Scanias nye kjøretøy er både buss, laste- og søppelbil

Scania viste frem sitt nye konsept-kjøretøy NXT på kollektivtrafikk-messen UITP i Stockholm.

NY: Scania NXT, som vist frem på kollektivtrafikk-messen UITP i Stockholm.

Foto: Kjell Olausson
Publisert:

Det er et selvkjørende elektrisk kjøretøy som kan brukes som buss og frakte passasjerer morgen og kveld. Og brukes til å frakte gods på dagtid, samt søppel om natten.

Drivmodulene foran og bak kan kobles til enheter tilpasset persontransport, varedistribusjon eller søppelhenting, skriver selskapet i en pressemelding.

NXT skal være designet for 2030 og årene etter dette.

– NXT er en visjon om fremtidig transport i byene. Flere av disse teknologiene er ennå ikke modne. Men for oss har det vært viktig å bygge et konsept-kjøretøy for å synliggjøre hva som er innen rekkevidde, skriver Scanias konsernsjef Henrik Henriksson i pressemeldingen.

Den åtte meter lange bussmodulen er bygget i komposittmaterialer, noe som reduserer vekten betydelig.

De sylindriske cellebatteriene er plassert under gulvet. Noe som bidrar til bedre plassutnyttelse og til bedre vektfordeling.

Kjøretøyet har en vekt på under 8 tonn, og rekkevidden anslås med dagens batterier til 245 kilometer.

BYTTER FUNKSJON: Med hjelp av moduler forvandles kjøretøyet fra buss til søppelbil eller lastebil gjennom døgnet.

Foto: Scania
Les også

KPMG: Norge er blant landene i verden som er best forberedt på selvkjørende biler

Her kan du lese mer om