Dell sitter fast i dragsuget til det globale PC-salget

Den globale nedgangen i PC-salget ligger som en klump rundt foten på Dell, som leverte nok et labert kvartalsresultat.

SLITER I KAMP MOT NETTBRETT OG SMARTTELEFONER: PC-salget til Dell synker videre. Blant annet i Norge er det blitt solgt flere nettbrett enn PC-er det siste året.

Julie Jacobson
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert: Publisert:

Det som tidligere var verdens største produsent av datamaskiner, Dell, fortsetter i motvind sammen med det globale PC-markedet for øvrig, skriver Reuters.

LES OGSÅ: Mister troen på stasjonære PC-er

I andre kvartal omsatte Dell for 85,7 milliarder kroner, som er en svak oppgang fra 2012. Analytikerne hadde på forhånd ventet omsetning på 14,2 milliarder dollar.

PC-giganten har de siste årene tydd til omfattende priskutt for å holde salgsvolumet oppe.

Derfor viser overskuddet tydeligere at Dell sitter fast i en nedgående spiral. Det endte på 1,2 milliarder kroner, tilsvarende 12 cent per aksje, og gir et fall på 72 prosent fra samme kvartal i fjor, som endte på 4,3 milliarder kroner.

- Det var som ventet et dårlig kvartal. Det er ikke en stor overraskelse at marginene er så små, når selskapet prioriteter salgsvolum fremfor lønnsomhet. De må balansere usikkerheten på en eller annen måte, sier analytiker i Morningstar, Carr Lanphier.

Stuper

Halvparten av inntektene til Dell stammer fra PC-salget, og blør i likhet med det globale salget av PC-er og datamaskiner, som har stupt fem kvartaler på rad, etter at nettbrett og smarttelefoner for alvor festet grepet om markedsandelene.

Det bar kvartalstallene for PC-salget kraftig preg av, som hadde en nedgang på 5 prosent, og endte på 53,7 milliarder kroner.

Et lyspunkt er imidlertid inntjeningen fra satsingsområdet, bedriftsløsninger og -tjenester, som steg med 8 prosent.

LES OGSÅ: Dell kan miste kontrollen over Dell

Vil gjenvinne markedsandeler

Godt etablerte rivaler som IMB og Hewlett-Packard, har for lengst passert Dell i omsetning, og selskapet har tydd til aggressive priskutt for å berolige nervøse bedriftskunder med langsiktige kontrakter.

Det spekuleres i at Dell, som har brukt 76,8 milliarder på oppkjøp av minne, programvare og nettverk siden 2008, kan øke markedsandelen når omstruktureringen av selskapet fortsetter.

Micheal Dell, som grunnla selskapet i 1984, ønsker å omdanne selskapet til en komplett leverandør av dataløsninger, lik HP og IBM. Spørsmålet er om Dell kan lykkes i en slik strategi, når stadig flere brukere går over til Cloud-baserte systemer.

- Vi er i et utfordrende marked, men er dedikerte og retter fullt fokus på å oppnå dette. Vi er oppmuntret av kundenes økende interesse for komplette løsninger, og fortsatt vekst innen bedriftsløsninger og -tjenester, sier Dells finansdirektør, Brain Gladden, i kvartalsrapporten.

LES OGSÅ: Hewlett-Packard raste til det laveste nivået på 9 år

Globalt ras

I andre kvartal 2013 ble det globalt solgt 76 millioner PC-er, mot 85,3 millioner på samme tid året før. Det er 10,9 prosent ned, melder analysefirmaet Gartner Inc, ifølge Bloomberg.

International Data Corporation (IDC) har også lagt fram lignende tall. Deres analyse viser et fall i markedet på 11,4 prosent til 75,6 millioner PC-er.

LES OGSÅ:

Publisert:

Flere artikler

  1. Globalt ras i PC-salget

  2. PC-salget stuper femte året på rad

  3. Hewlett-Packard kutter inntil 30.000 jobber

  4. Annonsørinnhold

  5. Den «nye» PC-en

  6. HP kutter opp til 16.000 jobber