Groupon går på børs
Tre år gammelt selskap skal noteres, og vil samtidig hente 4 milliarder kroner.
Torsdag ble det klart, et av verdens mest hurtigvoksende selskap, amerikanske Groupon Inc. har bestemt seg for å gå for børsnotering.
Det melder en rekke amerikanske medier.
Grupperabattselskapet Groupon, som kun har vært i drift i to og et halvt år, ble i fjor forsøkt kjøpt av Google for 37 milliarder kroner, men takket nei. I stedet ville de gå for en børsnotering.
Torsdag ble det kjent at selskapet søker om offentlig notering. Samtidig skal selskapet hente 750 millioner dollar, eller om drøyt 4 milliarder kroner.
Debutverdien for selskapet, kan ifølge Wall Street Journal, ligge på rundt 20 milliarder dollar.
Kraftig vekst
Selskapet la i dag også frem tall for årets første kvartal. Tallene illustrerer den vanvittige veksten det har oppnådd.
Selskapet oppnådde driftsinntekter på 644,7 millioner dollar. Til sammenligning hadde det i andre kvartal 2009 en omsetning på 3,3 millioner dollar, mens det i fjorårets første kvartal hadde en omsetning på 44,2 millioner dollar. Ved utløpet av kvartalet hadde Groupon 7.000 ansatte.
Nettoresultatet etter årets tre første måneder var imidlertid på minus 146,5 millioner dollar.
Lokker med rabatter
Groupon, som også har et salgskontor i Norge, formidler grupperabatter på varer og tjenester.
Ved å logge seg på Groupon får brukerne tilgang til daglige tilbud i sitt nærmiljø. Her lokkes det med usedvanlig store rabatter, hvor et firma kan tilby så mye som 80 prosent rabatt på utvalgte produkter og tjenester.
Salgsstrategien, som benytter Facebook og Twitter for markedsføring, har ført til ekstremvekst på bare to år.
Like etter LinkedIn
Groupon-søknaden om notering kommer bare to uker etter at LinkedIn gikk på børs. Det sosiale nettverket var det første som kom seg til Wall Street.
Emisjonen knyttet til børsnoteringen endte på 45 dollar per aksje, som var høyeste mulige kurs.
I sann dot.com-stil steg aksjen umiddelbart til 90 dollar per aksje, eller en oppgang på 100 prosent i de første sekundene.
Etter aksjens første omsetninger, steg verdien på selskapet til 44 milliarder kroner.
Med oppgangen ble LinkedIn priset 20 ganger de årlige driftsinntektene, 140 ganger driftsresultatet og hele 980 ganger årlig resultat etter skatt, ifølge finansbloggen Zerohedge
Torsdag handles LinkedIn-aksjen for 79 dollar per aksje, som priser selskapet til 7,5 milliarder dollar.
LES OGSÅ: