Kritiserer Facebook, Twitter og Snapchat for å manipulere sine brukere til å bli avhengige

Innsidere fra Silicon Valley forteller til de granskende journalistene i BBC-programmet «Panorama» at selskapene som laget de mest populære appene innen sosiale medier bevisst gjør sine brukere avhengige for å tjene penger.

KRITISERES: Sosiale medier apper som Facebook, Snapchat og Twitter kritiseres for å bevisst utvikle vanedannende funksjonalitet

Foto: Eric Baradat AFP
Publisert:

Sandy Parakila er tidligere ansatt i Facebook. Han sluttet å bruke tjenesten da han forlot selskapet.

– Du har en forretningsmodell designet for å engasjere deg og får deg til å suge så mye tid ut av livet som mulig og deretter selge den oppmerksomheten til annonsører, sier Parakila til BBC.

Facebook sier til BBC at produktene var designet for å bringe folk nærmere vennene sine, familien og de tingene de bryr seg om. Samt at Facebook på intet stadium ønsker at noe skal være en vanedannende faktor i den prosessen.

Panorama-programmet utforsker også bruken av farge, lyder og uventede belønninger for å drive tvangsmessig atferd.

Twitter ville ikke kommentere det som fremkommer i BBC-programmet.

Snap sa at selskapet gledelig støtter hyppig kreativ bruk av appen Snapchat. Men selskapet nektet for å bruke visuelle triks for å oppnå dette og la til at det ikke hadde lyst til å øke tomt engasjement i produktet.

– Som om de tar kokain og bare sprinkler det over grensesnittet

Aza Raskin har tidligere arbeidet i Mozilla, Jawbone og Humanized, og snakker ut om hvordan design, teknologi og forskning på atferd brukes av selskapene bak sosiale medier til å manipulere brukerne til avhengighet av appene.

– Det er som om de tar kokain og bare sprinkler det over grensesnittet ditt, og det er det som får deg til å komme tilbake igjen og igjen sier Raskin til BBC.

Les også

The Wall Street Journal: Google lar utviklere lese e-posten din

Forbrukerrådet hardt ut mot Facebook og Google

Tirsdag i forrige uke gikk Forbrukerrådet hardt ut mot de to nettgigantene Facebook og Google.

Facebook og Google bruker «utspekulerte designgrep», «forvirrende løsninger» og «alt eller ingenting-valg», mener Forbrukerrådet etter en større gjennomgang.

– Selskapene manipulerer brukerne til å dele informasjon om seg selv, sier fagdirektør Finn Myrstad i en artikkel på egne nettsider.

Forbrukerrådet fremhevet særlig at personvernvennlige valg er bortgjemte, krever gjennomgående flere klikk, og at de som vil si nei til deling av opplysninger møter «trusler om mindre funksjonalitet».

Les også

Facebook vet ikke hvor det har blitt av brukerdata

Les også

Bedrifter med Facebook-sider risikerer millionbøter etter EU-dom

Les også

Ekspert om Facebook-avsløring: Kan være toppen av isfjellet