Det norske oppstartsselskapet er en av seks med Samsung-stempel

Norske Databeat hjelper bedrifter med å publisere på skjermer.

Foto: Sigrid Moe/E24
Publisert:

– Samsung visste at vi drev med egen utvikling, og lurte på om vi var interessert i å utvikle på deres plattform. Jeg syntes umiddelbart det hørtes spennende og riktig ut for oss, sier Databeat-gründer og daglig leder Øyvind Andhøy til E24.

Selskapet utvikler skjermpubliseringsløsninger, og har i dag mange forskjellige aktører på kundelisten. Du kan se skjermer med Databeat-programvare i butikker, kjøpesentre og frisører, til og med noen kirker har kjøpt løsningen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Blokkjede-selskaper satser på ny suksess: Nobelprisvinnere i økonomi

Ett av seks

Kundene bruker det Databeat har utviklet for å vise det de selv ønsker på skjermer.

– Det kan være oppdateringer fra selskapet, reklame, program for dagen, eller menyen i kantinen, forklarer Andhøy.

Det var i 2014 selskapet fikk en henvendelse fra sørkoreanske Samsung, og i dag er de ett av seks selskaper i verden som it-giganten har sertifisert for den siste løsningen på deres plattform.

Totalt er det 23 partnere i verden som er sertifisert som Databeat, ifølge Samsung.

En studie av Grand View Research, som ble publisert i mai, anslår at bransjen globalt vil ha en markedsverdi på 31,7 milliarder dollar innen 2025.

Les også

«Døråpner»-gründere henter millioner: Meglertopp investerer i Unloc

Bekrefter kvalitet

Sertifiseringen betyr at Databeat har utviklet en applikasjon, eller app, som kan brukes på Samsungs smart-tver.

– Det å være en Samsung Software Partner, betyr at Samsung sertifiserer at programvareløsningen vil fungere med vår unike løsning. I tillegg er det en bekreftelse på kvaliteten på programvaren og løsningen som en helhet, sier Thomas Råge, som er salgssjef IT for Samsung i Norge.

Andhøy forteller at det har vært en betydelig investering bak utviklingen av tjenesten.

– Jeg hadde lenge hatt en idé om å bli kvitt alle boksene som kobles til skjermene. Mange bokser gir mange ledninger, rot og styr. Det er også vanskelig å administrere og installere, i tillegg til at det koster mer for den ekstra maskinvaren, sier Andhøy.

Les også

Vil satse 1,3 milliarder for å skyte opp satellitter fra Andøya

Største eier

Han gikk fra en fast jobb til gründer-tilværelsen i 2005, og ett av de første oppdragene var å lage en egen tv-kanal for skjermene på Elkjøps utstillingsvegg.

I dag har selskapet 20 ansatte, 13 i Oslo og 7 utviklere i India.

– Hittil har vi jobbet mest i Norge, med å utvikle selve plattformen og konseptet. I det siste har vi begynt å tenke mer internasjonalt, sier Andhøy.

Andhøy eier 95 prosent av selskapet, mens salgsdirektør Joel Alexander Joelsen eier de resterende fem prosentene.

– Jeg er stolt av at vi har klart oss på egne penger hele veien. Det har gjort at vi har hatt friheten til å forfølge noen dristige ideer, som å utvikle programvare for en såpass umoden plattform, som det var da vi begynte, sier Andhøy.

Her kan du lese mer om