Det norske oppstartsselskapet er en av seks med Samsung-stempel

Norske Databeat hjelper bedrifter med å publisere på skjermer.

Foto: Sigrid Moe/E24
  • Sigrid Moe
Publisert:

– Samsung visste at vi drev med egen utvikling, og lurte på om vi var interessert i å utvikle på deres plattform. Jeg syntes umiddelbart det hørtes spennende og riktig ut for oss, sier Databeat-gründer og daglig leder Øyvind Andhøy til E24.

Selskapet utvikler skjermpubliseringsløsninger, og har i dag mange forskjellige aktører på kundelisten. Du kan se skjermer med Databeat-programvare i butikker, kjøpesentre og frisører, til og med noen kirker har kjøpt løsningen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Blokkjede-selskaper satser på ny suksess: Nobelprisvinnere i økonomi

Ett av seks

Kundene bruker det Databeat har utviklet for å vise det de selv ønsker på skjermer.

– Det kan være oppdateringer fra selskapet, reklame, program for dagen, eller menyen i kantinen, forklarer Andhøy.

Det var i 2014 selskapet fikk en henvendelse fra sørkoreanske Samsung, og i dag er de ett av seks selskaper i verden som it-giganten har sertifisert for den siste løsningen på deres plattform.

Totalt er det 23 partnere i verden som er sertifisert som Databeat, ifølge Samsung.

En studie av Grand View Research, som ble publisert i mai, anslår at bransjen globalt vil ha en markedsverdi på 31,7 milliarder dollar innen 2025.

Les også

«Døråpner»-gründere henter millioner: Meglertopp investerer i Unloc

Bekrefter kvalitet

Sertifiseringen betyr at Databeat har utviklet en applikasjon, eller app, som kan brukes på Samsungs smart-tver.

– Det å være en Samsung Software Partner, betyr at Samsung sertifiserer at programvareløsningen vil fungere med vår unike løsning. I tillegg er det en bekreftelse på kvaliteten på programvaren og løsningen som en helhet, sier Thomas Råge, som er salgssjef IT for Samsung i Norge.

Andhøy forteller at det har vært en betydelig investering bak utviklingen av tjenesten.

– Jeg hadde lenge hatt en idé om å bli kvitt alle boksene som kobles til skjermene. Mange bokser gir mange ledninger, rot og styr. Det er også vanskelig å administrere og installere, i tillegg til at det koster mer for den ekstra maskinvaren, sier Andhøy.

Les også

Vil satse 1,3 milliarder for å skyte opp satellitter fra Andøya

Største eier

Han gikk fra en fast jobb til gründer-tilværelsen i 2005, og ett av de første oppdragene var å lage en egen tv-kanal for skjermene på Elkjøps utstillingsvegg.

I dag har selskapet 20 ansatte, 13 i Oslo og 7 utviklere i India.

– Hittil har vi jobbet mest i Norge, med å utvikle selve plattformen og konseptet. I det siste har vi begynt å tenke mer internasjonalt, sier Andhøy.

Andhøy eier 95 prosent av selskapet, mens salgsdirektør Joel Alexander Joelsen eier de resterende fem prosentene.

– Jeg er stolt av at vi har klart oss på egne penger hele veien. Det har gjort at vi har hatt friheten til å forfølge noen dristige ideer, som å utvikle programvare for en såpass umoden plattform, som det var da vi begynte, sier Andhøy.

Her kan du lese mer om

  1. Gründere
  2. Samsung
  3. Digitalisering

Flere artikler

  1. Lånekassen vil bruke kunstig intelligens for mer effektiv saksbehandling

  2. – Vi vil også rydde opp i bransjen

  3. Nets og Vipps med ny avtale: – Forbereder oss på et kontantløst samfunn

  4. Annonsørinnhold

  5. Fra bar til oppstartsselskap: Gründere vil gjøre det lettere å bemanne utelivsbransjen

  6. – Jeg har jo lært begrepet «dugnad»