TV 2 starter egen kanal for sportsnyheter
TV 2 starter Norges første nyhetskanal dedikert til sport.
Klokken 12.00 onsdag vil TV 2 Sport være i gang med daglige direkte sportsnyheter og livesport som bærende elementer.
Forberedelsene til lanseringen av sportsnyhetskanalen skal ha pågått i over ett år.
Sendingene vil gå fra klokken 08.00 til 23.30 på hverdager, og fra klokken 10.00 i helgene.
- Nye TV 2 Sport vil inneholde sportsnyheter, direktesendte sportsrettigheter, magasiner og aktualitet. Vi skal lage en dynamisk og pulserende kanal som blir unik i den norske kanalfloraen fordi den tar utgangspunkt i formidlingen av sportsbildet i inn- og utland akkurat nå, sier sportsredaktør i TV 2, Vegard Jansen Hagen i pressemeldingen.
Ifølge Jansen Hagen vil det bli stort fokus på sommerens store sportsbegivenheter som Fotball-EM og Tour de France.
Fra start vil den nye satsningen være tilgjengelig hos RiksTV, Viasat og TV 2s egen nettløsning TV 2 Sumo. Kanalen vil bli distribuert til alle distributørenes kunder, mens de øvrige TV 2 Sport-kanalene fortsatt vil være et betal-tv produkt.
I forhandlinger
TV 2 er i samtaler med andre distributører om distribusjon.
TV 2 har nylig vært i en offentlig krangel med Canal Digital om plasseringen av selskapets kanaler i porteføljen til distributøren.
Foreløpig er ikke den nye sportsnyhetskanalen tilgjengelig for hverken Canal Digital eller Gets kunder, men selskapene er i dialog med TV 2 for å få dette til.
- Vi er i forhandlinger med TV 2 og ønsker selvfølgelig å bli enige med TV 2 om distribusjon av denne kanalen, sier Catharina Kokkim, informasjonssjef i Canal Digital, til E24.
Gets pressetalsmann svarte ikke på E24s henvendelser tirsdag.
Til E24 vil ikke kommunikasjonssjef i TV 2, Aleksander Valestrand gå ut med hvor mye selskapet har satset på kanalen. Han sier at eksisterende studioer på hovedkontoret på Nøstet i Bergen bygges om i forbindelse med satsningen.
- Nå foregår det prøvesendinger og finjustering. Vi har et kjempefokus på den store oppstarten i morgen, sier Valestrand.
- Blir en nisjesatsning
Ansvarlig redaktør i Kampanje, Knut Kristian Hauger tror nysatsingen til TV 2 blir en nisjekanal uten de store seertallene.
- Jeg vil anta kanalen vil ligne i profil på TV 2 Nyhetskanalen og vil kanskje få noen synergieffekter derfra. Jeg tror ikke nødvendigvis denne kanalen vil få veldig mange seere, men de har klart å bygge opp Nyhetskanalen, så det blir spennende å følge, sier Hauger til E24.
Han ser kanalen i sammenheng med TV 2s satsning på sportsrettigheter fra både norske og internasjonale begivenheter. Han nevner blant annet TV 2s rettigheter på fotball, Tour De France og OL.
- Det blir en nisjessatsing som vil være et supplement til premiumkanalene TV 2 har på sport. TV 2 sitter nok med mye rettigheter de ikke klarer å få ut på betal-tv. Denne kanalen kan bli et vindu for å få ut sport folk ikke nødvendigvis vil betale ekstra for.
- De vil måtte få kanalen inn hos de alle store distributørene, men dette viser at TV 2 er innovative og på hugget, avslutter Hauger.
Sikret seg OL
TV 2 sikret seg i fjor rettighetene til vinter-OL i Sotsji i 2014 og sommer-OL i Rio de Janeiro i 2016. I tillegg har kanalen flere rettigheter på norsk og internasjonal fotball. Det blir nok derfor ikke et problem for selskapet å fylle kanalen med innhold for de sportsfrelste.
Les også: