen. Bentsen forteller at løsningen som snart kommer til Edinburgh vil være av samme type som nå er lansert i Trondheim, der syklene ikke bare kan parkeres i stativer, men også i gitte områder rundt.

– Løsningen i Edinburgh blir en hybrid, mellom det mer tradisjonelle med faste stasjoner, slik det for øyeblikket er i Oslo, og en ordning der det er mulig å parkere utenfor disse. Men det blir ikke helt fritt frem, slik det er blitt forsøkt i enkelte andre byer i utlandet, sier han.

For eksempel kan operatøren bestemme at et visst antall sykler kan parkeres i disse områdene i rush-tiden.

Starter gjerne i andre land

Bentsen sier han ikke kan gå ut med den størrelsen på kontrakten, men forteller at han håper omfanget på Edinburghs bysykkelordning kan nærme seg Oslo etter hvert.

– Byene er jo ganske like i antall innbyggere og i Oslo nærmer vi oss nå 3000 sykler. Første fase i Edinburgh, som vil vare i tre år, vil innbefatte 500 vanlige og 100 elsykler. Men situasjonen i de to byene er jo ganske ulik: Edinburgh har ikke hatt bysykler før, mens Oslo har hatt det i snart 15 år.

Og hva videre ambisjoner gjelder, forteller UIP-sjefen at selskapet absolutt har ambisjoner om å utvide ytterligere.

– Vi har vært med i anbudsrunder i Sverige og Danmark tidligere og vi ser også på andre ting i Storbritannia. Vi ser at teknologien vår gjør noe riktig og har ikke tenkt å gi oss med dette.

2,6 millioner turer

I Oslo utvides bysykkelordningen stadig. Utover våren vil det i snitt være dobbelt så mange bysykler tilgjengelig sammenlignet med fjoråret. Det gir grunn til å tro en økning i antallet turer, et antall som for 2017 endte på over 2,6 millioner.

Samtidig har de siste årene bydd på forsinkelser utvidelsestrøbbel. I fjor høst hadde Oslos sykkelentusiaster kun fått halvparten av de 3.000 bysyklene de ble lovet i 2014, ifølge Finansavisen.

UIP hatt vansker med å finne nye lokasjoner å sette opp stativer i Oslo sentrum, hvilket er forklart med at utbygging og søknadsprosessen tar tid. Men ifølge Axel Bentsen kommer målet om 3.000 sykler til å nås i løpet av sesongen.

Her kan du lese mer om